Sztuczna inteligencja wkracza do branży mody, zaznaczając swoją obecność w coraz to nowych sektorach. Najnowszy raport Klarny przybliża nam co na temat rozwoju AI sądzą konsumenci. Czy chcemy rewolucji?
- 81 proc. badanych oczekuje, że rozszerzona rzeczywistość (AR) poprawi ich doświadczenia zakupowe w sklepach stacjonarnych
- 58 proc. respondentów zapowiada, że nawet w 2041 roku częściej wybierze zakupy w sklepie stacjonarnym niż w online
Materiał partnera
Wnioski z raportu Klarny – „The Future of Retail”
W ostatnim czasie branża detaliczna przechodzi znaczące zmiany. Wpływ na nie oprócz modyfikacji preferencji konsumentów ma postęp technologiczny. Opublikowany przez Klarnę raport „The Future of Retail” ujawnia, jakie kroki powinni wykonać sprzedawcy detaliczni, by w przyszłości otaczać się lojalnymi klientami.
Na pierwszym miejscu badani zauważają potrzebę indywidualizacji. Zdaniem 65 proc. respondentów doświadczenia zakupowe muszą stać się bardziej spersonalizowane. 36 proc. jest przekonanych, że tak też się stanie zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Ponadto tylko 53 proc. ankietowanych uważa, że będzie przymierzać ubrania w ten sam sposób co obecnie. Zamiast tego 48 proc. respondentów planuje korzystać z wirtualnych przymierzalni, 28 proc. wybierze rozszerzoną rzeczywistość, a 23 proc. narzędzia AI.
Warto również zauważyć, że blisko 60 proc. wszystkich badanych jest otwarta na pomysł, by to robot podszedł do nich w sklepie w celu dokonania pomiarów i zarekomendowania oferty. Ich zdaniem w przyszłości to nie człowiek, a technologia pomoże w jak najlepszym doborze produktu. Czego jeszcze dowiadujemy się z raportu Klarny?
81 proc. ankietowanych jest zdania, że rozwój rozszerzonej rzeczywistości to dobry kierunek, który podniesie jakość zakupów. Blisko połowa, bo 43 proc. respondentów, wierzy, że wirtualna rzeczywistość w ciągu najbliższych dwóch dekad zrewolucjonizują nasze doświadczenia. Osoby z pokolenia Z oraz Milenialsi zgodnie twierdzą, że za niespełna dwadzieścia lat większość sklepów fizycznych będzie całkowicie bezgotówkowa. Wnioski wyciągnięte z badania „The Future of Retail” to analizuja specjalistów Klarny. Ankietowanymi byli konsumenci między 18 a 77 rokiem życia. I choć ich zdanie jest ważne, to już niejedyne. Odrębnie opublikowano również prognozę stworzoną przez AI.
Przeczytaj również: Coraz chętniej zaglądamy do galerii. „Notują lepsze wyniki niż inne sektory handlu”
Sztuczna inteligencja przewiduje naszą przyszłość
Prognozowanie nie byłoby takie samo bez konsultacji z Chatem GPT. W końcu według przewidywań ekspertów, będzie on miał niedługo znaczący wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Co według narzędzia opracowanego przez OpenAI będzie największą zmianą dla klientów robiących zakupy w 2041 roku?
– Pawdopodobnie powszechne wykorzystanie technologii rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej (VR), które umożliwią im wirtualne przymierzanie produktów i sprawdzenie ich przed dokonaniem zakupu. Ponadto spersonalizowane rekomendacje oparte na wcześniejszych preferencjach staną się jeszcze bardziej dokładne i powszechne, dzięki czemu zakupy będą bardziej wydajne i dostosowane do indywidualnych potrzeb – uważa ChatGPT, chatbot sztucznej inteligencji opracowany przez OpenAI.
Czy zapomnimy o naszej planecie ?
Oprócz postępu technologicznego, młodsze pokolenia (18-42 lata) zauważają konieczność zaangażowania się całej branży zakupowej w rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym (57 proc.). Wielu konsumentów ma również nadzieję, że w przyszłości więcej sklepów będzie oferować program odkupu rzeczy (33 proc.), a zaraz za nim – opcje wynajmu (32 proc.).
Co więcej, ponad połowa badanych w każdym wieku (52 proc.) oczekuje bardziej zrównoważonego podejścia do branży modowej, a co trzeci respondent deklaruje, że będzie częściej sprzedawać (26 proc.) i kupować (37 proc.) używane przedmioty.