Gucci, Coach i Burberry – co łączy te trzy marki luksusowe? Cyrkularność. Jak wynika z najnowszego raportu Circular Fashion Index to właśnie one najsilniej angażują się w promocję obiegu zamkniętego w modzie.
Kearney’s Circular Fashion Index (CFX) od 2020 roku mierzy starania marek pod kątem wydłużenia cyklu życia ich ubrań. Już po raz trzeci firma konsultingowa Kearney wzięła pod lupę 200 światowych marek z 20 krajów (tym razem o 50 marek więcej niż w roku ubiegłym). Podzielono je na sześć kategorii: luksus, szybka moda, rynek premium, sport i outdoor, bielizna oraz rynek masowy. Przyglądając się siedmiu najważniejszym aspektom, każdej z marek przyznano ocenę od 1 do 10 w każdej z kategorii, a następnie zsumowano je w celu uzyskania oceny ogólnej. Ocenie podlegały m.in. sprzedaż odzieży używanej, promocja obiegu zamkniętego w komunikacji marki, usłudze wynajmu czy upcyclingowi zwróconych rzeczy.
Gucci najbardziej cyrkularną marką luksusową
Liderem rankingu w kategorii luksus został dom mody Gucci. Na drugim miejscu uplasowała się marka Coach, a zwycięskie podium zamyka Burberry. Warto zaznaczyć, że te same marki znalazły się na podium kolejny rok z rzędu. Miejsce czwarte przypadło marce Moncler, natomiast na piątej pozycji znalazł się do mody Louis Vuitton.
Ponowne zwycięstwo Gucci nie powinno zaskakiwać, jeśli weźmiemy pod uwagę ostatnie działania marki. W lutym br. Gucci wraz z grupą Kering zainicjowały „Circular Hub” – projekt, który ma na celu rozwój obiegu zamkniętego we włoskim łańcuchu dostaw w zakresie zaopatrzenia, projektowania, logistyki i produkcji. Dom mody ma również na koncie współpracę z The RealReal, która wspierała sprzedaż oryginalnych używanych produktów Gucci.
Światowi liderzy cyrkularnej mody: Patagonia, Levi’s, The North Face
W światowym rankingu po raz kolejny triumfuje Patagonia (8,65 pkt.), czyli niekwestionowany lider zrównoważonego rozwoju z modzie. Na kolejnych miejscach zestawienia znalazły się: Levi’s, The North Face i OVS. Ranking TOP 5 zamyka Gucci.
Średnia wszystkich marek zbadanych przez Kearney to 2,97 pkt. Pomimo faktu, iż tegoroczny wynik niewiele różni się od ubiegłorocznego, możemy zaobserwować niewielkie, aczkolwiek pozytywne zmiany w kwestii rozwoju cyrkularności w modzie. Wskazuje na to chociażby większa liczba marek, którą wzięto pod uwagę w tegorocznym rankingu. Warto zaznaczyć również, że ocena pierwszego rankingu z 2020 roku wynosiła zaledwie 1,6 pkt. na 10.
Twórcy zestawienia podkreślają, że przed markami modowymi jeszcze długa droga to wprowadzenia konkretnych działań i zmian na rzecz środowiska. „Chociaż widzimy kilka świecących gwiazd, widzimy, że cała branża wymaga stopniowej poprawy” – podsumował Brian Ehrig, partner w Kearney US w rozmowie z WWD.
Przeczyta również: Polskie start upy modowe – co znajdziemy na polskim rynku innowacji?
Zdjęcie główne: Unsplash