Gucci, Balenciaga i Philipp Plein – te domy mody testują płatności kryptowalutami i przecierają szlaki innym luksusowym markom. Skąd taki kierunek?
Autor: Aleksandra Zawadzka
Marki modowe sięgają po kryptowaluty
O walutach kryptograficznych (lub mówiąc w skrócie: kryptowalutach) zrobiło się głośno ponad dekadę temu, kiedy światło dziennie ujrzały Bitcoiny. W kolejnych latach na rynku jak grzyby po deszczu pojawiły się też inne waluty wirtualne, takie jak Nano, Litecoin, Ethereum, Dash czy Dogecoin. Chociaż przez większość krajów nie są one uznawane za jednostkę walutową, to ich wykopywanie jest legalne, a ponadto w Unii Europejskiej kryptowaluty są prawnym środkiem płatniczym.
Czytaj: Słynna sukienka Audrey Hepburn trafiła na aukcję
Można nimi płacić za nieruchomości, podróże, jedzenie w wybranych restauracjach, a od niedawna także za… ubrania. Kryptowaluty znalazły swoją niszę też w sektorze high fashion, a niektórzy wielcy gracze już wprowadzili opcję płatności walutami wirtualnymi za swoje luksusowe projekty. Ponadto szacuje się, że kryptowaluty i biznes high fashion będą jeszcze bardziej zacieśniać swoje więzi. Nic dziwnego: taka opcja zwiększa ekskluzywność marki i daje klientom zupełnie nowe doświadczenie, a do tego pozycjonuje się jako firma, która idzie z duchem czasu. Pozwala to na zdobycie młodszej klienteli. Do tego korzystanie z kryptowalut przez marki modowe ma zerowe ryzyko i niski koszt, więc tym chętniej będą testować tę opcję.
Gdzie w takim razie już teraz, na chwilę przed modą na tę metodę płatności w modzie, kupicie ubrania za Bitcoiny i inne kryptowaluty? W tej kwestii przodują trzy bardzo znane marki marki.
Kryptowaluty w modzie: Balenciaga
W Balenciaga możecie zapłacić dwoma rodzajami wirtualnych płatności – Ethereum i Bitcoin. Słynny dom mody otworzył się na tę możliwość w 2022 roku, po pokazie mody zorganizowanym w New York Stock Exchange. Początkowo taka opcja została wprowadzona w amerykańskich butikach w Beverly Hills i w Nowym Jorku, ale przewidziane są już jej rozszerzenia na sprzedaż online. Taki ruch pozwoli na zakupy za pomocą kryptowalut na całym świecie. Na łamach Women’s Wear Daily można było przeczytać, że “Balenciaga myśli długoterminowo o kryptowalutach, a wahania wartości waluty nie są niczym nowym”.
Kryptowaluty w modzie: Gucci
W sklepach stacjonarnych i internetowych Gucci zrobicie zakupy w aż dwunastu cyfrowych walutach. Włoski dom mody już w 2021 roku wprowadził możliwość płatności kryptowalutami. Wśród dostępnych opcji znalazły się między innymi Enthereum i Bitcoin, a w 2022 roku dołączył do nich ApeCoin. Równolegle popularna marka z modą luksusową bada temat NFT i Metaverse, więc można się spodziewać stałej eksploracji wirtualnych możliwości dla branży. “Gucci zawsze stara się wykorzystywać nowe technologie, jeśli mogą one zapewnić naszym klientom lepsze doświadczenia. Teraz, gdy jesteśmy w stanie zintegrować kryptowaluty z naszym systemem płatności, jest to naturalna ewolucja dla tych klientów, którzy chcieliby mieć dostęp do tej opcji” opowiadał w wywiadach Marco Bizzarri, prezes i dyrektor generalny Gucci.
Kryptowaluty w modzie: Philipp Plein
W 2022 roku na słynnej londyńskiej ulicy Old Bond Street otworzył się wyjątkowy sklep, a właściwie trzy – okrzyknięte wspólną nazwą “crypto-concept store”. To tutaj Philipp Plein umieścił NFT swoich projektów, które klienci mogli kupować za pomocą kilku popularnych kryptowalut. Projektant chciał tym samym dodać takim transakcjom klimatu znanego z luksusowych zakupów, stąd połączenie fizycznych i cyfrowych doświadczeń. “To rewolucja. Jestem najmniejszą marką na ulicy – moimi sąsiadami są Cartier i Valentino, marki warte miliardy dolarów, ale nie akceptują kryptowalut na swoich stronach internetowych ani w swoich sklepach. Wciąż zastanawiają się, jak to zrobić, ale jest to łatwe rozwiązanie” komentował z rozmowie z Forbes projektant.
Płatność kryptowalutami możliwa jest też w marce zegarków TAG Heuer i w niektórych dużych ecommerce’ach, przykładowo w Jomashop oraz PacSun.
Więcej: Trendy jesień-zima 2023/2024. Jaki będzie nowy sezon?
Zdjęcie główne: Pexels