Niekiedy decyzja o odejściu z pracy jest niezwykle trudna i dojrzewa w nas przez wiele miesięcy. Choć zwolnienie daje szanse na nowe perspektywy, może wiązać się również z niepowodzeniem zawodowym. Z tego powodu warto szczegółowo przeanalizować swoją sytuację oraz rozważyć wszystkie za i przeciw. Jak to zrobić? Oto pomocne wskazówki.
Stworzenie listy i wyznaczenie celu
Wiele osób podejmując decyzję o zwolnieniu z pracy działa impulsywnie, zniechęcając się kłótnią z szefem czy niezadowalającymi wynikami. Jednak zanim postanowimy dokonać rewolucji w życiu, warto zastanowić się nad przyszłością. Można podejść do kwestii zmiany pracy, jak do zakupu domu czy mieszkania – dla jednych ważne jest, by mieszkać w centrum, dla innych, by żyć np. w okolicy otoczonej zielenią. Podobnie, jak priorytety w poszukiwaniu lokum, dobrze określić swoje priorytety w pracy. Następnie należy zastanowić się, czy nasza praca je realizuje.
Zapisz rzeczy, które są dla Ciebie najważniejsze i użyj ich jako kompasu
– podpowiada Neima Shahidy, była pracownica takich firm, jak Microsoft i Amazon.
Skupienie na ludziach
Wysokość wynagrodzenia, prestiż firmy i zajmowane stanowisko to główne czynniki, na które zwracają uwagę ludzie decydując się na odejście z pracy. Kwestie materialne są faktycznie niezwykle istotne, jednak warto przyjrzeć się również współpracownikom. To właśnie oni mają największy wpływ na ogólną trajektorię kariery – mogą nas wiele nauczyć i pomóc być lepszymi. Dobrze więc odpowiedzieć sobie na trzy pytania:
- Czy ludzie, z którymi rozmawiałem/am traktowali mnie z szacunkiem?
- Czy współpracownicy są zaangażowani w swoją pracę i czy doceniają takich ludzi, jak ja?
- Mam wrażenie, że mogę się od nich wiele nauczyć?
Zwalczenie uczucia wyczerpania
Odporność na stres jest cechą pożądaną u każdego pracownika, niezależnie od stanowiska, jakie zajmuje. Warto być silnym w trudnych chwilach w każdym zawodzie, lecz jeśli uczucie wyczerpania towarzyszy nam od wielu tygodni, dobrze spojrzeć w głąb siebie oraz przyjrzeć się pracy, a następnie zastanowić się:
- Czy zmieniłem/am się ja lub moje priorytety?
- Czy zmianie uległa moja rola w firmie albo czy różni się ona od tego, czego oczekiwałem/am?
Są ludzie, którzy odchodzą przy pierwszych oznakach kłopotów i tacy, którzy zostają zbyt długo. Nie bądź żadnym z nich. (…) Praca nie zawsze będzie idealna. Ale jeśli wykonujesz taką, która nie daje ci szczęścia przez dłuższy czas, masz wybór. Zrób coś z tym
– apeluje Neima Shahidy w felietonie w Fast Company.
Przeczytaj również: Stereotypy w pracy – jak z nimi walczyć? “Wciąż pokutuje przekonanie, że kobieta nie umie zarządzać firmą”