Ponad 1,5 tys. marek i sieci jest obecnych w centrach handlowych, podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Informacje zweryfikowano z miarodajnej próby obiektów handlowych, których łączna powierzchnia stanowi 15 proc. całości nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce. Z danych Cushman & Wakefield wynika z kolei, że w 2023 r. na polskim rynku zadebiutowało najwięcej marek od 4 lat.
Przeczytaj również: Zwroty w świecie mody. Przewodnik po polityce zwrotów w sklepach Zara, H&M i Reserved
Marki handlowe obecne w centrach handlowych w Polsce
– Liczba 1532 marek w analizowanych przez Polską Radę Centrów Handlowych obiektach wskazuje na dojrzałość i dobrą kondycję branży. Do najważniejszych branż obecnych w centrach handlowych należą: moda i akcesoria, do tej grupy zalicza się 35 proc. marek, gastronomia z 20 proc. udziałem oraz towary specjalistyczne, w tym księgarnie czy sieci z biżuterią i zegarkami, stanowiące 12 proc. obecnych w galeriach marek. Te dane oraz rosnąca dynamika debiutów kolejnych podmiotów, potwierdzają efektywność centrów handlowych jako kluczowego kanału sprzedaży w Polsce – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Udział marek w najważniejszych branżach obecnych w analizowanych centrach handlowych:
– moda i akcesoria: 35 proc.
– gastronomia: 20 proc.
– towary specjalistyczne (księgarnie, biżuteria i zegarki, inne): 12 proc.
– zdrowie i uroda: 11 proc.
– usługi: 8 proc.
Przeczytaj również: Śmiertelnicy również mogą dostąpić tego zaszczytu. Jak zarobić na modzie w internecie?
Debiuty marek w centrach handlowych w 2023 roku
Z danych zgromadzonych przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że w ciągu ostatnich 10 lat w strukturze branż obecnych w polskich galeriach sprzedażowych kluczowa pozostała rola branży modowej (wzrost o 2 proc.). Podwoił się udział gastronomii, a o połowę zmniejszył marek z branży usług.
W 2023 roku na polskim rynku zadebiutowało najwięcej marek od 4 lat, wynika z danych Cushman & Wakefield. Łącznie, jak podaje Colliers, było to 30 nowych sieci handlowych z różnych branż, m.in. Woolworth, Popeyes, Helly Hansen, Hugo, JOTT czy Lush. Eksperci Cushman & Wakefield prognozują, że kolejni inwestorzy handlowi są zainteresowani wejściem na polski rynek. Szczególnie dotyczy to sieci wywodzących się z Ukrainy, które w 2023 roku odpowiadały za 30 proc. debiutów.
Zdjęcie główne: Unsplash