Avrora, ukraińska sieci dyskontów, przygotowuje się do debiutu w Polsce. Wprawdzie oficjalna decyzja w tej sprawie nie zapadła, ale według nieoficjalnych informacji cytowanych przez serwis wiadomoscihandlowe.pl, firma bacznie przygląda się rodzimemu rynkowi, równocześnie rozszerzając międzynarodową ekspansję w Rumunii i planując debiut w Mołdawii. Czy Polacy wkrótce zyskają nowego gracza na coraz bardziej nasyconym segmencie dyskontów niespożywczych?
Avrora: jeden z największych detalistów w Europie Środkowo-Wschodniej
Avrora (poza Ukrainą występująca czasem pod szyldem Aurora) została założona w 2011 roku w Połtawie przez Tarasa Panasenkę, Lwa Zhydenko i Lesję Klimenko. Od samego początku rozwijała się dynamicznie, a obecnie w samej Ukrainie funkcjonuje już niemal 1,6 tys. sklepów. Sieć sprzedaje głównie produkty codziennego użytku z kategorii non-food, jednak w ofercie można znaleźć także limitowaną gamę artykułów spożywczych (głównie napoje, słodycze i przekąski). Według danych „Private Equity International” w wyniku rosyjskiej agresji Avrora utraciła ok. 230 placówek na południu i wschodzie Ukrainy. Mimo to nadal jest jednym z najszybciej rosnących detalistów w całym regionie.
W 2021 roku w Avrorę zainwestował fundusz Emerging Europe Growth Fund III zarządzany przez Horizon Capital, obejmując mniejszościowy pakiet udziałów. W komunikatach inwestorzy zapowiadali, że kapitał pozwoli przyspieszyć rozwój sieci w Ukrainie, rozbudowę infrastruktury logistycznej oraz wejście Avrory na kolejne rynki w Europie Środkowo-Wschodniej. Nie jest wykluczone, że w perspektywie najbliższych lat Avrora zadebiutuje na giełdzie, a rozbudowa obecności w różnych krajach mogłaby wzmocnić pozycję spółki w oczach przyszłych inwestorów.
Przeczytaj również: Ukraińska sieć drogerii zadebiutowała w Warszawie. Ma ambitne plany
Czy Avrora pojawi się w Polsce? Strategia ekspansji
Jesienią 2023 roku Avrora uruchomiła pierwsze sklepy w Rumunii. Tam firma działa już w ponad 30 lokalizacjach i – zgodnie z informacjami lokalnych mediów – przygotowuje się do wejścia do Mołdawii. Co ciekawe, pierwotnie to Polska była brana pod uwagę jako pierwszy rynek ekspansji poza Ukrainą, jednak w 2022 roku spółka zdecydowała się na Rumunię. Taras Panasenko, CEO Avrory, przyznał w rozmowie z PwC, że kluczowe znaczenie miała m.in. nieco mniejsza konkurencja i dynamiczny rozwój rumuńskiego sektora detalicznego.
Choć Avrora nie zadebiutowała nad Wisłą w pierwszej kolejności, od dawna przygląda się możliwościom rozwoju nad Wisłą. Wejście na polski rynek byłoby kolejnym naturalnym krokiem, zwłaszcza w kontekście dużej społeczności ukraińskiej mieszkającej w Polsce oraz stabilnej sytuacji gospodarczej naszego kraju. Jedną z barier jest jednak ostra konkurencja w segmencie dyskontów non-food. W Polsce działają już m.in. Pepco, Dealz, KiK, Action, Tedi, Woolworth czy Mr. DIY. Wszystkie te sieci nieustannie powiększają liczbę sklepów i walczą o uwagę klientów, co wymaga od nowego gracza przemyślanej strategii cenowej i marketingowej.
Pepco, Action, Dealz i inni – rynek dyskontów non-food w Polsce
Zgodnie z danymi PMR, w 2024 roku wartość rynku dyskontów niespożywczych w Polsce miała przekroczyć 13 mld zł, co oznacza niemal trzykrotny wzrost względem 2018 roku. Nic zatem dziwnego, że nie tylko międzynarodowi gracze już obecni w Polsce inwestują w nowe placówki – przyciąga to również kolejnych zainteresowanych, takich jak malezyjski Mr. DIY czy właśnie ukraińska Avrora.
Dowiedz się więcej: Czy Pepco pochodzi z Polski? Historia ulubionej sieciówki Polaków