Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 6,2 proc. (przy wzroście cen usług – o 8,2 proc. i towarów – o 5,5 proc.). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,1 proc. (w tym usług – o 0,8 proc., przy spadku cen towarów – o 0,2 proc.). Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2023 r. w stosunku do roku poprzedniego wyniósł 11,4 proc., podaje Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj również: Najniższa krajowa, wyzysk i praca po godzinach. Z tym polskie szwaczki zmagają się od lat
Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych
w grudniu 2023 r.
WYSZCZEGÓLNIENIE | 12 2023 | 4 kw. 2023 | 01-12 2023 | WPŁYW ZMIAN 11 2023= =100 | ||
12 2022= =100 | 11 2023= =100 | 4 kw. 2022=100 | 3 kw. 2023=100 | 01-12 2022= =100 | ||
OGÓŁEM | 106,2 | 100,1 | 106,4 | 100,5 | 111,4 | x |
Żywność i napoje bezalkoholowe | 106,0 | 100,2 | 107,1 | 100,6 | 115,1 | 0,06 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 109,5 | 100,0 | 109,8 | 100,9 | 111,1 | 0,00 |
Odzież i obuwie | 103,3 | 98,8 | 104,1 | 104,4 | 106,2 | -0,05 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 109,2 | 99,9 | 108,5 | 100,2 | 114,3 | -0,01 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 105,8 | 100,4 | 106,4 | 100,8 | 110,4 | 0,02 |
Zdrowie | 105,2 | 100,3 | 105,4 | 98,9 | 108,4 | 0,01 |
Transport | 97,2 | 100,2 | 95,7 | 99,8 | 100,1 | 0,02 |
Łączność | 106,7 | 99,9 | 107,4 | 100,3 | 108,3 | 0,00 |
Rekreacja i kultura | 105,5 | 100,3 | 106,5 | 98,4 | 111,6 | 0,02 |
Edukacja | 110,3 | 100,1 | 110,4 | 105,0 | 112,6 | 0,00 |
Restauracje i hotele | 109,9 | 100,5 | 110,4 | 101,3 | 113,8 | 0,03 |
Inne towary i usługi | 108,2 | 99,8 | 108,7 | 100,6 | 111,6 | -0,01 |
Przeczytaj również: Polski producent z dwucyfrowymi wzrostami w 2023. Świetnie radził sobie online i offline
Wpływy zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
W grudniu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie żywności (o 0,2 proc.), restauracji i hoteli (o 0,5 proc.), transportu (o 0,2 proc.) oraz rekreacji i kultury (o 0,3 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,06 p. proc., 0,03 p. proc. i po 0,02 p. proc. Niższe ceny w zakresie odzieży i obuwia (o 1,2 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,05 p. proc., informuje GUS.
W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie mieszkania (o 8,4 proc.), żywności (o 5,5 proc.), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 9,5 proc.) oraz restauracji i hoteli (o 9,9 proc.) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 2,09 p. proc., 1,40 p. proc., 0,53 p. proc. i 0,51 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 2,8 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,27 p. proc.
Przeczytaj również: Allegro podpisało umowę z R.Power. „To cześć naszego planu dekarbonizacji”
Zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (w proc.)
Przeczytaj również: Jaki płaszcz na wiosnę 2024? 5 najmodniejszych okryć sezonu
Zdjęcie główne: Unsplash