Historia marki ARKET rozpoczęła się stosunkowo niedawno, bowiem w 2017 roku. Pomimo krótkiego stażu należący do Grupy H&M brand zdobył serca milionów klientów z całego świata. W tym przypadku przepisem na sukces okazała się jasno określona ścieżka rozwoju. Od początku działalności ARKET proponuje jakościowe produkty oraz nacechowaną minimalizmem skandynawską estetykę. Z okazji otwarcia pierwszego w Polsce stacjonarnego sklepu szwedzkiej marki rozmawialiśmy z Pernillą Wohlfahrt, jej dyrektor zarządzającą.
Otwarcie sklepu stacjonarnego ARKET w Polsce
Paweł Makosz, Fashion Biznes: Od blisko 5 lat pełni Pani rolę dyrektor zarządzającej w ARKET. Czy wprowadzanie marki na nowy rynek to największe z Pani dotychczasowych zawodowych wyzwań? Jakie emocje odczuwała Pani podczas tej operacji?
Pernilla Wohlfahrt, dyrektor zarządzająca ARKET: W ostatnich latach ARKET osiągnął niejeden kamień milowy. Marka stawiała czoła wielu wyzwaniom – pandemii, wojnie w Europie Wschodniej i niestabilności gospodarczej. Te wydarzenia nauczyły nas, jak pracować efektywnie nawet w najtrudniejszych warunkach. Jestem dumna z naszej pięcioletniej podróży. Szczerze mówiąc odczuwam ogrom emocji widząc rozwój brandu oraz spotykając się z nowymi klientami.
Kiedy pojawił się pomysł sprowadzenia marki ARKET nad Wisłę? Które dane przekonały Panią do realizacji tego planu?
Zauważyliśmy zainteresowanie ze strony naszych polskich klientów. Czuliśmy ich doping w dążeniu do ekspansji tego rynku. Wiedzieliśmy, że czekają oni na otwarcie sklepu stacjonarnego. Postanowiliśmy znaleźć odpowiednie miejsce, a dzięki warszawskiej Arkadii udało się odkryć doskonałą lokalizację! Już teraz zapraszamy do niej lokalnych wielbicieli marki.
W Polsce to centrum handlowe Westfield Arkadia stało się pierwszym stacjonarnym domem sprzedażowym marki ARKET. Jakiego asortymentu powinni spodziewać się klienci odwiedzający salon?
Salon zlokalizowany w centrum handlowym Westfield Arkadia jest nowoczesną przestrzenią dla całej rodziny. Odwiedzający znajdą tu artykuły z różnych kategorii. Na klientów czekają kolekcje odzieży damskiej, męskiej i dziecięcej. Ponadto artykuły do użytku codziennego, w tym między innymi gama produktów kosmetycznych.
Przeczytaj również: Veronika i Carl Elsener, Victorinox: „Chcemy dać naszym konsumentom poczucie, że są przygotowani na wszystko” [wywiad]
W Polsce już od kilku miesięcy produkty marki są dostępne w internetowym sklepie H&M. Czy wraz z uruchomieniem pierwszego salonu stacjonarnego planowany jest dalszy rozwój e-commerce’u?
Od jakiegoś czasu dostępy w Polsce jest również nasz sklep internetowy arket.com. Planujemy, by na tym rynku nadal był on cyfrowym domem marki.
Czy kolekcje proponowane przez ARKET nad Wisłą będą w jakiś sposób różniły się od tych dostępnych na innych rynkach?
W Polsce oferta będzie niemal taka sama jak na pozostałych rynkach.
Strategia rozwoju skandynawskiej marki
Czy po uruchomieniu salonu w warszawskiej Westfield Arkadia możemy spodziewać się kolejnych otwarć w innych częściach Polski?
Niezwykle ważny jest dla nas świadomy rozwój. Stawiamy na zrównoważoną ekspansję przeprowadzaną w odpowiedzialnym tempie. Polska jest i będzie coraz ważniejszym rynkiem. Istnieje więc możliwość ekspansji, aczkolwiek na razie nie ogłaszamy otwarcia innego salonu.
Bardzo zainteresował mnie temat waszej ekspansji polskiego rynku. Sądzę, że ARKET znajdzie w stolicy wielu odbiorów. Zapewne już znalazł. Aczkolwiek, w jaki sposób chcecie wzbudzić zainteresowanie konsumentów z mniejszych miast? A może nie jest to wasza grupa docelowa?
Przy poszukiwaniu odpowiedniej lokalizacji sklepu stacjonarnego ważne jest, aby dowiedzieć się, które miejsce będzie najlepsze dla naszych klientów. Obecnie to salon w Warszawie pozwala na osobiste spotkanie z większą grupą polskich odbiorców. Nie oznacza to jednak zaniedbania tych pochodzących z innych regionów. Nasz cyfrowy sklep nadal będzie miejscem, w którym wszyscy klienci będą mieli dostęp do pełnego asortymentu marki ARKET. Sklep online pozwala na budowanie relacji z brandem bez względu na to, gdzie mieszkamy.
Prowadzenie skutecznej polityki proekologicznej jest obecnie jednym z największych wyzwań branży fashion. Podczas niedawnej rozmowy z redaktorką Fashion Biznesu podkreślił to między innymi dyrektor generalny Grupy H&M. Jakie działania marki ARKET zwiększają świadomość ekologiczną konsumentów lub niwelują produkowany przez nią ślad węglowy?
ARKET jest częścią Grupy H&M, co w tym przypadku oznacza wspólny kierunek działań proekologicznych. Podejmujemy różne inicjatywy mające pomóc nam osiągnąć cyrkularny biznes. Jednym z najciekawszych projektów z zakresu obiegu zamkniętego, w który jesteśmy obecnie zaangażowani jest ten współtworzony przez Syre – szwedzką firmę technologiczną przy udziale Grupy H&M i spółki Vargas. Mowa o programie pozwalającym na recykling poliestru. Po przetworzeniu jesteśmy w stanie uzyskać materiał o jakości porównywalnej z pierwotną. Ponadto wspieramy sprzedaż peer-to-peer. Między innymi poprzez platformę ARKET Archive, na której można kupować i sprzedawać używane projekty marki ARKET. Obecnie jest ona dostępna w Wielkiej Brytanii i Szwecji, ale mamy nadzieję, że wkrótce będzie także w Polsce.
Na koniec rozmowy życzę Pani pomyślności i mocno trzymam kciuki za rozwój biznesu w Polsce. A czego Pani życzyłaby sobie na początku stacjonarnej ekspansji nadwiślańskiego rynku?
Dziękuję za miłe słowa! Oczywiście życzę marce ARKET ogromnego sukcesu. Mam również nadzieję dowiedzieć się więcej o klientach z Polski. Chciałabym dzięki nowym spostrzeżeniom móc zapewnić im piękniejszą codzienność!
Zdjęcie główne: mat. prasowy