Podsumowanie meetupu “Jak AI zmieni branżę mody” zorganizowanego wspólnie przez FashionBiznes.pl i Google. Dowiedz się, jak sztuczna inteligencja może zmienić pracę w Twojej marce!
Przeczytaj również: Ile osób zatrudnia branża mody w 2024 roku?
Na początku 2023 roku marka NAOKO ogłosiła, że z pomocą sztucznej inteligencji oraz budowanej od lat społeczności stworzy cykl kolekcji. Indywidualne ankiety oraz warsztaty i spotkania online z klientkami pozwoliły zebrać dane dotyczące m.in. modeli, fasonów, kolorystyki czy materiałów, dzięki czemu sztuczna inteligencja mogła później zaproponować kształt kolekcji oraz stworzyć wizualizacje. Halfprice stworzył zaś pionierską kampanię reklamową, w której wykorzystano grafiki stworzone przez sztuczną inteligencję.
Według raportu McKinsey & Company „The State of Fashion 2024”, wykorzystanie sztucznej inteligencji w branży modowej będzie wzrastało. Aż 73 proc. menedżerów z branży modowej z całego świata w badaniu Business of Fashion i McKinsey “State of Fashion 2024 Executive Survey” stwierdziło, że generatywna sztuczna inteligencja będzie ważnym priorytetem dla ich firm w 2024 roku.
Współcześnie to właśnie moda jest pionierem zastosowania nowych rozwiązań technologicznych na wielu płaszczyznach m.in. w projektowaniu, marketingu, sprzedaży czy logistyce. W zeszłym roku Nike wprowadził aplikację Nike Fit, dzięki której klienci mogą dopasować rozmiar butów do swoich stóp. Z kolei Prada wykorzystała AI do stworzenia materiałów wizualnych promujących nową kolekcję perfum.
Jakie szanse niesie za sobą sztuczna inteligencja? Rozwiązania oparte o AI mogą odciążyć przedsiębiorców i przedsiębiorczynie, także w małych firmach, w wielu powtarzalnych zadaniach lub pomóc zredukować koszty. Chociaż często możemy być tego nieświadomi, każdy z nas używa już AI w codziennych czynnościach, np. tłumacząc teksty. Oto kilka praktycznych porad i narzędzi, o których warto pomyśleć rozwijając swój biznes i kreując swoją markę.
Przeczytaj również: Czy rekruterzy powinni obawiać się sztucznej inteligencji? Nadchodzi nowa era selekcji potencjalnych pracowników
Generatywna AI – kreatywny pomocnik
Moda to kreatywność. AI może nam pomóc ją rozwinąć, może dostarczyć nowych inspiracji, pomóc nam spojrzeć na pewne projekty z innej perspektywy. Szczególnie kiedy prowadzimy małą firmę i mamy nieliczny zespół, AI może wyjść nam naprzeciw z interesującymi propozycjami projektów, np. nieszablonowym połączeniem kolorów lub odważnym fasonem.
Generatywna AI i duże modele językowe, jak np. Google Bard. To właśnie taki kreatywny pomocnik, może stworzyć gotowy tekst na podstawie wpisanego promptu, czyli polecenia. Może to być opis produktu czy seria wpisów na social media. Wystarczy wejść na stronę bard.google.com i w polu tekstowym widocznym na dole wpisać prompt. Może być on prosty, ale należy pamiętać, że dostarczając więcej szczegółów dostaniemy lepiej dostosowany tekst. Pisząc prompt warto np. nadać rolę, postawić cel, wyznaczyć odbiorców, określić wymagania, styl wypowiedzi. Propozycje przygotowane przez AI można wykorzystać w całości lub je zmodyfikować.
Wpisz na przykład prompt „stwórz opis czerwonego swetra z bawełny z ozdobami z pereł na stronę internetową”. To najprostszy przykład, ale pozwoli Ci zacząć pracę z generatywną AI i zobaczyć, jak opis może się zmienić w zależności od prowadzenia bardziej szczegółowego polecenia.
Przeczytaj również: Polska Inspekcja Pracy planuje wzmożone kontrole. Może skontaktować się bezpośrednio z Tobą
Atrakcyjne grafiki, wizualizacje i projektowanie
Dzięki sztucznej inteligencji tworzenie grafik staje się coraz prostsze. Istnieje już wiele narzędzi wykorzystujących tę technologię, które nie tylko tworzą całkowicie nową grafikę, ale również pozwalają na jej szybką edycję. Nie trzeba znać programów graficznych czy posiadać umiejętności kodowania – to, czego potrzebujemy, można wygenerować za pomocą kilku kliknięć. Jeżeli chcemy edytować grafikę produktu – np. ze względu na zmianę pory roku – zamiast organizować oddzielną sesję zdjęciową, wystarczy kilka kliknięć, aby zmienić potrzebne detale. Tak działa na przykład narzędzie Product Studio.
AI jest już w stanie także wygenerować bardziej zaawansowane projekty, np. wizualizacje ubrań, grafiki do kampanii reklamowych czy nawet nową stylizację. Na bazie odpowiedniego promptu wygeneruje różne propozycje.
Przeczytaj również: Luka kompetencji na rynku pracy. Pracodawcy oczekują trudności rekrutacyjnych
Skuteczne działania marketingowe
Mniejsze marki i biznesy często borykają się z wieloma problemami, które utrudniają im dotarcie do klientów. Różne narzędzia AI mogą wesprzeć małe zespoły. Akcje marketingowe mogą być już w pełni zautomatyzowane. Sztuczna inteligencja została już wprowadzona do kampanii Performance Max, które służą do realizacji określonych celów reklamodawców w Google Ads – ułatwia tworzenie niestandardowych reklam i skalowanie ich za pomocą kilku kliknięć.
Można z niej skorzystać samodzielnie – wystarczy wybrać Performance Max przy tworzeniu nowej kampanii w Google Ads, podać wszystkie potrzebne informacje i wpisać adres witryny, a AI zacznie „uczyć się” o analizowanej marce, aby następnie wypełnić kampanię tekstem, grafikami i innymi propozycjami, które pozwolą firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Oczywiście można wprowadzić swoje zmiany do propozycji przed opublikowaniem kampanii.
Przeczytaj również: Moda męska lat 80. Jak się ubierano w epoce 80s?
Prace biurowe i arkusze kalkulacyjne
Tworzenie budżetów i zestawień może nie zostawiać wystarczającej przestrzeni na pracę kreatywną, jednak jest konieczne przy prowadzeniu własnej firmy modowej. Te często powtarzające się i czasochłonne zadania można łatwo scedować na sztuczną inteligencję.
AI w edytorach tekstów i innych biurowych narzędziach, np. w Google Workspace, nie tylko wyłapie błędy i literówki oraz wprowadzi sugestie, ale też automatycznie wygeneruje dokumenty, szkice spotkań, ich podsumowania lub notatki. Plan działań marketingowych czy bieżąca aktualizacja stanów magazynowych lub budżetu to tylko kilka przykładów dokumentów, które AI może stworzyć lub usprawnić. Sztuczna inteligencja może też tworzyć arkusze kalkulacyjne na bazie promptów czy analizować dokumenty i zawarte w nich dane.
Zrównoważony rozwój
Narzędzia AI mogą nie tylko pomóc branży modowej w biznesie (tworzeniu kolekcji, obsłudze klientów), ale również w byciu bardziej zrównoważoną i ekologiczną marką. Istnieją już startupy, które wykorzystują sztuczną inteligencję do zielonych działań. Holenderska firma Lalaland.ai tworzy realistyczne, różne ludzkie sylwetki, które później są wykorzystywane jako modele. Z kolei paryska firma Heuritech oferuje narzędzie oparte na AI, które prognozuje popyt. Dzięki niemu marki i sprzedawcy detaliczni mogą zwiększyć wskaźniki sprzedaży i wprowadzić zrównoważone metody produkcji.
Virtual Try On to narzędzie dla konsumentów, którego celem jest pomoc w doborze odpowiednich produktów. Użytkownicy i użytkowniczki mogą sprawdzić, jak interesujące ich produkty – np. sukienka, bluzka czy spodnie – będą prezentowały się na danej sylwetce, a także czy wybrany kolor będzie pasował do ich karnacji. Już wtedy mogą zdecydować, czy ten artykuł spełnia ich oczekiwania, co znacznie skróci czas spędzony na wirtualnych zakupach i zmniejszy potrzebę wymiany lub zwrotów nietrafionych rzeczy.
Właśnie tu kryje się innowacyjność tego narzędzia. Zapewnia ono nie tylko wygodę, szybkość i trafność zakupów online, ale również przyczynia się do zmniejszenia śladu węglowego. W Polsce Virtual Try On nie jest jeszcze dostępny. W Stanach Zjednoczonych został już zaimplementowany w wyszukiwarkę Google, w zakładce Zakupy.
Sztuczna inteligencja już teraz zapewnia dostęp do wielu narzędzi, które mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój branży modowej. Możemy się spodziewać, że najbliższe miesiące i lata przyniosą nam kolejne przełomowe rozwiązania usprawniające każdą gałąź mody. Od logistyki, przez projektowanie, aż po marketing. Co ważne, branża fashion jest jedną z bardziej kreatywnych i chętnych do wykorzystywania nowych technologii.
Przeczytaj również: Co będzie modne wiosną 2024? Wracają trendy, których nie lubiliśmy
Zdjęcie główne: mat. prasowy