9 maja 1975 r. Amancio Ortega i Rosalia Mera otworzyli pierwszy sklep Zary. W ciągu 50 lat firma zamieniła się w rozpoznawalną na całym świecie markę, która zapoczątkowała rewolucję w branży odzieżowej i stała się pionierem fast fashion. Dziś Zara świętuje swoje 50. urodziny. Jak przystało na globalnego giganta mody, zaprosiła do celebracji 50 ikon i przygotowała coś dla swoich klientów.
Miała być Zorba, jest Zara
Mało brakowało, a jedna z najpopularniejszych sieciówek na świecie nazywałaby się Zorba. Historia Zary pokazuje, jak ważne jest szybkie reagowanie na trendy, które w świecie mody zmieniają się w mgnieniu oka. W czym tkwi sukces hiszpańskiej marki? Firma stawia na minimum reklam i maksimum uwzględniania klientów w samym centrum procesu decyzyjnego. Dodatkowo uważnie śledzi nowinki w czasie rzeczywistym, a następnie przemyca je do swoich kolekcji. Za każdą linią stoi ponad 300 projektantów i zespoły handlowe, czasami wspierane przez najważniejsze nazwiska w branży fashion.
Dziś Zara świętuje swoje 50. urodziny ze sklepami stacjonarnymi w 98 krajach i sprzedażą online na 214 rynkach.
„Ta kreatywna elastyczność, pozwalająca kolekcjom ewoluować z biegiem sezonu, połączona ze zwinną produkcją, wydajną logistyką, siecią sklepów w czołowych lokalizacjach, platformą internetową i nieustannie udoskonalanym doświadczeniem zakupowym, stanowi esencję 50-letniego dziedzictwa marki Zara”
– pisze marka.
Zara wraca do korzeni
50. urodziny Zary – zarówno samej marki, jak i pierwszego sklepu pod jej szyldem – firma oddaje hołd swoim korzeniom. Tak właśnie salon przy ulicy Juan Flórez w La Coruñi w Hiszpanii przeszedł tymczasową metamorfozę, stając się oprawą do kolekcji stworzonej specjalnie z okazji 50-lecia Zary.
Na miejscu klienci mogą nie tylko obejrzeć limitowaną kolekcję, ale także odwiedzić kawiarnię i butikowy salon. Na półkach czekają magazyny wydawane przez ostatnie 50 lat, będące źródłem inspiracji z zakresu mody, kultury i sztuki.
50 lat, 50 ikon
Z okazji 50-lecia Zary marka wypuściła film autorstwa Stevena Meisela, w którym wzięło udział 50 supermodelek wystylizowanych przez Karla Templera. Za inicjatywą stoi Marta Ortega Pérez, córka Amancio Ortegi, która chciała w ten sposób uczcić kreatywność, ponadczasowość i miłość do mody, jednocześnie składając hołd relacji między fotografem a ikonami z wybiegów. Wśród nich znalazły się nazwiska, „których osobowości pomogły zdefiniować współczesny krajobraz mody”. W tle słuchać międzynarodowy przebój „I Feel Love” w wykonaniu Donny Summer.
„Kreatywność leży w sercu marki Zara – to cecha, która nas definiuje. Ten wspaniały film autorstwa Stevena Meisela jest wyrazem kreatywnej wolności i magii, którą zawsze chcemy tworzyć. Występują w nim czołowe modelki – podziwiane nie tylko za ich piękno, ale także za osobowość, indywidualizm i siłę – razem z nami świętując 50. urodziny marki. Ta kampania jest świadectwem wszystkiego, co zespoły Zara stworzyły przez ostatnie pięć dekad, uczczeniem ich entuzjazmu, talentu i bezgranicznej kreatywności”
– mówi Marta Ortega Pérez.
Limitowana kolekcja na 50. urodziny
Ikony świata modelingu prezentują limitowaną kolekcję, która jest „pierwszym etapem świętowania 50. rocznicy marki”. To linia kapsułowa, bazująca na klasyce i utrzymana w stonowanej, czarno-białej kolorystyce. Obejmuje 128 elementów, takich jak sukienki, swetry, spódnice, marynarki, płaszcze czy buty i akcesoria.
Oprócz tego klienci mogą kupić bawełniane koszulki z nadrukiem fotograficznym i tekstem autorstwa Stevena Meisela. Jak możemy przeczytać na stronie Zary, cały dochód z ich sprzedaży zostanie przekazany na rzecz Women’s Earth Alliance. To organizacja non-profit, której misją jest ochroną środowiska poprzez wzmocnienie przywództwa kobiet.
Kolekcja jest już dostępna w sprzedaży online oraz w wybranych sklepach Zara na całym świecie. W Polsce można kupić ją w lokalu w Centrum Handlowym Złote Tarasy w Warszawie.

Lista modelek z filmu na 50-lecie Zary
W projekcie świętującym 50. urodziny Zary wzięły udział:
- Abbey Lee,
- Adriana Lima,
- Alek Wek,
- Amar Akway,
- Amber Valletta,
- Amelia Gray,
- Awar Odhiang,
- Candice Swanepoel,
- Carla Bruni,
- Caroline Trentini,
- Carolyn Murphy,
- Christy Turlington,
- Cindy Crawford,
- Doutzen Kroes,
- Edie Campbell,
- Eva Herzigova,
- Fei Fei Sun,
- Georgia Moot,
- He Cong,
- Imaan Hammam,
- Irina Shayk,
- Iselin Steiro,
- Joan Smalls,
- Julia Nobis,
- Karen Elson,
- Karlie Kloss,
- Lexi Boling,
- Lina Zhang,
- Linda Evangelista,
- Liya Kebede,
- Lulu Tenney,
- Mariacarla Boscono,
- Marisa Berenson,
- Maty Fall,
- Meghan Collison,
- Mona Tougaard,
- Naomi Campbell,
- Natasha Poly,
- Paloma Elsesser,
- Paulina Porizkova,
- Penelope Tree,
- Precious Lee,
- Rianne Van Rompaey,
- Rosalieke Fuchs,
- Sascha Rajas Alu,
- Sasha Pivovarova,
- Sora Choi,
- Twiggy,
- Vittoria Ceretti,
- Yasmin Warsame.
Makijaż wykonała Pat McGrath, za fryzury modelek był odpowiedzialny Guido Palau, a za dyrekcję artystyczną – Jason Duzansky. Z kolei Piergiorgio Del Moro był dyrektorem castingu.
Przeczytaj też: Zara planuje otwarcie swojego największego sklepu na świecie
Zdjęcie główne: Steven Meisel