Platformy do sprzedaży rzeczy z drugiej ręki w ostatnich latach zyskały na popularności. Niezależnie od tego, czy ktoś poszukuje mebli vintage czy sprzętów elektronicznych – wszystko można znaleźć w sieci. Największym zainteresowaniem cieszą się jednak strony, na których można wystawić odzież. Teraz specjaliści zbadali, elementy garderoby jakich marek rządzą w internetowych second-handach.
Najpopularniejsze marki ubrań z drugiej ręki
Firma Savoo przyjrzała się rynkowi ubrań z drugiej ręki. Wzięła pod uwagę cztery popularne platformy z używanymi rzeczami i na ich podstawie przygotowała raport. Po sprawdzeniu stron Depop, eBay, Etsy i ASOS Marketplace okazało się, że to Nike jest najpopularniejszą marką w internetowych second handach. Na drugim miejscu znalazł się adidas, a podium zamknął Levi’s, który ma łącznie 309 059 produktów na czterech różnych stronach.
Kolejna pozycja należy do Zary (która jest najpopularniejszą marką w Depop). Następnie uplasował się Rolex. Przy okazji okazało się, że każdego miesiąca hasło “Rolex z drugiej ręki” jest wpisywane w Google średnio 9900 razy przez entuzjastów zegarków, którzy chcą zdobyć swój ukochany egzemplarz. Pierwszą dziesiątkę zamknęły marki: Victoria’s Secret (firma zajmuje pierwsze miejsce w kategorii najczęściej sprzedawanych marek w serwisie eBay), H&M, Polo Ralph Lauren, Swarovski oraz Louis Vuitton. Zainteresowaniem na platformach oferujących odzież z drugiej ręki cieszy się również ASOS, Chanel (2900 wyszukiwań w Google w miesiącu), Gucci, Puma i Burberry.
Zobacz także: Klasyk w szafie, czyli trencz Burberry. Jak odróżnić oryginał od podróbki?
Jak robić zakupy w sposób bardziej zrównoważony?
Autorzy raportu podzielili się także radami dotyczącymi tego, jak robić bardziej zrównoważone zakupy. Przede wszystkim poradzili, by nauczyć się samodzielnie naprawiać odzież. Dlaczego? Otóż po to, by nie wyrzucać ulubionego swetra, gdy zobaczymy w nim dziurkę i nie zastępować go nowym elementem garderoby. Warto przywrócić go do dawnej świetności, a tego, jak to zrobić można dowiedzieć się z samouczków na YouTube. Firma Savoo podpowiedziała także, że dobrym pomysłem jest “test 30 użyć”.
– Następnym razem, gdy zobaczysz modny przedmiot, który pragniesz dodać do swojego koszyka, zastanów się, czy założyłbyś go co najmniej 30 razy, zanim się go pozbędziesz. To świetny test, aby upewnić się, że świadomie myślisz o odpadach tekstylnych. Jednocześnie pomoże ci dobrze wykorzystać swoje pieniądze
– czytamy w raporcie.
Eksperci dodali także, że “zakupy to jedna z największych przyjemności w życiu”, jednak to nie znaczy, że wszystko, co kupujemy, musi być fabrycznie nowe. Można nabyć wysokiej jakości produkty w przystępnej cenie na platformach z rzeczami z drugiej ręki, takimi jak Vinted. Świetną inicjatywą jest też wypożyczanie odzieży na specjalne okazje, zamiast kupowania na jeden raz.
Przeczytaj również: Jakie państwa są najbardziej zrównoważone? Wiemy, gdzie panują najlepsze nawyki zakupowe
Fenomen second handów
Second handy, zwane również sklepami z odzieżą używaną, to miejsca, gdzie sprzedaje się używane ubrania i akcesoria. Takie sklepy oferują szeroki wybór odzieży, od codziennych ubrań po eleganckie stroje i akcesoria. Second handy różnią się od tradycyjnych sklepów odzieżowych kilkoma kluczowymi aspektami.
Korzyści z zakupów w second handach obejmują oszczędność pieniędzy, gdyż oferują tańsze ubrania, co pozwala na oszczędności w budżecie domowym. Kupowanie używanej odzieży zmniejsza zapotrzebowanie na produkcję nowych ubrań, co z kolei ogranicza zużycie zasobów naturalnych i emisję zanieczyszczeń. Second handy oferują szeroki wybór unikalnych ubrań, co pozwala na eksperymentowanie ze stylem i tworzenie nietuzinkowych outfitów. Wiele second handów działa jako organizacje non-profit, wspierając lokalne inicjatywy i programy charytatywne.
Zainteresowanie second handami rośnie w kontekście rosnącej świadomości ekologicznej i ekonomicznej. Przewiduje się, że rynek odzieży używanej będzie się nadal rozwijał, zyskując na popularności wśród różnych grup wiekowych i społecznych. Second handy to nie tylko miejsca, gdzie można znaleźć tańsze ubrania, ale również symbol zmieniających się nawyków konsumpcyjnych i rosnącej troski o środowisko.
zdjęcie główne: pexels.com