Iga Świątek nie ma sobie równych nie tylko na korcie tenisowym. Jej nazwisko po raz kolejny króluje na czele najlepiej wycenianych Polek, a wizerunek topowej polskiej tenisistki jest wyceniany dwukrotnie więcej niż w roku ubiegłym. Ile warte są wizerunki Polek ujawnia „Forbes Women” w „Rankingu najcenniejszych kobiecych marek osobistych 2024”.
Iga Świątek – najcenniejszy kobiecy wizerunek 2024
Iga Świątek nie tylko zdominowała światowe korty, ale stała się jego twarzą, rozpoznawalną zarówno w Polsce, jak i na całym globie. Pod koniec kwietnia świętowała imponujący jubileusz – setny tydzień na szczycie rankingu WTA. Ta młoda zawodniczka, urodzona po roku 2000, zapisała się już w historii tenisa jako pierwsza w tej grupie wiekowej, która zdobyła ponad 20 tytułów, w tym pięć wielkoszlemowych: Rolanda Garrosa (2020, 2022, 2023, 2024) i US Open 2022.
Sukcesy Igi Świątek przekładają się również na jej rosnącą wartość wizerunkową. Według analiz Instytutu Monitorowania Mediów, przeprowadzonych na zlecenie “Forbes Women”, wartość medialna polskiej tenisistki w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w naszym kraju wzrosła o imponujące 815 mln zł, osiągając pułap 1,72 mld zł. W tym czasie na jej temat ukazało się w mediach tradycyjnych i internecie ponad 334,6 tys. publikacji.
Dzięki tym wynikom Iga Świątek po raz kolejny triumfuje w zestawieniu najcenniejszych kobiecych marek osobistych, przygotowywanym przez “Forbes Women”. To już czwarta z rzędu nagroda dla polskiej tenisistki, która zajmowała pierwsze miejsce w rankingu również w latach 2021, 2022 i 2023.
Przeczytaj również: Iga Świątek gra nie tylko w tenisa. Tenisistka jest ostrym graczem biznesu
Polki z najcenniejszym medialnym wizerunkiem 2024
Drugie miejsce w rankingu uzyskała Agnieszka Holland. Wartość medialna cenionej reżyserki wyceniana jest na 468,4 mln złotych. Na wysoki ekwiwalent reklamowy miały wpływ wysokozasięgowe media, które informowały m.in. o filmie „Zielona Granica”, wskazuje w rozmowie z Forbes Izabela Grzechnik, project manager for new research and development z Instytutu Monitorowania Mediów. „Holland prezentowana była w mediach jako reżyserka o światowej sławie. Dziennikarze informowali o specjalnej nagrodzie, którą otrzymała w Rzymie podczas festiwalu filmowego Tertio Millennio za „Zieloną granicę”” – tłumaczy.
Podium drugi rok z rzędu zamyka tenisistka Magda Linette. Jej wizerunek medialny szacuje się na 409,6 mln złotych. “Obecność medialna Magdy Linette zwykle wiązała się z dużymi emocjami bez względu na to, czy tenisistka odnosiła sukcesy, czy też mierzyła się z porażką, komentarze ekspertów, dziennikarzy i fanów były dla niej zwykle pochlebne” – wskazuje “Forbes”.
Ambasadorki sportu królowymi rankingu “Forbes”
Tegoroczne zestawienie najcenniejszych kobiecych marek osobistych “Forbes Women” obfituje w nazwiska sportsmenek.Na podium króluje tenis – aż trzy reprezentantki tej dyscypliny znalazły się w pierwszej dziesiątce: Iga Świątek, Magda Linette i Magdalena Fręch. To imponujący wynik, który świadczy o sile i popularności kobiecego tenisa w Polsce.
Ale tenis to nie jedyny sport, który błyszczy w rankingu. Imponującą formę prezentują również lekkoatletki. W zestawieniu możemy znaleźć Natalię Kaczmarek (21. miejsce, 152,5 mln zł), Ewę Swobodę (25. miejsce, 131,3 mln zł),Pię Skrzyszowską (96. miejsce, 45,8 mln zł). Do grona wyróżnionych dołączyły też Justyna Kowalczyk-Tekieli (54.miejsce, 73,4 mln zł) i Magdalena Stysiak (55. miejsce, 72,9 mln zł), reprezentujące biegi narciarskie i siatkówkę.
10 najcenniejszych kobiecych marek osobistych w Polsce 2023
Tuż za podium uplasowała się gwiazda muzyki, Doda. To debiut piosenkarki w pierwszej dziesiątce rankingu Forbes. Wizerunek autorki płyty Aquaria wyceniany jest W tegorocznym TOP10 rankingu, podobnie jak w roku ubiegłym, znalazły się: Margaret (Małgorzata Jamroży), Katarzyna Cichopek, Małgorzata Rozenek-Majdan, czy Sanah. Podium zamyka Anna Lewandowska, która na 10. pozycję spadła z ubiegłorocznego drugiego miejsca w rankingu.
Dowiedz się więcej: Anna Lewandowska inwestuje w nowy biznes. „To pierwsze tego typu studio w Europie”
Tuż za pierwszą dziesiątką uplasowały się kolejno: Magda Gessler, Roxie Węgiel, Julia Wieniawa, Sonia Bohosiewicz i Edyta Górniak. 16. pozycję w rankingu zajęła polska projektantka Magda Butrym.
TOP10 rankingu najcenniejszych kobiecych marek osobistych w Polsce 2023 przedstawia się następująco:
- Iga Świątek, tenisistka – wartość medialna na poziomie 1,72 mld zł
- Agnieszka Holland, reżyserka – 468 mln zł
- Magda Linette, tenisistka – 409,6 mln zł
- Doda (Dorota Rabczewska) – 305,4 mln zł
- Magdalena Frecht, tenisistka – 280,7 mln zł
- Margaret (Małgorzata Jamroży), piosenkarka – 229 mln zł
- Katarzyna Cichopek, aktorka -251,9 mln zł
- Małgorzata Rozenek – Majdan, prezenterka – 199 mln zł
- Sanah (Zuzanna Jurczak) – 243,4 mln zł
- Anna Lewandowska, trenerka – 233,6 mln
Forbes wycenia wizerunki Polek 2024
Aby wyłonić zwyciężczynie rankingu, “Forbes” i eksperci Instytutu Monitorowania Mediów przebadali ponad 3,5 miliona publikacji, w których pojawiły się nazwiska kandydatek. Łączna wartość medialna wszystkich analizowanych treści sięgnęła imponującej kwoty 15,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 4,7 miliarda zł w porównaniu z rokiem 2023.
Jak wyliczono wartość wizerunku medialnego?
Aby wyłonić 100 najmocniejszych kobiecych marek osobistych w Polsce, Forbes we wsparciu Instytutu Monitorowania Mediów, przeprowadził szczegółową analizę danych. Proces ten, podobnie jak w latach ubiegłych, przebiegał w czterech etapach. Pierwszym krokiem było stworzenie listy osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy najczęściej pojawiały się w mediach tradycyjnych (prasa, TV, radio) oraz internecie. Następnie szczegółowo zweryfikowano liczbę publikacji (wzmianek) na temat każdej z kandydatek w każdym z badanych mediów. Kolejnym etapem było oszacowanie realnego dotarcia do odbiorców, czyli zbadanie, ile osób miało faktyczny kontakt z daną publikacją. Na koniec wyliczono ekwiwalent reklamowy (AVE) dla każdej kandydatki. AVE określa wartość publikacji lub emisji danego przekazu, opierając się na cennikach reklamowych danego medium, powierzchni publikacji, liczbie odsłon, liczbie unikalnych użytkowników czy czasie trwania programu. Innymi słowy, AVE jest szacunkiem, ile pieniędzy należałoby wydać, gdyby dana wzmianka była płatną reklamą.
Przeczytaj również: Ile kosztowało zorganizowanie piłkarskiego EURO 2024?