Kiedy w 2018 roku Virgil Abloh został ogłoszony nowym dyrektorem artystycznym męskiej linii Louis Vuitton, zaskoczył branżę mody. Założyciel znanej i niezwykle pożądanej marki Off-White z takim samym zaangażowaniem projektował buty dla domu mody Jimmy Choo, jak tworzył stroje dla paryskiego klubu piłkarskiego non-profit składającego się z imigrantów z zachodniej Afryki. Jak stwierdził Jeff Carvalho, dyrektor naczelny “Highsnobiety”: “To ekscytujące widzieć kogoś, kto pochodzi z naszego świata i dociera na szczyt”. Dziś mija pierwsza rocznica śmierci projektanta.
Początek kariery Virgila Abloha
Virgil Abloh urodził się w Rockford w stanie Illinois 30 września 1980 roku. Wychowywał się w Chicago w rodzinie imigrantów z Ghany. Uczęszczał do prywatnej szkoły katolickiej. W wywiadzie dla “Teen Vogue” wspominał: “W młodym wieku, jako nastolatek, interesował mnie hip-hop i skateboarding, te wszystkie rzeczy, które były wspólne dla dzieciaków w latach dziewięćdziesiątych. Następstwa tych upodobań są widoczne w moich projektach. Nie uczułem się o formalnej modzie. To jednak było to, czym się interesowałem”.
Następnie ukończył inżynierię lądową na University of Wisconsin-Madison w 2002 roku. Tytuł magistra architektury otrzymał na Illinois Institute of Technology. Abloh w wywiadach niejednokrotnie wspominał, jak studiowanie architektury wpłynęło na jego dalszą pracę i zmieniło postrzeganie tworzenia projektów. Potem jednak poszedł w innym kierunku. Zanim rozsławił swoje imię w świecie mody, pasjonował się muzyką, a dokładnie pracował jako DJ. Grał na festiwalach i przyjęciach, a nawet pojawił się jako support na trasie Travisa Scotta “Birds Eye”.
– Zawsze fascynowały mnie różne style muzyczne, więc graniem myzyki zajmowałem się już w liceum. Minęło już pietnaście lat. Zacząłem być DJ-em w wieku osiemnastu lat, w liceum i w collegu. To zawsze było jedną z najlepszych form rozrywki – przedstawianie różnych stylów muzycznych i życie nocne
– wspominał Virgil Abloh.
Zobacz także: Przyjaciele zrealizowali dokument o Virgilu Abloh. “Chcieliśmy pokazać szerszej publiczności jego codzienne życie”
Korzystne znajomości i droga ku wielkiej sławie
Spotkanie z Kanye Westem w 2002 roku nieodwracalnie wpłynęło na dalszy rozwój kariery Virgila. Abloh mając zaledwie 22 lata został zatrudniony przez światowej sławy rapera na stanowisku “creative consultant”. W 2009 roku Kanye West i Virgil Abloh odbyli razem staż w domu mody Fendi w Rzymie. Było to doświadczenie, które każdego z nich nauczyło jak wygląda świat mody zza kulis. Tego roku obydwoje rozpoczęli publicznie udzielać się w przemyśle mody. Młodym mężczyznom z afrykańskimi korzeniami początkowo nie było łatwo odnaleźć się w wymagającym świecie mody luksusowej.
– Dostaliśmy się na 60% pokazów. Byliśmy pokoleniem, które interesowało się światem mody, ale nie powinno w nim być. My dostrzegaliśmy w tym szansę, by uczestniczyć we współczesnej kulturze i tworzyć ją
– Abloh zdradził magazynowi “W”.
W 2009 roku Virgil Abloh otworzył też RSVP Gallery, czyli galerię sztuki połączoną z męskim butikiem w Chicago. W tym miejscu można było kupić ubrania streatwearowe projektantów, takich jak: Raf Simons, Rick Owens czy Martine Rose. Następnie bliskie kontakty z posiadającym coraz większy wpływ Westem, doprowadziły Virgila do pozycji dyrektora kreatywnego w firmie rapera DONDA. Zajmował się nadzorem projektów i sprzedażą. W 2011 roku został nominowany do Grammy Awards za projekt okładki albumu Kanye i Jay-Z, pt. “Watch the Throne”.
W 2012 roku Virgil Abloh stworzył swoją pierwszą własną firmę pod nazwą Pyrex Vision, która sprzedawała modę streetwearową z wyższej półki. Wywołała ona spore kontrowersje. Wyszło wtedy bowiem na jaw, iż koszulki sprzedawane przez Pyrez Vision to nieużyty towar firmy Ralph Lauren. Ponadto Virgil stworzył z Matthew Williamsem oraz Heronem Prestonem markę Been Trill, która sprzedawała m.in. szturówki za 100 dolarów. Po roku Been Trill wykupił Pac-Sun, a dawni właściciele z dobrym już zapleczem finansowym mogli ruszać w dalsze podboje.
Przeczytaj również: Kanye West wykorzystał wizerunek Jana Pawła II w swojej najnowszej kolekcji
Virgil Abloh i start OFF-WHITE
Finalnie w 2012 roku w Mediolanie Virgil Abloh utworzył markę OFF-WHITE. Zawładnęła ona luksusową modą streetwear od samego początku. Nie musieliśmy długo czekać, by zobaczyć projekty Virgila także na paryskim Fashion Weeku. W 2015 roku OFF-WHITE zdobyło nominację do prestiżowej nagrody LVMH. Na liście nominowanych Virgil dołączył do światowej sławy projektantów (J.W. Anderson, Marc Jacobs, Karl Lagerfeld, Raf Simons czy Riccardo Tisci). Rok później Abloh został włączony do listy artystów kreujących biznes mody, stworzonej przez “Business of Fashion”. Znalezienie się w prestiżowym gronie – wraz z dyrektorami domów mody Guccci czy Burberry – nie pozostawiło wątpliwości, że narodziła się kolejna gwiazda.
Pokaz OFF-WHITE w Paryżu na sezon jesień-zima 2018 idealnie oddał szaleństwo towarzyszące popularności marki. Przed wydarzeniem rozpętały się zamieszki z powodu setek niezaproszonych fanów, którzy próbowali wedrzeć się do budynku, by ujrzeć projekty Virgila Abloha. Dziś butiki tej marki możemy dziś znaleźć w największych stolicach mody – od Tokio po Nowy Jork. Na Instagramie brand obserwuje ponad 10 milionów użytkowników, a wśród znanych nazwisk noszących ubrania z tą metką znajdują się m.in. Jay-Z, ASAP Rocky, Rihanna czy Beyoncé.
Sprawdź też: Kontrowersyjny Kanye West. Jak raper doprowadził do zerwania intratnej współpracy z Adidasem?
Virgil Abloh w Louis Vuitton
Gdy w marcu 2018 roku projektanta mianowano nowym dyrektorem artystycznym męskiej linii Louis Vuitton, francuski dom mody zyskał nie tylko jedno z najgłośniejszych nazwisk w świecie mody, ale i idola millenialsów. Rozpoczęło to nowy rozdział w istniejącej 170 lat firmie. W dzień ogłoszenia współpracy, portal sprzedający luksusową modę “The RealReal” zanotował wrost wyszukiwań marki Louis Vuitton o 64%, a wyszukiwania przez mężczyzn (millenialsów) wzrosły aż o 135%. Rewolucja w luksusowym domu mody nie tylko poszerzyła grono odbiorców, ale także przyciągnęła pokolenie, które ma największy wpływ na sprzedaż.
Dobra passa projektanta nie trwała jednak długo. 28 listopada 2021 roku media obiegła informacja o śmierci Virgila Abloha. Wówczas okazało się, że przez ponad dwa lata 41-letni projektant walczył z niezwykle rzadką chorobą. Finalnie przegrał z agresywną postacią raka – naczyniakomięsakiem serca.
– Od czasu swojej diagnozy w 2019 roku zdecydował się znosić swoją walkę prywatnie, przechodząc liczne wymagające terapie, jednocześnie kierując kilkoma ważnymi instytucjami, które obejmują modę, sztukę i kulturę. Przez to wszystko jego etyka pracy, nieskończona ciekawość i optymizm nigdy się nie zachwiały. Virgil był napędzany oddaniem swojemu rzemiosłu i swojej misji otwierania drzwi dla innych i tworzenia ścieżek dla większej równości w sztuce i projektowaniu. Często powtarzał: “Wszystko, co robię, jest dla 17-letniej wersji siebie”, głęboko wierząc, że sztuka może inspirować przyszłe pokolenia
– poinformowano wówczas na Instagramie projektanta.