Chanel to nie tylko jeden z najsłynniejszych domów mody na świecie. W latach 20. Gabrielle stworzyła kultowy zapach Chanel N°5, który jest owocem współpracy z kreatorem zapachów Ernestem Beaux. Od tamtej pory marka konsekwentnie i z sukcesem rozwija kategorię beauty, kreując trendy dla branży luksusowej. Jednocześnie adaptując się do dynamicznie zmieniającego się rynku, zdeterminowanego m.in. przez młodsze pokolenia konsumentów i e-commerce. W artykule przyjrzymy się temu, jak Coco Chanel zbudowała nie tylko modowe, ale także kosmetyczne imperium.
Rozwój
Kilka tygodni temu Prada ogłosiła premierę linii kosmetyków. Włoski dom mody stosunkowo późno zdecydował się na wejście na rynek kosmetyczny. Linie beauty zdają się być nieodłączną częścią luksusowych marek fashion. Jednym z pierwszych, która postanowiła zawładnąć sektorem kosmetycznym, było Chanel. Założycielka francuskiego domu mody, Gabrielle Chanel, zrewolucjonizowała nie tylko branżę mody, ubierając kobiety w typowo męskie elementy garderoby. Coco (pseudonim, którym posługiwała się Gabrielle) postanowiła pójść o krok dalej, tworząc kosmetyki pod szyldem swojej marki. Zaczęła od kultowych i prawdopodobnie najpopularniejszych perfum wszech czasów, słynnych Chanel N°5. Pudrowy zapach z kwiatowymi i cytrusowymi nutami, przełamany wanilią i drzewem sandałowym, stał się synonimem niezależności i kobiecości. Został stworzony we współpracy z Ernestem Beaux. Pokochała go m.in. Marylin Monroe, która powiedziała, że chodzi spać ubrana jedynie w kilka kropel tych perfum.
Ponad 100 lat później, linia Chanel Beauty wciąż się rozwija i ma się świetnie. Poszerzona o serię produktów do makijażu i pielęgnacji, a także o kolejne zapachy, trafia do różnych odbiorców. Wielowymiarowa strategia, która biorąc pod uwagę ruchy marki, takie jak zatrudnianie młodych ambasadorów, przynosi zamierzone efekty, m.in. Timothée Chalamet jako twarz perfum Bleu De Chanel, które miały swoją premierę w maju tego roku. Kolejnym przykładem było zatrudnienie w 2016 roku Lucii Pica. Wcześniej związanej z marką Charlotte Tilbury, na stanowisko dyrektorki kreatywnej segmentu make-up. Lucia tchnęła nowoczesnego ducha w markę. To za jej namową uruchomiono Chanel Beauty Talks, serię wideo tutoriali, które uwielbiają pokolenia Y i Z.
Przeczytaj także: #BeautyBiznes: Lush Cosmetics. Czy kolorowe kule do kąpieli uratują planetę? >>>
Jak powstało Chanel Beauty?
Wszystko zaczęło się w 1921 roku. W tamtym czasie przemysł perfumeryjny skupiał się na soliflorach, zapachach naśladujących esencję pojedynczego kwiatu. Gabrielle Chanel postawiła Ernestowi Beaux wyzwanie: stworzenie zapachu skomponowanego tak jak sukienka. Wynik? Nuty dopracowane tak perfekcyjnie, jak garnitury tweedowe domu mody Chanel, który zapoczątkował nową kategorię abstrakcyjnych perfum.
Po perfumach, bardzo szybko przyszedł czas na kosmetyki do makijażu. Ernest Beaux został dyrektorem kreatywny Chanel Beauty. To pod jego czujnym okiem wyprodukowano pierwszą kolekcję pudrów i pomadek do ust. Kilka lat później, w 1927 roku wprowadzono na rynek produkty do pielęgnacji. Obecnie w ofercie znajduje się szeroka gama kosmetyków do makijażu, takich jak m.in. błyszczyki, lakiery do paznokci, pomadki, podkłady i kremy BB, a także do pielęgnacji twarzy i ciała na czele z balsamami, kremami do twarzy i rąk. Charakteryzują się one wyjątkową jakością i skutecznością. Są tworzone na bazie najnowszych technologii. Ich formuły są wzbogacone o składniki aktywne, które skutecznie działają na skórę, poprawiają jej kondycję i wygląd.
Chanel Beauty: jak wygląda obecnie?
Beauty jest jedną z najbardziej dostępnych kategorii produktów Chanel. Obok zapachów i okularów, jedną z niewielu, które marka obecnie sprzedaje online. Luksusowe domy mody decydują się do wprowadzanie do swojej oferty linii kosmetycznych głównie ze względu na prosty sposób na zwiększenie zysków. Z kolei konsumenci chętnie kupują luksusowe produkty z powodu łatwej dostępności (kanały offline i online, partnerzy detaliczni), stosunkowo niskiej ceny (w porównaniu do ubrań, butów czy torebek) i satysfakcji z posiadania kosmetyku, sygnowanego kultowym logo.
Jednak przypadku Chanel Beauty strategia nigdy nie podążała drogą „Co zrobić, żeby sprzedawać więcej?”. Od samego początku, czyli od 1921 roku kosmetyki są tożsame ze stylem założycielki, która naprawdę kochała i pachniała zapachem Chanel N°5. Po jej śmierci francuski dom mody kontynuuje tworzenie kosmetyków w zgodzie z wartościami Gabrielle i samej marki. Jednocześnie mając świadomość zachodzących zmian na dynamicznie rozwijającym się rynku. Dlatego obok innowacyjnych, jakościowych produktów, będących idealnym uzupełnieniem kolekcji fashion, Chanel dystrybuuje kosmetyki do partnerów detalicznych, zwiększając ich dostępność. W odpowiedzi na potrzeby konsumentów powstają makijażowe i pielęgnacyjne tutoriale, a linię Chanel Beauty można zamówić online. Marka stawia również na retail: w 2021 roku powstało ponad 50 samodzielnych butików kosmetycznych. Taka strategia ma przełożenie na wyniki. Sprzedaż e-commerce produktów kosmetycznych i zapachowych Chanel Beauty wzrosła o 32%, powiedział dyrektor finansowy Philippe Blondiaux w wywiadzie dla The Business of Fashion w 2022 roku.
Czytaj także: Jak założyć markę kosmetyczną? „Najważniejsza jest wizja”, czyli BognaSkin i biznes oparty na intuicji >>>
zdjęcie główne: chanel.com