Początki tej popularnej dzisiaj marki sięgają lat 40. ubiegłego wieku. Na bazie przedwojennej, niemieckiej szwalni, zbudowano wtedy w Bytomiu Państwową Fabrykę Konfekcyjną i jak przystało na PRL-owskie lata, firma zawdzięcza swoją nazwę miejscowości, w której została założona.
Od końca 2010 roku zarząd Bytom S.A. mieści się jednak w Krakowie. Dzisiaj marka z Bytomiem jest zatem związana jedynie nazwą, bo dział produkcyjny znajduje się z kolei w Tarnowskich Górach. Nie każdy wie też, że przez kilkanaście lat głównym projektantem Bytomia był Tomasz Ossoliński. To właśnie tam najpopularniejszy polski projektant odzieży męskiej zaczął szlifować swoje rzemiosło.
>>> Przeczytaj również: HISTORIA MARKI: Badura – styl zaczyna się od butów
Marka Bytom często podkreśla swoje dziedzictwo i historię. Od lat firma zatrudnia fachowców tradycyjnego krawiectwa, a ich produkty cechują się wysoką jakością, co budzi zaufanie wśród stałych klientów. Z jednej strony firma na przestrzeni lat unowocześniła procesy produkcyjne, a z drugiej indywidualna kontrola jakości każdego produktu jest kluczowym elementem strategii.
Z biegiem czasu marka zaczęła otwierać sklepy stacjonarne w dużych miastach, które od początku wyróżniały się stylową aranżacją. Chcąc też idealnie odpowiedzieć na potrzeby wymagającego klienta, firma we wszystkich swoich sklepach udostępniła usługę Szyty na Zamówienie, a w wybranych sklepach – Szyty na Miarę. Polega ona na projektowaniu garnituru w obecności krawca według indywidualnych wskazówek i upodobań klienta. Dzięki temu firma skupia się na mężczyznach, którzy cenią sobie dobrze skrojone garnitury i podkreśla tym samym swoje podstawowe wartości: skupienie się na indywidualnych potrzebach klienta oraz na wysokiej jakości zarówno produktu, jak i oferowanych usług.
Przez cały okres swojej działalności marka Bytom miała wiele wzlotów i upadków. Dzisiaj jest jedną z najbardziej szanowanych polskich firm, jeśli chodzi o modę męską. W początkowym okresie w ofercie zakładów odzieżowych znajdowały się jedynie garnitury, marynarki oraz spodnie. Jednak 2011 rok przyniósł rewolucję w dotychczasowych działaniach firmy. Kolekcja marki została poszerzona o płaszcze, kurtki oraz koszule i swetry. W sklepach można także kupić akcesoria z logo marki Bytom, na przykład buty o klasycznym fasonie, skórzane teczki, szale, muchy, poszetki czy paski.
Poza regularnymi kolekcjami Bytom uruchomił kilka dodatkowych projektów. Przykładem może być BYTOM IKONY. To projekt mający na celu przypominanie o bogactwie polskiej kultury, sztuki oraz sportu poprzez limitowane serie t-shirtów i kolekcje inspirowane stylem wybranej ikony. Bohaterami serii zawsze zostają wybitni mężczyźni z pasją, którzy odnieśli duży sukces w dziedzinie, którą się zajmowali. Pierwsza odsłona projektu wiązała się ze stylem polskiego aktora filmowego i teatralnego, Zbigniewa Cybulskiego. Odniosła duży sukces i spotkała z zainteresowaniem klientów, dlatego doczekała się swojej kontynuacji. W kolejnych edycjach pojawili się: Marek Hłasko, Grzegorz Ciechowski, Witkacy, Marek Grechuta, Arkady Fiedler, Jan Himilsbach oraz Kazimierz Deyna. Linia ta wysyła wiadomość do klientów marki: w niebanalny sposób kreuje siebie jako wybór dla niezależnych, ambitnych i lubiących się wyróżniać mężczyzn.
W ostatnich latach Bytom podkreśla także rolę i wartość tradycji rodzinnych. Do współpracy zaproszono miedzy innymi Daniela Olbryskiego z wnukiem Antonim oraz Andrzeja Seweryna z synem Yannem. Pokazując różne pokolenia mężczyzn, marka udowadnia, że ich ubrania będą dobrze wyglądały zarówno na bardzo młodych, jak i dojrzałych mężczyznach.
Dzisiaj marka doceniana jest nie tylko w Polsce. Jej produkty można znaleźć między innymi w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoszech czy USA. Zagraniczni klienci cenią sobie jakość polskiego brandu i zgodne z obowiązującymi trendami kolekcje. Marka zdobyła także wiele nagród, weszła na Giełdę Papierów Wartościowych, a na Igrzyskach Olimpijskich w Montrealu, Atenach oraz Pekinie reprezentacja Polski nosiła garnitury skrojone przez Bytom.