REKLAMA
Aplikacja Good On You

Good On You, czyli encyklopedia zrównoważonej mody w jednej aplikacji

REKLAMA
REKLAMA

Promocja marek modowych bywa często sprzeczna z rzeczywistością. Słyszymy o materiałach z recyklingu, wegańskich tekstyliach i zrównoważonej produkcji. Jednak proces weryfikacji tych kwestii jest utrudniony bądź, w greenwashingowym scenariuszu, rozczarowujący. Good On You to jedna z rozwijających się inicjatyw, która wspomaga świadome wybory konsumenckie i buduje bazę wiedzy dla nowoczesnej mody. 

Z tego tekstu dowiesz się:
– Czym jest aplikacja Good On You?
– Jakie kategorie są ważne w przypadku poprawnego oceniania firm odzieżowych?
– Jakie polskie marki wypadają najlepiej w rankingu Good On You?

Good On you to globalny ranking marek modowych, który skupia się na pojęciu zrównoważonej mody. Za aplikacją i stroną internetową firmy stoją działacze, specjaliści od mody, naukowcy, redaktorzy oraz programiści. Eksperci połączyli swoje siły, by szerzyć wiedzę na temat obecnego stanu branży modowej. „Czytając między szwami”, oddzielają fakty od mitów branży.

— Światowy przemysł modowy ma ogromny problem z zanieczyszczeniami, marnotrawstwem i łamaniem praw człowieka. Podobnie jak Ty dbamy o naszą planetę, ludzi i zwierzęta oraz chcemy żyć w sprawiedliwym świecie. Razem możemy mieć realny wpływ dzięki jedynej potężnej broni, którą mamy wszyscy… zdolności wyboru. Wybieranie i nagradzanie odpowiedzialnych marek modowych, które robią dobrze, zamiast tych, które tego nie robią, może sprawić, że cała branża stanie się bardziej zrównoważona

— czytamy na stronie internetowej Good On You.

Na czym polega aplikacja Good On You?

Specjaliści Good On You weryfikują aktualne działania poszczególnych marek i zestawiają je w swoim internetowym katalogu. W rankingu pojawiają się zarówno popularne sklepy sieciowe, jak i lokalne firmy o niewielkim nakładzie produkcyjnym. Wszystkie brandy są poddawane wnikliwej ocenie, skonstruowanej na bazie dzisiejszych wymogów i potrzeb konsumentów.

System ocen Good On You opiera się na kilku kluczowych wskaźnikach. Bierze pod uwagę wykorzystywane materiały, emisję gazów cieplarnianych, zużycie wody, łańcuch dostaw, bezpieczeństwo pracowników i płace wystarczające na ich utrzymanie. Good On You czerpie informacje z zewnętrznych raportów. Źródła to m.in. Fashion Transparency Index, projekty CDP Climate Change, projekty Water Security. Oprócz tego, wnioski powstają w oparciu o certyfikaty i akredytacje organizacji takich jak Fair Trade, Fair Wear Foundation, Cradle to Cradle, OEKO- TEX Made in Green, Global Organic Textile Standard) czy raporty własne poszczególnych marek i koncernów. Oczywiście, w opisie wybranych firm znajdziemy stosowne odnośniki do materiałów źródłowych.

Oparcie wiedzy na ogólnodostępnych informacjach sprawia, że sytem Good On You jest przejrzysty i transparentny. Możemy łatwo sprawdzić, czy firma wystawia opinie zgodne z ogólną klasyfikacją. Tak więc zaplecze merytoryczne aplikacji skraca drogę do poznawania prawdy o poszczególnych brandach modowych. Nie należy bagatelizować tego działania. Prawdopodobnie przed zakupem danego produktu nikt nie przewertowałby połowy raportów wystawionych przez poszczególne organizacje. Good On You robi ten research za nas. Oprócz tego, aplikacja i strona internetowa firmy oferuje inspirujące treści, którym celem jest edukacja konsumentów i wsparcie świadomego fukcjonowania w przestrzeni branży modowej.

Zobacz też: W szafie powinniśmy mieć nie więcej niż 85 ubrań? Szczegółowe dane nowego raportu modowego

Ocena marek na Good On You 

Opinia na temat marki w Good On You bazuje na trzech wskaźnikach: zatrudnienia, wykorzystania zwierząt i wpływu na planetę. Te trzy kategorie pomagają uprościć komunikację między ekspertem, a potencjalnym odbiorcom aplikacji. Poniżej przytoczę opisy* wymienionych kategorii, które Good On You wykorzystuje do klasyfikacji brandów:

KATEGORIA: PEOPLE

“Ocenia wpływ marek na pracowników w całym łańcuchu dostaw. Obejmuje polityki i praktyki dotyczące pracy dzieci, pracy przymusowej, bezpieczeństwa pracowników, wolności zrzeszania się, równości płci, różnorodności i godnej płacy. Zastanawiamy się, jak marki wdrażają swoje zasady. Czy wzmacniają pozycję pracowników, mają wspierające relacje z dostawcami i przeprowadzają znaczące audyty? Czy ich polityka chroni pracowników przed skutkami COVID-19 i kryzysów zdrowia publicznego? Pracownicy są traktowani i wynagradzani sprawiedliwie? Czy unikają pozyskiwania z obszarów o wysokim ryzyku współczesnego niewolnictwa, takich jak bawełna z Xin Jiang?”.

System oceniana w aplikacji Good On You na przykładzie H&M’u. Źródło: zrzut ekranu ze strony Good On You

KATEGORIA: ANIMALS

“Bierzemy pod uwagę politykę marek względem dobrostanu zwierząt oraz, w stosownych przypadkach, to, jak dobrze kontrolują produkty pochodzenia zwierzęcego. Identyfikujemy i oznaczamy marki, które używają futra, angory i „egzotycznej” skóry zwierzęcej. Obserwujemy użycie wełny, w tym „mulesing”, oraz to, jak marka wykorzystuje skórę, puch i inne materiały pochodzenia zwierzęcego. Sprawdzamy również czy marka zobowiązała się do ograniczenia ilości produktów pochodzenia zwierzęceg i czy wdrażana polityka dobrostanu zwierząt jest realizowana“.

KATEGORIA PLANETA

“Organizacja Narodów Zjednoczonych szacuje, że branża modowa odpowiada za 10% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Emisje to tylko jeden z czynników, w jaki produkcja, konsumpcja i marnotrawstwo mody mają negatywny wpływ na otaczający nas świat. Przy ocenie wpływu na planetęnzagłębiamy się w politykę środowiskową marek, aby pomóc weryfikować wszechobecny greenwashing. Bierzemy pod uwagę wykorzystanie zasobów i zarządzanie odpadami każdej marki (w tym rodzaje używanych przez nią materiałów), zrównoważony rozwój modelu biznesowego, trwałość produktów, zaangażowanie w obieg zamknięty oraz stosowane przez nie praktyki dotyczące odpadów tekstylnych. Badamy politykę dotyczącą zużycia energii i emisji dwutlenku węgla. Oprócz tego, analizujemy wpływ produkcji na wodę, różnorodność biologiczną, a także ewentualne zanieczyszczenia mikrowłóknami, wylesiania oraz stosowania i usuwania chemikaliów”.

Na podstawie wniosków wyciągniętych z poszczególnych obszarów, Good On You nadaje marce ocenę. Przykładowo, działania Zary to według rankingu 2/5 w kategorii planeta, 2/5 w kategorii zwierzęta oraz 2/5 w kategorii ludzie. Z tego względu średnia jej oceny to również 2/5, tłumaczone przez Good On you jako „niewystarczająco dobra”. Według twórców aplikacji, brandy modowe na poziomie 2 rozważają pewne istotne kwestie, ale nie uwzględniają ich odpowiednio w całym łańcuchu dostaw. Najgorzej oceniane marki modowe to m.in. Cider, Revolve, Shein, Edikted, VRG GRL, Romwe, Adika, PacSun, Nasty Gal, I.AM.GIA (przedstawione na poniższej rolce z Instagrama).

Polskie marki w rankingu Good On you

Przy rejestracji nowego konta w aplikacji możemy wybrać obszar naszego zamieszkania. Dzięki temu algorytm dopasowuje zestaw marek do naszej lokalizacji i wspomaga wyszukiwanie firm działających w kraju. Wbrew pozorom, wiele polskich firm pojawia się w zestawieniach Good On You. Znajdziemy tam m.in. Nago, MISBHV czy Reserved, czyli przekrój małych firm, sieciówek oraz luksusowych brandów, których popularność przekroczyła granicę Polski. Ciekawym przypadkiem w rankingu jest firma Magda Butrym. Obecnie jej ubrania noszą największe gwiazdy, a produkcji nie można określić jako masowa. Mimo to, działalność polskiej projektantki jest oceniana wskaźnikiem 2/5, identycznie jak Zara, producent fast fashion. Niska ocena nie wynika jednak z niegodnych warunków pracy czy sprzeciwianiu się wartościom ekologicznym, a brakiem transparentności. W dzisiejszych czasach ujawnianie wszelkich informacji na temat powstawania produktów jest niezwykle istotne – świat dąży do budowania systemu zrównoważonego rozwoju, w którym przejrzyste informacje są kluczem do sukcesu.

Zobacz też: [PRZEGLĄD REDAKCJI] Najciekawsze kampanie polskich marek w 2022 roku

Wspomniana rozbieżność nie powinna zniechęcać nas do korzystania z aplikacji, a czytania poszczególnych opisów i zagłębiania się w publikowane raporty. Co więcej, każdy użytkownik może przesłać swój feedback dotyczący danej marki, dlatego w niektórych przypadkach może mieć realny wpływ na ulubionej firmy. Całe szczęście, aplikacja nie działa na zasadzie Wikipedii – przeglądający nie może edytować opisu marek, ani dodawać komentarzy do poszczególnych postów. Dzięki temu Good On you unika opłacanych recenzji i dezinformacji szerzonych przez konkurencję poszczególnych firm. Wszelkie wiadomości od użytkowników są kierowane do ekspertów. Ci, na podstawie przesłanych uwag, mogą w dalszym ciągu weryfikować działania wybranych marek.

*opisy kategorii użyte w tekście to przetłumaczone informacje ze strony Good On You

Przeczytaj też: Jak wyszukać ubrania wyprodukowane przez etyczne marki? Katalog Ethical Clothing może odmienić nasze zakupy

Zdjęcie główne: IG @goodonyou.app

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES