Polska Rada Centrów Handlowych opublikowała raport dotyczący poziomu obrotów najemców galerii handlowych generowanych we wrześniu bieżącego wyniki. Jego wyniki są szczególnie niekorzystne dla podmiotów sprzedających w największych centrach (powyżej 60 tys. mkw. GLA). Powodów do optymizmu nie znajdą również marki opierające swój biznes na działalności w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA).
Przeczytaj również: Jedna z ulubionych marek odzieżowych Polek zmniejsza ilość salonów stacjonarnych
Obroty najemców GLA w centrach handlowych – wrzesień 2023
W podziale na kategorie obiektów handlowych obroty najemców wzrosły w najmniejszych obiektach (5-20 tys. mkw. GLA) o 3,3 proc. oraz w dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) o 2,9 proc. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) obroty były o 2,1 proc. mniejsze niż we wrześniu 2022 r., podobnie jak w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA), gdzie zmniejszyły się o 2,8 proc.
– We wrześniu obroty w centrach handlowych były nieco niższe od analogicznego miesiąca rok wcześniej. Jak wynika z danych PRCH, od 2018 r. w ujęciach nominalnych, wrzesień jest zawsze słabszym miesiącem w porównaniu do sierpnia i października. Dodatkowo, rekordowo ciepły w historii pomiarów temperatury w Polsce wrzesień 2023 r., co potwierdzają dane z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, znacząco wpłynął na mniejszą skalę zakupów w istotnej dla centrów handlowych kategorii jaką jest moda. Zwłaszcza, że wrzesień 2022 r., do którego porównujemy tegoroczny wynik, był zimniejszy od średniej wieloletniej i o ok. 6oC chłodniejszy niż wrzesień 2023 r. Z kolei odwiedzalność galerii, mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była we wrześniu o 4,7 proc. wyższa niż we wrześniu 2022 r. – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Przeczytaj również: Poczta Polska handluje podrobionymi torebkami luksusowych marek. Spółka może mieć poważne problemy
Obroty w poszczególnych segmentach – wrzesień 2023
W podziale na kategorie, najlepsze wyniki we wrześniu odnotowały: rozrywka – wzrost o 41,4 proc., usługi – wzrost o 16,3 proc. i gastronomia – wzrost obrotów o 10,1 proc. W omawianym okresie najgorzej poradziła sobie moda. Natomiast na wyniki branży odzieżowej silny wpływ miała rekordowo ciepła średnia temperatura we wrześniu, który był najcieplejszym wrześniem w historii pomiarów IMGW, czyli od 1951 r. To ograniczyło sprzedaż jesiennych kolekcji i wydatki Polaków na wymianę garderoby. W efekcie, obroty w kategorii moda zmniejszyły się o 8,3 proc. w stosunku do września 2022 r., gdy średnia miesięczna temperatura była niższa od średniej wieloletniej i o ok. 6 oC niższa niż we wrześniu 2023 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była we wrześniu 2023 r. o 4,7% wyższa niż rok wcześniej.
Przeczytaj również: Luksusowo wyglądające fryzury, które noszą kobiety z klasą
Zdjęcie główne: