Grzyby stanowią surowiec doskonały – po ich przetworzeniu można stworzyć praktycznie wszystko. Są doskonałą alternatywą dla plastiku, ale po odpowiednim przetworzeniu potrafią zachować właściwości skóry. W kolekcjach konglomeratów Kering pojawiły się już projekty, które uwzględniały materiał z grzybów wyprodukowanych przez Mylo. Sqim to kolejny start-up, w który zainwestował holding.
Sqim to włoska firma badająca potencjał technologii związanych z grzybnią. Zajmuje się dostarczaniem zamienników tekstyliów, ale także alternatyw dla budownictwa. W portfolio Sqim znajdziemy m.in. materiał Ephea, przypominający skórę – marka określa go nie jako zamiennik, a zestaw wyznaczający nowe standardy tekstylne oraz większe możliwości projektowe. Z kolei pod nazwą Mogu kryje się pełna gama artykułów, które mogą wesprzeć architekturę wnętrz. Dział zajmuje się głównie dostarczaniem paneli akustycznych i systemów podłogowych, zarówno do przestrzeni prywatnych, jak i publicznych.
Sqim planuje rozszerzać oba obszary swojej działalności. Dla mody obiecujący jest przede wszystkim materiał Ephea, który w produkcji może zastąpić odzwierzęcą skórę.
Czytaj też: Start-up’y, które zmieniają świat mody: La Tanniere Vegétale, czyli ekoskóra dla branży luksusowej
Ephea na pokazie Balenciagi
Imitację skóry od Sqim widzieliśmy już na jednym z najbardziej spektakularnych pokazów Balenciagi z 2022 roku. Czarny płaszcz sięgający ziemi pojawił się na zaśnieżonym wybiegu podczas paryskiego Tygodnia Mody. Później na wydarzenie organizowane przez Tiffany&Co w Los Angeles projekt założyła go Kim Kardashian.
— To absolutny przywilej, aby w końcu móc przedstawić EPHEA globalnej społeczności. Nasze zespoły pracują bardzo ciężko od ponad 5 lat, aby wywrzeć konkretny wpływ na przemysł i podnieść standard elastycznych materiałów grzybni — debiut skomentował Stefano Babbini, CEO Squim.
Czytaj też: Moda na start-up. Biomateriał, który zadebiutował na tegorocznym pokazie Balenciagi
Kering inwestuje w innowacje Sqim
Marka Sqim pracuje nad grzybnią od 2015 roku, jednak jej prawdziwy rozwój przypada na 2022 i 2023 roku. Po debiucie materiału Ephea na wybiegu Balenciagi starania Sqim doceniono w konkursie ANDAM – jury plebiscytu przyznali Sqim prestriżową Nagrodę Innowacji. Niedługo później rozpoczęłą się runda finansowania, prowadzona była przez CDP Venture Capital i ECBF VC z udziałem Kering Ventures i Progress Tech Transfer. Sqim uzbierało 11 milionów euro dofinansowania. Wraz z tym właściciel m.in. Balenciagi i Bottegi Venety stał się jednym z głównych inwestorów. Na ten moment nie wiadomo, jak duże udziały kapitałowe posiada.
— Innowacyjna alternatywa opracowana przez Sqim może przyczynić się do rozszerzenia naszej oferty wysokiej jakości materiałów. Oprócz naszych wewnętrznych laboratoriów, pracownicy Keringa są chętni do budowania zewnętrznego ekosystemu innowatorów i firm, aby te innowacje mogły zostać przyjęte na większą skalę — powiedziała Marie-Claire Daveu, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i spraw instytucjonalnych w Kering.
Ogormne wsparcie ze strony konglomeratu otwiera przed Squim nowe możliwości. Według informacji prasowej, marka planuje zwiększuć platformę technologiczną, przyspieszyć proces skalowania produkcji nowych materiałów, zwiększyć działalności badawczo-rozwojowej oraz wzmocnić swój zespół. W najbliższym czasie z pewnością zobaczymy efekty współpracy Sqim oraz marek należących do holdingu Kering.
Zobacz również: Właściciel Gucci przejmuje markę Creed. „To ważny krok dla Kering Beauté”
Zdjęcie główne: Instagram @ephea_mycelium