noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Radał Brzoska w niebieskiej koszulki siedzi przy biurku i z uśmiechem spogląda w ekran komputera. W tle widzimy monitor z logo InPostu

Rekordowy rok InPostu. „W każdym z kluczowych krajów, odnotowaliśmy wzrost szybszy niż rynek”

REKLAMA
noSlotData

W ciągu całego roku obrotowego 2023 przychody grupy InPost wzrosły o 25 proc. do poziomu 8,86 mld zł. – Zysk operacyjny wzrósł aż o 59 proc. – czytamy w opublikowanym komunikacie. Przeanalizujmy teraz szczegółowo najnowsze wyniki finansowe operatora logistycznego założonego przez Rafała Brzoskę.

Przeczytaj również: Czy w Wielką Sobotę zrobimy zakupy? Sprawdź, do której są otwarte sklepy

InPost wyniki finansowe za IV kwartał 2023

W IV kwartale roku obrotowego 2023, po raz pierwszy w historii, grupa InPost wypracowała dodatni zysk EBITDA na wszystkich rynkach. W tym czasie zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych, podatków, amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzacji rzeczowych aktywów trwałych wzrósł rdr o 44,5 proc. do 846,3 mln zł. Był to również okres, w którym wygenerowany zysk netto wyniósł 153,1 mln zł. Przychody InPostu w IV kwartale ubiegłego roku wzrosły o 23,7 proc. do 2,66 mld zł. Wynik ten udało się osiągnąć głównie za sprawą zwiększenia wolumenów w Polsce i Wielkiej Brytanii.

Pomimo wymagającej sytuacji na rynku e-commerce, w każdym z kluczowych krajów, odnotowaliśmy wzrost szybszy niż rynek. Grupa InPost posiada ponad 66 tysięcy punktów out-of-home, co czyni ją wiodącą siecią w Europie. Nasza grupa, utrzymując pozycję niekwestionowanego lidera sieci maszyn paczkowych w Polsce, zajmuje także czołowe miejsce pod względem wielkości sieci w Wielkiej Brytanii. Niedawno staliśmy się również numerem 1 pod względem liczby maszyn paczkowych we Francji. W Polsce nieustannie doskonalimy jakość oferty, co przekłada się na bardzo dobre oceny użytkowników – powiedział prezes InPostu, Rafał Brzoska.

Przeczytaj również: Czy czeka nas przedświąteczna wyprzedaż? Giełdowe przypuszczenia

InPost – podsumowanie roku obrotowego 2023

W całym roku obrotowym 2023 przychody InPostu wzrosły rok do roku o 25 proc. osiągając poziom 8,86 mld zł. Wolumen obsłużonych przesyłek zwiększył się w ciągu roku o 20 proc. do 892 mln sztuk. W tym samym okresie zysk operacyjny wzrósł o 59 proc. rdr do 1,5 mld zł, a skorygowana EBITDA zwiększyła się o 39 proc. rdr, osiągając 2,73 mld zł.

Rok 2023 był dla nas przełomowy w Wielkiej Brytanii. Mamy teraz znacznie lepsze i bardziej skalowalne rozwiązanie logistyczne. W rezultacie osiągnęliśmy zdecydowany wzrost obsługiwanych wolumenów oraz rentowność na poziomie EBITDA. Obecnie koncentrujemy się na przyspieszeniu ekspansji sieci oraz poprawie jakości usług – dodał założyciel InPostu.

Na koniec 2023 roku InPost miał 35.449 paczkomatów (+27 proc. rdr), w tym w Polsce 21.969 (+14 proc. rdr), a na rynkach międzynarodowych 13.480 sztuk (+56 proc. rdr), z czego w Wielkiej Brytanii było ich 6.409.

Kurier InPostu stoi obok firmowego samochodu dostawczego
mat. prasowy

Prognoza InPostu na 2024 rok

W 2024 roku grupa spodziewa się w Polsce wysokiego jednocyfrowego wzrostu rynku e-commerce w ujęciu ilościowym oraz średniego-jednocyfrowygo wzrostu na głównych rynkach międzynarodowych: Francja i Wielka Brytania.

Jeśli wzrost rynku w Polsce będzie w okolicy 10 proc. lub minimalnie poniżej, to zakładamy, że będziemy kilka pkt. proc. ponad. Trudno oczekiwać, że to będzie 20-30 proc. Spodziewałbym się, że to będzie kilkanaście proc. – stwierdził CFO pytany o wzrost wolumenów grupy w Polsce w bieżącym roku. – Dynamiki wzrostu w Wielkiej Brytanii mamy trzycyfrowe. Wzrosty na rynkach Europy Południowej, czyli w Hiszpanii, we Włoszech przekraczają mocno 40-50 proc. Raczej spodziewalibyśmy się tego typu dynamik. Oczywiście wynika to z perspektywy tego gdzie jesteśmy, jeśli chodzi o skalę biznesu i nasz udział w rynku. Tam spodziewamy się, że ponadprzeciętne dynamiki wzrostu będziemy notować w 2024 roku – prognozuje.

PAP, zdjęcie główne: mat. prasowy

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES