Jonathan Anderson, dotychczas odpowiedzialny za męskie kolekcje Dior, został mianowany nowym dyrektorem kreatywnym damskiej linii domu mody. Decyzja zamyka okres przejściowy po odejściu Marii Grazii Chiuri i przywraca marce jeden, spójny kierunek artystyczny – zgodnie z modelem obowiązującym za czasów samego Christiana Diora.
Pierwszą kobiecą kolekcję Anderson pokaże 1 października 2025 podczas Paris Fashion Week, natomiast debiut haute couture planowany jest na styczeń 2026 (dom mody pominie lipcowy sezon couture).
Projektant ma też pomóc odbudować sprzedaż – przychody Diora spadły z 9,5 mld USD w 2023 r. do 8,7 mld USD w 2024 r., a w I kwartale 2025 segment Fashion & Leather Goods LVMH odnotował –5 proc. rok do roku.
Jonathan Anderson przejmuje damską linię Dior
Ogłoszenie nominacji zostało potwierdzone przez Delphine Arnault, prezes Christian Dior Couture, w rozmowie z Vogue Business. Arnault podkreśliła, że 40-letni Irlandczyk jest „najbardziej utalentowanym projektantem swojego pokolenia” i posiada niezbędne doświadczenie w zarządzaniu dużymi zespołami dzięki 11 latach w LVMH.
To ogromny zaszczyt dołączyć do Domu Mody Dior na stanowisko dyrektora kreatywnego, damskiej i męskiej kolekcji. Od zawsze inspirowało mnie bogate dziedzictwo tego miejsca: jego głębia i charakter. Z niecierpliwością czekam na współpracę z legendarnymi Atelier, aby wykreować nowy rozdział tej niesamowitej opowieści. Chciałbym wyrazić moje szczere podziękowania dla Delphine Arnault i Bernarda Arnault za ich zaufanie i partnerstwo na przestrzeni lat
– powiedział Jonathan Anderson cytowany w komunikacie prasowym.
Koniec ery Marii Grazii Chiuri i Kim Jonesa
Maria Grazia Chiuri, kierująca damską linią od 2016 r., ustępuje po blisko dekadzie pracy, a Kim Jones opuścił stanowisko dyrektora kreatywnego Dior Men w styczniu 2025 r. Po rozstaniach marka zdecydowała się scalić męskie i damskie kolekcje pod jednym wizjonerskim przywództwem – tak jak za czasów założyciela domu mody.
Arnault przekonuje, że jedna osobowość kreatywna zapewni „spójność produktów i czytelność komunikacji” Diora. Anderson będzie mógł liczyć na wsparcie atelier haute couture oraz własny zespół zaufanych współpracowników przeniesiony z Loewe.
Dior Cruise 2026: zobacz ostatnią kolekcję Marii Grazii Chiuri dla Dior
Doświadczenie: od JW Anderson do sukcesu Loewe
Wychowany między Irlandią a Ibizą Jonathan Anderson (ur. 1984) przeszedł drogę od visual merchandisera w Pradzie do jednego z najważniejszych projektantów luksusu: po London College of Fashion założył w 2008 r. markę JW Anderson, zyskał rozgłos dzięki kapsule dla Topshop (2012), a w 2013 r. LVMH zainwestowało w jego brand i powierzyło mu kierownictwo Loewe. W ciągu dekady podniósł sprzedaż hiszpańskiego domu z ok. €230 mln do ponad €1 mld, tworząc m.in. kultową Puzzle Bag, czy koncept butików Casa Loewe. Równolegle projektował demokratyczne kolekcje dla Uniqlo, zainicjował Loewe Craft Prize i pobił rekord British Fashion Awards, umacniając reputację twórcy, który łączy rzemiosło, sztukę i popkulturę.
Dowiedz się więcej: Poznaj biografię i sukcesy Jonathana Andersona
Kalendarz debiutów
- 27 czerwca 2025 – pierwsza kolekcja Dior Men zaprojektowana przez Andersona.
- 1 października 2025 – debiut damskiego ready-to-wear Dior by Jonathan Anderson.
- styczeń 2026 – premiera haute couture; dom mody rezygnuje z pokazów w lipcu 2025, bo atelier zajmują zamówienia z kolekcji Cruise.
Wyzwania dla Dior: luksus w czasach spowolnienia
Spadek sprzedaży w 2024 r. oraz słabsze wyniki całego segmentu luksusowego zmuszają Dior do odświeżenia oferty i mocniejszego wyróżnienia się na tle konkurencji. Konsolidacja damskiej i męskiej linii ma przyspieszyć czas reakcji na rynek i zmniejszyć koszty. Analitycy HSBC i FT zwracają uwagę, że sukces Andersona będzie mierzony nie tylko liczbą lajków na Instagramie, ale przede wszystkim odbudową marży i powrotem do dwucyfrowych wzrostów.