REKLAMA
Polski start-up modowy, który zrewolucjonizuje branżę? Oto 5 marek, które mają na to szansę. Fot. Unsplash

Polskie start upy modowe – co znajdziemy na polskim rynku innowacji?

REKLAMA

Polskie start-upy modowe mogą wpłynąć (a niektóre już wpływają) na całą branżę nie tylko w Polsce, ale i poza nią. Rodzime biznesy rewolucjonizujące modę doceniane są na całym świecie, a to co je łączy to ekologiczne podejście i chęć popularyzowania mody z drugiego obiegu i idei upcyklingu. Wybraliśmy 5, które – naszym zdaniem – warto znać.

woshwosh

Ulubione buty nie wyglądają już jak świeżo po zakupie i zastanawiasz się, czy nie zainwestować w nowe? Na ratunek przybywa polski start-up woshwosh, który namawia do naprawiania posiadanych przez nas butów, zamiast do kupowania kolejnej pary. Pierwsza w Europie firma, zajmująca się cyrkularnością obuwia, założona została przez Martynę Zastawną.

Do oferowanych usług należy profesjonalne czyszczenie, a także całkowita renowacja butów. Specjaliści pracujący w firmie potrafią przywrócić do życia niemal każdą parę butów. Firma działa już od blisko 8 lat i do tej pory udało jej się naprawić ponad 350 tysięcy par obuwia!

woshwosh dodatkowo edukuje w zakresie ekologii, a także angażuje się charytatywnie. Od 5 lat firma organizuje akcję “Przekaż wiosnę”, polegającą na zbieraniu obuwia, które wielu z nas zalega w szafie, odnawianiu go i odświeżaniu, a następnie przekazywaniu osobom potrzebującym. W akcji może wziąć udział każdy. Dotychczas udało się zebrać blisko 200 tysięcy par butów. W zeszłym roku dary zostały przekazane ośrodkom dla osób uchodźczych.

Przeczytaj też: Jak ubrać się do biura latem (i nadal wyglądać elegancko)

Polskie start-upy modowe: LESS_

LESS_, pomysłu Mateusza Oleksiuka, to darmowa platforma pozwalająca użytkownikom zarówno na sprzedaż, jak i zakup ubrań i akcesoriów z drugiej ręki. Jej popularność stale rośnie i dziś ma już ponad 700 tysięcy użytkowników. Celem start-upu jest zwiększenie świadomości i popularności mody z drugiego obiegu, a także przeciwstawienie się wszechobecnej kulturze konsumpcjonizmu.

LESS_ działa nie tylko w Polsce, ale i zagranicą. Poza platformą on-line i aplikacją planuje również sieć nowoczesnych second-handów w całym kraju. Pierwszy z nich powstał w zeszłym roku we Wrocławiu. Celem jest dostarczenie kupującym produktów wysokiej jakości i sklepów, które dostarczą innego, niż znane dotychczas z second-handów – doświadczenia zakupowego. Spółka prężnie się rozwija i planuje wprowadzenie kolejnych usług, takich jak choćby LESS_ BOX i LESS BIKE.

WEARFITS

Wzrost zainteresowania zakupami online, spowodowany m.in. pandemią, sprawił, że ludzie na całym świecie zamawiają ogromne ilości rzeczy, które następnie mierzą w domu, a później – w dużej mierze – odsyłają do sklepu. Media społecznościowe pełne są zresztą tzw. hauli zakupowych, polegających na pokazywaniu zakupów i decydowaniu wraz z obserwatorami o tym, który produkt zostaje z nami, a który wraca do sklepu czy projektanta.

Choć z pozoru może się wydawać, że to po prostu kolejna moda, warto zwrócić uwagę na fakt, że masowe odsyłanie ubrań, choć wygodne, ma negatywny wpływ na środowisko (więcej zużywanego plastiku, ślad węglowy etc.). Problem zauważyła Kasia Gola, industry advisor w WEARFITS, czyli start-upu odpowiedzialnego za stworzenie wirtualnej przymierzalni.

Póki co owa przymierzalnia umożliwia zobaczenie kupowanego ubrania w modelu 3D, dzięki czemu kupujący ma szansę zobaczyć go bardzo dokładnie z każdej strony na manekinie o swoich wymiarach. Na podstawie naszych wymiarów i konkretnego ubrania, program wskaże również, który rozmiar będzie dla nas w tym przypadku właściwy. W przyszłości wizualizacja ma być dokonywana już konkretnie na kliencie, a sam program umożliwić również… wirtualne mierzenie butów.

Polskie start-upy modowe: Ubrania do Oddania

Ubrania do Oddania pozwalają dać posiadanym przez nas rzeczom drugie życie. Zofia Zochniak i Tomasz Bocian stworzyli platformę zbierającą używane ubrania. Z każdego zebranego kilograma złotówka przeznaczana jest na wybrane organizacje charytatywne. Działalność UoD to jednak nie tylko internet.

Założyciele stworzyli rownież sieć Butików Cyrkularnych, które pojawiły się w wielu miastach Polski, a oferują selekcję produktów z drugiej ręki. W Warszawie istnieją także UdO Second Handy.

Po wybuchu wojny w Ukrainie Ubrania do Oddania oddolnie zorganizowały też jedną z największych akcji, zbierającej dary dla uchodźców z Ukrainy. Dzięki wielkiemu zaangażowaniu i sile social mediów, ogromne magazyny były zapełniane rzeczami dla osób w kryzysie uchodźczym, które musiały opuścić własny kraj.

UdO planuje również stworzenie własnej marki odzieżowej z ubraniami z upcyklingu – “Love Second Chance”.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Ubrania do oddania (@ubrania_do_oddania)

Bio 2 Materials

Polski start-up Bio2Materials zajmuje się tworzeniem materiałów pochodzenia organicznego. Aktualnie tworzą ekologiczną i wegańską alternatywę dla zwierzęcych skór, wykonując podobny materiał z… jabłek!

Jak piszą na swojej stronie, w produkcji wykorzystują wytłok jabłkowy, czyli odpad organiczny z przemysłu owocowo-warzywnego w Polsce, którego w trakcie sezonu, dziennie powstaje nawet 500 ton. Materiał pozwala na stworzenie modowych produktów, które prezentują się pięknie, a jednocześnie są wyprodukowane z roślinnych odpadów i – co najważniejsze – bez cierpienia żadnego zwierzęcia.

Przeczytaj również: Rynek odzieży używanej w Polsce – analiza

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES