Powstała z myślą o zdobywaniu górskich szczytów, a dziś jest fenomenem modowym na skalę światową. Skąd wziął się sukces pikowanej kurtki Moncler? Sprawdzamy.
Czytaj: Metamorfoza Tuska. Od granatowych garniturów po biała koszulę
Autor: Aleksandra Zawadzka
Pikowana kurtka Moncler – popularność i historia
W opublikowanym dziś raporcie The Lyst Index na trzeci kwartał 2023 roku znalazł się wyczekiwany ranking „Hottest Brands”, w którym analitycy słynnej platformy co trzy miesiące wyróżniają najważniejsze luksusowe marki. Na siódmym miejscu tym razem znalazł się włoski dom mody Moncler, który regularnie zresztą wymieniany jest w legendarnej już publikacji. Tym razem zwrócił uwagę Lyst, a co za tym idzie również klientów luksusowej mody, dzięki dwucyfrowemu wzrostowi w drugim kwartale, uruchomieniu programu Moncler Re/Icons oraz zaprezentowaniu kolekcji Moncler Genius z Pharrellem Williamsem.
Markę założyli w 1952 roku René Ramillon i André Vincent. Jej nazwa nawiązuje do Monestier-de-Clermont, górskiej wsi we Francji, a słynne kurtki – flagowe projekty Moncler – powstały z myślą o ochronie ich pracowników przed zimnem. Ich potencjał dostrzegł pochodzący francuski alpinista Lionel Terray, , a następnie za jego sprawą powstała linia “Moncler pour Lionel Terray”. Dwa lata później pikowane kurtki Moncler znalazły się w asortymencie Achille Compagnoni i Lino Lacedelli, którzy podczas swojej wyprawy zdobyli K2. Od tej pory projekty marki regularnie towarzyszyły alpinistom, a później także narciarzom (również z okazji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Grenoble w 1968 r.). Na początku lat 2000. marka była bliska bankructwa, ale w 2003 r. wykupił ją włoski przedsiębiorca Remo Ruffini, a następnie w 2011 r. zainwestowało w nią Eurazeo. Celem Ruffiego i udziałowców było wprowadzenie nowej strategii dla pikowanej kurtki i… udało się to.
Dziś Moncler jest jedną z najlepiej zarabiających włoskich firm modowych, której obroty stale rosną i która w 2021 roku osiągnęła wartość ponad dwóch miliardów euro. A wspomniana kurtka odżyła na nowo, stając się światowym fenomenem.
Więcej: Rodzaje wełny w 2023. Który jest najbardziej eko?
Kurtka Moncler: skąd jej popularność?
Na czym właściwie polega fenomen kurtek Moncler, po które ustawiają się internetowe kolejki i które nawet w drugim obiegu potrafią kosztować krocie? Składa się na to wiele czynników. Sam producent obiecuje, że “wiatr nie może się przedostać przez kurtkę, jest ona znacznie lżejsza niż opcje innych firm, a także o wiele cieplejsza”. I rzeczywiście – lekkość, wygoda i trzymanie temperatury to charakterystyczne cechy okryć wierzchnich włoskiego domu mody. Nic dziwnego, w końcu zostały one zaprojektowane z myślą o niskich temperaturach, trudnych warunkach atmosferycznych i wyprawach górskich. Cena, którą trzeba za nie zapłacić (między 1000 a 2000 dolarów) odpowiada jakości wykonania i użytym materiałom, takim jak japoński nylon oraz puch i pióra (najlepszy na rynku stosunek 90/10), dlatego kurtka Moncler nazywana jest inwestycją na lata. Wspiera to też uniwersalny i elegancki styl, który nie jest podatny na trendy.
Jakość, wykonanie, design i funkcjonalnośc to jedno, ale sporej popularności temu projektowi dodało jeszcze coś. Chodzi o aspekt high fashion i oddane grono fanów wśród celebrytów czy influencerów. Moncler swoje projekty pokazuje w największych stolicach mody, współpracując jednocześnie z najlepszymi projektantami na świecie. Stworzone przez nich pikowane kurtki noszą sławy takie od Gerarda Butlera i Toma Hiddlestona, po Jessicę Albę, Alicię Keys i Reese Witherspoon. Kochają je też raperzy, tak jak 21 Savage, który swojemu modelowi poświęcił jeden z hitów muzycznych. Z takim zapleczem nie mogło się to skończyć inaczej niż popkulturowym fenomenem.
Zobacz też: Dress code w pracy. Budowanie garderoby od A do Z
Zdjęcie główne: kampania Moncler