noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Jonathan Anderson nowym dyrektorem kreatywnym damskiej linii Dior. Na zdjęciu projektant po pokazie kolekcji JW Anderson, ubrany w ciemną bluzę z kapturem.

Jonathan Anderson nowym dyrektorem kreatywnym damskiej linii Dior

REKLAMA
noSlotData

Jonathan Anderson, dotychczas odpowiedzialny za męskie kolekcje Dior, został mianowany nowym dyrektorem kreatywnym damskiej linii domu mody. Decyzja zamyka okres przejściowy po odejściu Marii Grazii Chiuri i przywraca marce jeden, spójny kierunek artystyczny – zgodnie z modelem obowiązującym za czasów samego Christiana Diora.

Pierwszą kobiecą kolekcję Anderson pokaże 1 października 2025 podczas Paris Fashion Week, natomiast debiut haute couture planowany jest na styczeń 2026 (dom mody pominie lipcowy sezon couture).

Projektant ma też pomóc odbudować sprzedaż – przychody Diora spadły z 9,5 mld USD w 2023 r. do 8,7 mld USD w 2024 r., a w I kwartale 2025 segment Fashion & Leather Goods LVMH odnotował –5 proc. rok do roku. 

Jonathan Anderson przejmuje damską linię Dior

Ogłoszenie nominacji zostało potwierdzone przez Delphine Arnault, prezes Christian Dior Couture, w rozmowie z Vogue Business. Arnault podkreśliła, że 40-letni Irlandczyk jest „najbardziej utalentowanym projektantem swojego pokolenia” i posiada niezbędne doświadczenie w zarządzaniu dużymi zespołami dzięki 11 latach w LVMH. 

To ogromny zaszczyt dołączyć do Domu Mody Dior na stanowisko dyrektora kreatywnego, damskiej i męskiej kolekcji. Od zawsze inspirowało mnie bogate dziedzictwo tego miejsca: jego głębia i charakter. Z niecierpliwością czekam na współpracę z legendarnymi Atelier, aby wykreować nowy rozdział tej niesamowitej opowieści. Chciałbym wyrazić moje szczere podziękowania dla Delphine Arnault i Bernarda Arnault za ich zaufanie i partnerstwo na przestrzeni lat

– powiedział Jonathan Anderson cytowany w komunikacie prasowym.

Koniec ery Marii Grazii Chiuri i Kim Jonesa

Maria Grazia Chiuri, kierująca damską linią od 2016 r., ustępuje po blisko dekadzie pracy, a Kim Jones opuścił stanowisko dyrektora kreatywnego Dior Men w styczniu 2025 r.  Po rozstaniach marka zdecydowała się scalić męskie i damskie kolekcje pod jednym wizjonerskim przywództwem – tak jak za czasów założyciela domu mody. 

Arnault przekonuje, że jedna osobowość kreatywna zapewni „spójność produktów i czytelność komunikacji” Diora. Anderson będzie mógł liczyć na wsparcie atelier haute couture oraz własny zespół zaufanych współpracowników przeniesiony z Loewe. 

Dior Cruise 2026: zobacz ostatnią kolekcję Marii Grazii Chiuri dla Dior

Doświadczenie: od JW Anderson do sukcesu Loewe

Wychowany między Irlandią a Ibizą Jonathan Anderson (ur. 1984) przeszedł drogę od visual merchandisera w Pradzie do jednego z najważniejszych projektantów luksusu: po London College of Fashion założył w 2008 r. markę JW Anderson, zyskał rozgłos dzięki kapsule dla Topshop (2012), a w 2013 r. LVMH zainwestowało w jego brand i powierzyło mu kierownictwo Loewe. W ciągu dekady podniósł sprzedaż hiszpańskiego domu z ok. €230 mln do ponad €1 mld, tworząc m.in. kultową Puzzle Bag, czy koncept butików Casa Loewe. Równolegle projektował demokratyczne kolekcje dla Uniqlo, zainicjował Loewe Craft Prize i pobił rekord British Fashion Awards, umacniając reputację twórcy, który łączy rzemiosło, sztukę i popkulturę.

Dowiedz się więcej: Poznaj biografię i sukcesy Jonathana Andersona

Kalendarz debiutów

  • 27 czerwca 2025 – pierwsza kolekcja Dior Men zaprojektowana przez Andersona.
  • 1 października 2025 – debiut damskiego ready-to-wear Dior by Jonathan Anderson.
  • styczeń 2026 – premiera haute couture; dom mody rezygnuje z pokazów w lipcu 2025, bo atelier zajmują zamówienia z kolekcji Cruise.

Wyzwania dla Dior: luksus w czasach spowolnienia

Spadek sprzedaży w 2024 r. oraz słabsze wyniki całego segmentu luksusowego zmuszają Dior do odświeżenia oferty i mocniejszego wyróżnienia się na tle konkurencji. Konsolidacja damskiej i męskiej linii ma przyspieszyć czas reakcji na rynek i zmniejszyć koszty.  Analitycy HSBC i FT zwracają uwagę, że sukces Andersona będzie mierzony nie tylko liczbą lajków na Instagramie, ale przede wszystkim odbudową marży i powrotem do dwucyfrowych wzrostów. 

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES