Rynek jest bezlitosny. Szybki rozwój marek modowych jest niemal niemożliwy bez odpowiednio wysyconego budżetu. Wypełniony portfel pozwala na sprawne zbudowanie rozpoznawalności przedsiębiorstwa, co w tej branży ma szczególne znaczenie. Podpowiadamy, skąd pozyskać pieniądze.
Posiadanie własnego brandu jest spełnieniem marzeń wielu osób. W ich głowach pojawiają się obrazy z tworzenia gustownych stylizacji, czy z chwil blasku fleszy błyskających podczas sesji zdjęciowych. Każdy projektant z dumą ogląda własne stylizacje noszone przez zafascynowanych konsumentów. Chcąc dojść do tego poziomu marki muszą inwestować.
Niewielu młodych przedsiębiorców może pozwolić sobie na wyłożenie z prywatnego portfela odpowiedniej wielkości funduszy. Pamiętajmy, że prowadzenie marki wiąże się z ciągłym pokrywaniem kosztów. Do tych podstawowych należą podatki, pensje pracowników, materiały niezbędne do realizacji projektów, procesy reklamowe i sprzedażowe. Skąd wciąż na to pieniądze? Przyjrzyjmy się wewnętrznym oraz zewnętrznym sposobom uzupełniania budżetu przedsiębiorstwa.
Anioły biznesu i fundusze venture capital
Aniołami biznesu nazywa się osoby prywatne inwestujące swój kapitał w rozwój wybranych marek. Najczęściej we wczesnym etapie działalności podmiotu. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Center for Venture Research aniołowie biznesu odpowiadają rocznie za finansowanie nawet 63 tys. start-upów. Łączna kwota udzielanych przez nich zapomóg przekracza 23 mld USD. Ich działalności nie ogranicza się jednak wyłącznie do zasilania budżetu marki. Niejednokrotnie służą swoją radą, doświadczeniem. W zamian za całe wsparcie otrzymują część udziałów lub obligacje.
Właściciele marek mogą również poszukać wsparcia w funduszach ventura capital. Innymi słowy, u inwestorów zewnętrznych, którzy w zamian otrzymują na ograniczony czas część akcji brandu. Przykładowymi podmiotami pomagającymi w rozwoju przedsiębiorstw są spółki Status Venture i MCI Management. Ten rodzaj finansowania ma wiele plusów. Jednym z nich jest pozycja inwestora, który na określony czas zostaje wspólnikiem właściciela. Interesują go zyski. Ma te same cele co marka. Zarabia wówczas, gdy wzrasta wartość jego udziałów lub wtedy gdy wypłacana jest dywidenda.
Przeczytaj również: Jak stworzyć kosmetyk, który chce mieć każdy?
Dotacje
Są podstawą. Formą finansowania, z której najchętniej i najczęściej korzystają małe i średnie firmy. Chcąc otrzymać środki z dotacji należy znaleźć odpowiedni program. Spełnić wszystkie zawarte w nim warunki, zgłosić się, a następnie poczekać na weryfikację. Oczywiście należy pamiętać, że wraz z otrzymanymi funduszami wciąż jako marka jesteśmy zobowiązani do wypełnienia postawionych przed nami wymogów. Najpopularniejszymi instytucjami udzielającymi dotacji są Europejski Fundusz Inwestycyjny oraz Europejski Bank Inwestycyjny.
Kredyt
Pozyskanie kredytu na rozwój firmy również jest dobrym pomysłem. Wymaga jednak odpowiedniego przygotowania. Przed przyznaniem funduszy udzielający pożyczki bank będzie chciał poznać kondycje finansową marki. Konieczne będzie przedstawienie mu sprawozdania finansowego lub podatkowej książki przychodów i rozchodów.
Kredyt nie jest równy kredytowi. Możemy zdecydować się na inwestycyjny. Wtedy otrzymane środki będziemy mogli przeznaczyć na zakup wyposażenia biur, maszyn produkcyjnych, czy wszelkich aktyw poprawiających jakość pracy. Innym rodzajem pożyczki jest kredyt obrotowy. Ukierunkowany na pokrywanie bieżących kosztów, takich jak czynsze, czy materiały. Banki oferują również wsparcie w postaci kredytów technologicznego i hipotecznego. Pierwszy pozwala na zainwestowanie we wdrażanie innowacji pozwalających rozwinąć działalność. Drugi skierowany jest do podmiotów zainteresowanych zakupem nieruchomości.
Przeczytaj również: Polskie firmy, w których wprowadzono urlop menstruacyjny
Zysk netto
Najlepiej być samowystarczalnym. Jeżeli udało nam się zarobić przy okazji pierwszych projektów warto pomyśleć o samofinansowaniu. W wykorzystaniu tych środków do pokrycia nadchodzących kosztów działalności marki. Zakłada się, że w przypadku zdrowych i rentownych podmiotów to właśnie zysk netto powinien być głównym źródłem finansowania.
Oczywiście z nadwyżki finansowej o wiele łatwiej korzystać w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych. Większe przedsiębiorstwa muszą wcześniej wziąć pod uwagę ograniczenia prawne wynikające z profilu biznesowego. Na przykład spółki nie mogą wypłacać środków na prywatne konta – nawet jeżeli miałoby to być konto właściciela marki. Z tego rodzaju finansowania wykluczeni są również debiutanci. Z wiadomych względów. Potrzeba czasu, zanim zaczną oni przynosić zyski.
Przeczytaj również: Jakie materiały w modzie są ekologiczne?
Zdjęcie główne: Pexels