Mimo że większe zainteresowanie wzbudzają projektanci z Francji czy USA, coraz częściej docierają do nas informacje o modzie z Korei. To tam odbywa się jedno z najgłośniejszych modowych wydarzeń – Seoul Fashion Week, które przyciąga rzeszę redaktorów, fotografów i osobistości ze świata mody. Korea jest również miejscem, gdzie najbardziej dynamicznie rozwija się kultura mody ulicznej. Czas przyjrzeć się sukcesom koreańskiego świata mody. Przedstawiamy zestawienie marek z Korei, które powinniście znać.
Blindness
https://www.instagram.com/p/Bg_XtlZgd2v/?taken-by=blindness_official
Nominowany do prestiżowej nagrody LVHM duet projektantów Shin Kyuyong i Park Jisun, tworzy międzykulturową markę BLINDNESS. Marka powstała wiosną w 2013 roku w Seoulu. Projektanci BLINDNESS czerpią inspiracje ze sztuki współczesnej i kultury oraz stylu młodych ludzi. Tworzą produkty, które są ponadczasowe, a z drugiej strony oryginalne.
Marka oferuje ubrania dla kobiet i mężczyzn, którzy poszukują dobrej jakości w modzie. W jej ofercie znajdziemy przede wszystkim projekty unisex. Tworzę ubrania unisex, takie same dla obu płci, ponieważ sam chcę walczyć z moimi własnymi uprzedzeniami – powiedział Jisun w wywiadzie dla “I-D”. Nie chcę stać się osobą z zablokowanym umysłem. Wyrażam myśli coraz silniej i odważniej w swoich projektach. Odwagę projektów BLINDNESS mogliśmy podziwiać podczas Seoul Fashion Week 2018, gdzie modele z zasłoniętymi twarzami prezentowali między innymi transparente stylizacje, a sukienki u mężczyzn nikogo nie dziwiły.
>>> Przeczytaj również: Cyrk wita nas, czyli Moschino Resort 2019
J KOO
https://www.instagram.com/p/Bf3i6SwBSKK/?taken-by=jkoo_official
Marka J KOO została założona w Londynie przez Jinwoo Choi i Yeonjoo Koo, absolwentów jednej z najlepszych uczelni mody na świecie – Central Saint Martins. Projektanci łączą szyte na miarę krawiectwo niczym z Savile Row z delikatnymi materiałami i koreańskim stylem ulicznym. Stawiają na stonowane barwy, w jasnych i ciemnych odcieniach, by bardziej eksperymentować przy konstrukcji.
Projekty duetu to produkty dla kobiet, które w mistrzowski sposób łączą precyzyjne krawiectwo, feminizm i styl ulicy. Jinwoo Choi i Yeonjoo Koo stawiają na skromny i dyskretny wizerunek marki, skupiając się na jej ciągłym rozwoju, zamiast na coraz większym zainteresowaniu celebrytów. Patrząc na kolekcje z tego sezonu oraz poprzedniego, można zauważyć, że chcieliśmy kontynuować historię i wizerunek naszej firmy – powiedział Choi w wywiadzie dla magazynu “Vogue” po pokazie wiosennej kolekcji na Seoul Fashion Week.
PushBUTTON
https://www.instagram.com/p/Bj6CAIVBafD/?taken-by=pushbutton_official
Nazwa marki pochodzi z tektu piosenki Madonny Hollywood. Pushbutton jest jedną z najlepiej zapowiadających się marek oferujących streetwear. Założona przez byłą gwiazdę K-Pop, Park Seung Gun w 2003 roku. Jako projektant, przeszedł nietypową drogę, nie kształcił się w kierunku wejścia do branży modowej, ale jak sam przyznaje: branża muzyczna znacząco mu w tym pomogła.
Projekty Pushbutton czerpią inspiracje z estetyki K-Pop oraz zawierają elementy stylu retro. Fankami marki są między innymi Rihanna and Hilary Tsui. Park Seung mówi o swojej marce: Tworzymy ubrania dla ludzi, którzy są młodzi sercem. Chcą bawić się swoim stylem. W Pushbutton pragniemy być niejednoznaczni. Nie jesteśmy restauracją, gdzie wracasz, bo wiesz co dostaniesz. Tak nie wygląda świat mody.
Goen. J
https://www.instagram.com/p/BiqxJHNhS7u/?hl=pl&taken-by=goenjofficial
Po otrzymaniu dyplomu z projektowania w prestiżowym paryskim Studio Berçot, Goen Jong powróciła do Korei, by w 2012 roku wykorzystać wiedzę nabytą we Francji i założyć swoją własną markę Goen. J. Marka nie potrzebowała dużo czasu, by pojawić się na rynku międzynarodowym. Szybko została przyjęta pod skrzydła prestiżowych platform internetowych jak Opening Ceremony i Harvey Nichols Hong Kong. W 2014 roku, mimo iż były to dopiero początki działalności Goen. J, ubrania można było zakupić w luksusowym Barneys w Nowym Jorku.
Dziś ubrania Goen. J znajdziemy w większości luksusowych dystrybutorów: Net-a-Porter, Farfetch, Barneys, Selfridges, Liberty, Bergdorf Goodman, Moda Operandi, Shopbop czy Yoox. Marka otrzymała nagrodę Named podczas SFDF Awards 2017 i utrzymuje swoją pozycję, jako lider koreańskiej mody na międzynarodowym rynku. Projekty wyróżniają się perfekcyjnym balansem pomiędzy krojem kobiecym a architektonicznym. W ofercie znajdziemy między innymi koronkowe sukienki czy kurtki z baskinką.
Rokh
https://www.instagram.com/p/BjM1FBfgHjw/?taken-by=rokhofficial
Koreański projektant mody, Rok Hwang, pracował dla największych domów mody Céline, Chloé czy Louis Vuitton, by następnie wykorzystać zdobyte doświadczenie w tworzeniu własnej marki. W 2016 roku w Londynie założył własną markę – Rokh. Szybko osiągnęła ona globalny sukces i rozpoznawalność. Produkty Rokh stały się dostępne w ponad 120 sklepach branżowych, w tym u największych dystrybutorów mody luksusowej jak Net-a-Porter oraz Farfetch. Projekty są unikatową interpretacją klasycznych, ponadczasowych ubrań takich jak ramoneski, trencze czy garnitury, które łączone są w ciekawe stylizacje. Charakterystyczne dla marki są proste cięcia, szlachetne materiały oraz wielowarstwowość.
Najpierw Korea oczarowała świat popularną już na całym świecie muzyką K-pop, by następnie podbić rynek międzynarodowym trendem K-beauty. Wszystko wskazuje na to, że nadszedł czas na K-fashion. Duży potencjał drzemiący na koreańskim rynku mody sprawia, że coraz więcej zagranicznych firm jest zainteresowanych kupnem udziałów marek czy importem produktów. Seoul Fashion Week nie odstępuje prestiżem od największych tygodni mody w Paryżu, Londynie czy Mediolanie, a nawet budzi większe zainteresowanie mediów oryginalnością i egzotyką wydarzenia. Być może, branża musiała dojrzeć do mody koreańskiej, bo projektancji z Korei, już od dawna są na nią gotowi.