Zaczynamy naszą wspólną podróż do świata kariery w branży modowej. Pomogliśmy już setkom osób w znalezieniu pracy marzeń, a każdego dnia dział ofert odwiedza ok. 5 tys. kandydatów. Chcemy zwielokrotnić ten wynik, ale i połączyć firmy z młodymi talentami. W każdy poniedziałek możecie spodziewać się od nas dawki informacji, miedzy innymi cyklu rozmów ze specjalistami w branży – dyrektorami firm i projektantami.
Dziś zapraszamy Was na rozmowę z Sylwią Antoszkiewicz, która na stałe wpisała się w minimalistyczny nurt w polskiej modzie. Sylwia odnalazła bardzo kobiecą niszę na rynku i wyszła naprzeciw oczekiwaniom polskich dziewczyn. Jej marka LOUS to prostota, ale wyrafinowana. Sylwia Antoszkiewicz opowiedziała nam o kluczowych cechach jakich szuka w potencjalnych kandydatach do pracy w jej firmie.
Idealny kandydat to taki, który…?
Idealny kandydat to taki, który wie czego chce. Branża mody jest nadal młodym tworem w Polsce, jej struktury bardzo różnią się w zależności od wielkości firmy jakiej rekrutacja dotyczy. Jest jednak sytuacją idealną, kiedy kandydat ma świadomość czego będzie dotyczyła jego nowa praca i dokładnie wie czego szuka.
Jak według Ciebie powinien być zatytułowany mejl od kandydata na pracę?
Moja przyjaciółka nauczyła mnie wiele lat temu, jak bardzo ważne jest odpowiednie tytułowanie mejli. To ułatwia wszystkim pracę i porządkuje korespondencję. W przypadku aplikowania na wybrane stanowisko, w temacie najlepiej wpisać jego nazwę wielkimi literami i dopisek „Rekrutacja” po slashu lub myślniku. Ważne, aby mejl był wysłany z adresu, który odpowiada pełnemu imieniu i nazwisku aplikanta. Trudno bowiem znaleźć wiadomość od Anny Kowalskiej, jeśli został wysłany z adresu w stylu [email protected].
Co przykuwa Twoją uwagę w treści wiadomości, a co odwraca ją bezpowrotnie?
Moją uwagę przykuwa dyscyplina tekstu i porządek. Każda osoba zatrudniana przeze mnie musi przede wszystkim być dobrze zorganizowana. Naprawdę wciąż niewiele ludzi rozumie, jak wiele można dowiedzieć się ze sposobu formułowania zdań, układu tekstu, wyboru czcionek, zwrotów grzecznościowych, itd.
Idealne CV to takie, które…?
Idealne CV jest krótkie i na temat. Zawiera najważniejsze informacje w formie konspektu, odpowiednio datowane, wyróżnione nazwy stanowisk i miejsca pracy i trzyma się ogólnie przyjętej formy międzynarodowego CV. Wiem, że są różne szkoły, ale nie ma nic gorszego niż przerost formy nad treścią, 5 czcionek, kółeczka, wykresy i czytanie CV według wskazówek zegara. Jestem koszmarnie zajętą osobą, jeśli nie jestem w stanie rozszyfrować i przyswoić CV w ciągu minuty – aplikant bezpowrotnie traci szansę na spotkanie ze mną. I nie ma znaczenia czy CV dotyczy osoby aplikującej na stanowisko kreatywne czy operacyjne, CV to dla mnie treść. Do tego zawsze można dołączyć prezentację, portfolio – cokolwiek, co powie i pokaże więcej, niż można zaprezentować w krótkim dokumencie.
Pięć najczęściej popełnianych błędów na rozmowach rekrutacyjnych?
Nie lubię, kiedy ktoś się spóźnia (to zdarza się niezwykle rzadko, ale wciąż się zdarza i dla mnie jest to bardzo jasny komunikat na później). Kandydat będzie miał rownież problem, jeśli nie umie opowiadać o swoich mocnych stronach, nie jest lojalny wobec poprzedniego pracodawcy i mówi o nim źle oraz jeśli kłamie. Niezbyt rozsądne jest również zadawanie pytań o wynagrodzenie czy urlop.
Za co cenisz kandydata?
Najbardziej cenię u kandydatów punktualność, umiejętność wyczerpującego odpowiadania na zadane pytania i klasę. W mojej branży ważna jest również pewna wrażliwość estetyczna, co bardzo łatwo można zweryfikować po tym, w jaki sposób kandydat przyszedł ubrany na spotkanie.
Dobry pracownik to taki, który…?
Umie się zaangażować w pracę i w to, co robi całym sercem i podchodzi do wszystkiego, co robi z entuzjazmem. Nie boi się wyzwań, ale też nie boi się przyznać do błędu. Błędy wykrywane przeze mnie po fakcie są najgorsze – wtedy poradzić sobie z nimi jest już bardzo trudno. Kiedy mogę zareagować natychmiast, często udaje mi się zgasić pożar w zarodku. Ważne jest również, aby umiał rozmawiać o swoich potrzebach i oczekiwaniach: z takimi pracownikami można tworzyć zespół, a nie tylko strukturę zależności.
Kariera w branży to nie tylko lista ofert pracy, to również wiedza niezbędna do zaspokojenia ambicji. Naszym celem jest pokazanie firm i osób, które robią to najlepiej. Zamierzamy zarażać pasją i dzielić się informacjami poprzez:
Stronę główną Fashion Biznes: fashionbiznes.pl/praca
Grupę facebookową “Praca w branży modowej”: Facebook/ Praca
LinkedIn: grupa “Biznes Mody”