REKLAMA
Rok 2023 jest okresem przełomowym. To czas zintensyfikowanych działań związanych z cyfrową transformacją. Moda to już nie tylko ubrania, stylizacje. Moda to nie tylko rodzaj sztuki oferowanej przez projektantów. To także jeden z najbardziej dochodowych segmentów na rynku, co potwierdza raport "Moda 2023: Przyszłość inwestycji". Analizując bieżące wydarzenia oraz eksperckie prognozy postanowiliśmy odpowiedzieć na tytułowe pytanie... Czy warto inwestować w start up modowy w 2023 roku?

Czy warto inwestować w startup modowy w 2023 roku?

REKLAMA
REKLAMA

Rok 2023 jest okresem przełomowym. To czas zintensyfikowanych działań związanych z cyfrową transformacją. Moda to już nie tylko ubrania, stylizacje. Moda to nie tylko rodzaj sztuki oferowanej przez projektantów. To także jeden z najbardziej dochodowych segmentów na rynku, co potwierdza raport “Moda 2023: Przyszłość inwestycji”. Analizując bieżące wydarzenia oraz eksperckie prognozy postanowiliśmy odpowiedzieć na tytułowe pytanie… Czy warto inwestować w start up modowy w 2023 roku?

Przeczytaj również: Regulacje prawne względem wykorzystywania AI. Jak prezentują się dotychczasowe ustawy UE, USA oraz Chin?

Przemyślane inwestowanie

Chcąc uniknąć biznesowej klęski warto zastosować się do kilku podstawowych rad. “Paradoksalnie, najprostsze rozwiązania inwestycyjne są zazwyczaj najbardziej opłacalne. Nie komplikuj niepotrzebnie swojej strategii inwestycyjnej. Inwestuj w taki sposób, abyś zawsze rozumiał swoją strategię“, zauważają eksperci finax.eu. Ważna jest również optymalizacja kosztów. Czym wyższe są Twoje opłaty, tym niższe stają się zyski. Zanim zainwestujesz, pomyśl o tym, jakie czekają Cię wydatki i spróbuj je obniżyć. To z pewnością przełoży się na końcowy wynik inwestycji.

Nie bez przyczyny wizerunek spełnionego biznesmena kojarzony jest ze spokojem i pewnością siebie. Jak wynika ze statystyk opublikowanych na łamach finax.eu, spokój powinien charakteryzować Twoje działania. Z pewnością powinieneś unikać “mentalności stada“, czyli ślepego podążania za tłumem. Niekorzystnie na wypracowany wynik mogą wpływać również “lęk przed stratą” (liczne badania wykazały, że lęk przed stratą jest emocjonalnie trzy razy silniejszy niż radość z zysku) oraz “mentalność krótkowzroczna” (tendencja impulsywnego nabywania w czasie wzrostu oraz nagłego sprzedawania w momencie spadku).

Przeczytaj również: InPost zagra z Newcastle United

Sztuczna inteligencja wkroczyła w świat mody

Startup związany z branżą fashion nie musi być dzisiaj działalnością jedynie tworzącą produkty skierowane do konsumentów. Może być podmiotem wspierającym. Wprowadzającym innowacyjne rozwiązania i przyciągającym inwestorów. Dobrze prosperujący startup powinien iść ręka w rękę z globalnymi trendami, takimi jak zrównoważony rozwój czy digitalizacja.

Przykładem z polskiego rynku jest modowa firma NAOKO. Marka stworzyła niepowtarzalną kolekcję, która była owocem jej współpracy ze sztuczną inteligencją. Również jej wiosenny pokaz okazał się niezwykłym przedsięwzięciem, ponieważ głównymi bohaterami byli AI oraz wygenerowany obraz VR. Całość została stworzona dzięki otwartej głowie założycieli marki, którzy znaleźli sposób na wykorzystywanie innowacji w swoim sektorze. Nie bali się oni nieznanych wcześniej rozwiązań. Zdecydowali się na użycie wsparcie zewnętrznych podmiotów specjalizujących się w nowych technologiach.

Przeczytaj również: Apteczne hity beauty

Sukces startupu modowego

W jednym z najbardziej prestiżowych badań dotyczących przemysłu modowego przeprowadzonych w 2023 roku, Global Fashion Management (GFM) dostarczyło dane, które wstrząsnęły branżą. Badania pokazały, że nowopowstałe startupy modowe gwarantują inwestorom średnio aż 30 proc. wyższy zwrot z inwestycji w porównaniu z ugruntowanymi na rynku przedsiębiorstwami modowymi. Co sprawia, że te nowe podmioty odnoszą tak spektakularne sukcesy?

Jednym z kluczy jest inwestycja w startupy, które w świecie mody posiadają niesamowitą zdolność do szybkiej adaptacji. W dynamicznie zmieniającym się rynku modowym, gdzie trendy mogą się zmieniać w tempie błyskawicznym, elastyczność i zdolność do szybkiego reagowania na potrzeby konsumentów to klucz. Tradycyjne domy mody często borykają się z ugruntowanymi hierarchiami i długimi procesami decyzyjnymi, co opóźnia wprowadzenie innowacji. Z drugiej strony, startupy mają w DNA inklinację do eksperymentowania. Ich młode zespoły, często składające się z osób o różnych kompetencjach i tle kulturowym. Nie boją się ryzyka i są gotowe na eksplorowanie niekonwencjonalnych rozwiązań. To podejście prowadzi do kreacji oryginalnych projektów, które często wyznaczają nowe standardy w branży.

Przeczytaj również: Kosmetyczne prezenty “last minute” na mikołajki 2023

Współautor: Rafał Kowalczyk, Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES