Jak branża mody wykorzystuje nowe technologie, by przyciągnąć klientów?

331

Jeszcze kilka lat temu wirtualna rzeczywistość czy sztuczna inteligencja były dla nas wynalazkiem z filmów sci-fiction. Dziś jest to rzeczywisty obraz świata, który rozwija się w zawrotnym tempie. Branża handlowa nie zamierza pozostać w tyle i wprowadza do sklepów nowe technologie. Jak w realnym świecie sklepy kreują wirtualną rzeczywistość?

Wirtualny świat na wyciągnięcie ręki

Sklepy stacjonarne tracą na znaczeniu na rzecz sklepów internetowych. Konsumenci wolą dokonać zakupu z komputera, nie marnując czasu na wychodzenie z domu. Jak branża retail może przyciągnąć klienta do stacjnarego butiku? Statystyki pokazują, że 70% naszych zakupów opiera się na emocjonalnym związku z produktem lub marką. Przewiduje się także, że czas spędzany w sklepach w przyszłości będzie przeznaczany w 50% na zakupy, a w 50% na zabawę. W utrzymaniu relacji kilenta z produktem na sklepowej półce dużą rolę zaczyna odgrywać wirtualna rzeczywistość.

Jednym z genialnych sposobów zastosowania wirtualnej rzeczywistości w sprzedaży jest londyński Topshop. Popularny sklep przy Oxford Street w maju 2017 roku rozpoczął kampanię promocyjną strojów kąpielowych – Topshop Splash! Przez miesiąc klienci mogli odbyć wirtualną przejażkę zjeżdżalnią znaną z parków wodnych. Wszystko działo się we wnętrzu sklepu, a za pomocą okularów VR, klient bedąc na Oxford Street czuł się, jak w najlepszym parku rozrywki.

Nie trzeba jednak daleko szukać, by odnaleść kolejny przykład zastosowania wirtualnej rzeczywistości. Klienci warszawskich Złotych Tarasów czy Galerii Krakowskiej mieli możliwość odbycia spaceru ulicami Tokio dzięki marce Adidas. Firma wykorzystała wirtualną rzeczywistość w kampanii w maju 2017 roku. Zaproponowała swoim klientom podróż ulicami Tokio. Miasto wyczarowano oczywiście za pomocą VR zsynchronizowanego z bieżnią.

Badania wykazują, iż wirtualna rzeczywistość dostarcza o 27% więcej emocji niż inne formy prezentacji. Korzystający z okularów VR wykazywali o 34% dłuższe zaangażowanie w stosunku do tych samych treści, lecz zaprezentwanych w tradycyjny sposób. Branża retail musi pamiętać, że w dzisiejszym świecie, konsument oprócz zakupionego produktu, podczas zakupów jest spragniony wrażeń.

>>> Przeczytaj również: Asos wprowadza rewolucyjne zmiany

Salony przyszłości

Kolejnym rozwiązaniem, jakie oferuje nowa technologia jest zastąpienie tradycyjnych elementów wnętrza sklepu rozwiązaniami nowoczesnymi. Półki sklepowe przechodzą swoją rewolucję, a idealny przykład znajdziemy we Wrocławiu, gdzie salon firmy Eobuwie wykorzystuje niekonwencjonalne rozwiązania.

We wrocławskim sklepie marki Eobuwie wyświetlane są na elektronicznych wyświetlaczach. Aby przymierzyć wybrany model wystarczy kliknąć w wybrany model, wybrać rozmiar i kolor, by po chwili dostać od sprzedawcy wypatrzoną parę butów.

Kolejnym wynalazkiem przyszłości, który wchodzi do świata zakupów są interaktywne przymierzalnie. Wirtualne przymierzalnie to jeden z najbardziej przełomowych elementów wyposażenia sklepów odzieżowych ostatnich lat. System pozwoli nam się błyskawicznie „przebrać” w inny kolor, rozmiar, a także podpowie dodatkowe trendy. Branża „beauty” także idzie za trendem. W niektórych salonach L’Oréal i Sephora, klient może wykonać próbny wirtualny makijaż przed zakupem właściwych kosmetyków. W sklepach Chanel pojawiła się możliwość przetestowania różnych odcieni lakieru w kilka minut.

Nieobecny kasjer

Branża handlowa postanowiła także rozprawić się z kolejnym tradycyjnym problemem prawie każdego sklepu stacjonarnego. Z myślą o wyeliminowaniu kolejek do kas, postanowiła całkowicie pozbyć się stanowiska kasjera. W jaki sposób działa taki system? Na półkach sklepów przyszłości znajdują się kamery, anteny oraz czujniki ruchu, które zbierają dane i przetwarzają informacje o kliencie oraz jego zakupach. Technologie w sklepie mają służyć także stworzeniu spersonalizowanej ścieżki zakupowej i łatwiejszemu odnalezieniu ulubionych produktów konsumenta.

Przykładem sklepu wykorzystującego tracking klienta jest sieć sklepów Amazon Go. Pomieszczenie jest wyposażone w szereg czujników oraz kamer, które wykrywają, jakie produkty zostały zabrane z półek i włożone do koszyka. Klient wybiera produkty, wkłada je do koszyka i … wychodzi ze sklepu. Konsument jedynie ściąga aplikację Amazon Go, a podpięte pod aplikację konto, zostanie automatycznie obciążone po wyjściu ze sklepu.

Wprowadzenie do sklepów wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz sztucznej inteligencji, rozpoczyna nowy rozdział w branży handlowej. Nowe technologie sprzyjają kreowaniu wizerunku marki, przyciągają klienta i usprawniają funkcjonowanie sklepu. Gdzie zaprowadzi nas dalsza ekspansja technologii informatycznej? Ze względu na szybki progres tej branży, ciężko jest przewidzieć przyszłość, ale z pewnością wirtualny świat jeszcze nie raz nas zaskoczy.