noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
W obliczu dynamicznego wzrostu cen na przestrzeni minionego roku, a także zmieniającej się sytuacji ekonomicznej, Polacy przejawiają coraz większe zainteresowanie świadomym zarządzaniem swoimi finansami.

Jak młodzi Polacy zmieniają swoje podejście do zarządzania pieniędzmi? [raport]

REKLAMA
noSlotData

W obliczu dynamicznego wzrostu cen na przestrzeni minionego roku, a także zmieniającej się sytuacji ekonomicznej, Polacy przejawiają coraz większe zainteresowanie świadomym zarządzaniem swoimi finansami. Wyniki badań przygotowanych przez Klarnę, globalną sieć płatności i zakupów wspieraną przez sztuczną inteligencję, ukazują zmieniające się podejście młodszej części społeczeństwa do zarządzania domowymi budżetami oraz rozmów z najbliższymi na temat finansów.

Przeczytaj również: Zbliża się 11 listopada. Kiedy odebrać wolne za ten dzień?

  • Ponad połowa Polaków (53 proc.) podejmuje rozmowy o pieniądzach z rodziną i bliskimi
  • Jedna czwarta Polaków w wieku 18-26 lat (23 proc.) czerpie swoją wiedzę o finansach z mediów społecznościowych
  • Polacy deklarują regularne monitorowanie swojego budżetu. 84 proc. robi to przynajmniej raz w tygodniu

Przeczytaj również: „Jeszcze rok temu, gdybym usłyszał, że mam zrobić pokaz w trzy tygodnie to nie zdecydowałbym się” – mówi Dawid Woliński, topowy polski projektant

Młodzi Polacy nie boją się rozmawiać o pieniądzach

Z przeprowadzonych przez Klarnę badań wynika, że ponad połowa Polaków (53 proc.) aktywnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących finansów. Jednak warto zaznaczyć, że podejście do tematu pieniędzy istotnie różni się w zależności od wieku. Młodsze pokolenia, takie jak “Zetki” (18-26 lat), wyróżniają się w tym kontekście. Aż 66 proc. przedstawicieli tej grupy wiekowej regularnie angażuje się w rozmowy o pieniądzach z bliskimi. Dla nich temat finansów nie jest już tak drażliwy, jak dla osób starszych, zwłaszcza z generacji Baby Boomers (59-77 lat). Tutaj jedynie 36 proc. respondentów porusza temat pieniędzy z rodziną i znajomymi, częściej niż raz w miesiącu.

Pozytywny trend widać również w pozostałych grupach wiekowych, gdzie ponad połowa badanych przyznaje, że rozmawia o finansach ze swoimi bliskimi częściej niż raz w miesiącu. Takie podejście deklaruje 59 proc. Millenialsów (27-42 lat), jak i 57 proc. przedstawicieli Pokolenia X (43-58 lat). Młodzi Polacy nie tylko częściej rozmawiają o pieniądzach, ale również czują się w tym temacie swobodniej. Ponad połowa osób między 18. a 26 rokiem życia (52 proc.) przyznaje, że nie odczuwa dyskomfortu w trakcie dyskusji na temat finansów. Dla Baby Boomers (27 proc.), osób z Generacji X (37 proc.) oraz Millenialsów (45 proc.) jest to znacznie trudniejsze.

Przeczytaj również: Te zestawy klocków Lego są idealnym prezentem dla dorosłych

Wiedza na temat finansów – gdzie szukają jej Polacy?

Zaledwie 12 proc. badanych uważa, że podczas swojej edukacji poznało narzędzia i zdobyło umiejętności, które pozwoliłoby im skutecznie zarządzać swoim budżetem. Wobec tego, w jaki innych źródłach młodsze pokolenia, które nie zdobyły tej wiedzy w szkole, szukają odpowiedzi na pytania z zakresu zarządzania finansami? W wielu przypadkach to rozmowy z rodziną i przyjaciółmi stanowią główne źródło wiedzy na temat zarządzania pieniędzmi. Generacja Z wydaje się być szczególnie nastawiona na takie rozwiązanie, gdyż aż 41 proc. badanych z tej grupy deklaruje, że czerpie wiedzę przede wszystkim od swoich bliskich.

W przypadku starszych pokoleń ten odsetek znacznie spada, np. Millenialsi korzystają z takiej formy edukacji tylko w 36 proc. Generacja X w 32 proc., a Baby Boomers w 28 proc. Z kolei media społecznościowe są ważnym źródłem informacji nie tylko dla ”Zetek” (23 proc.). Także dla Millenialsów (21 proc.), podczas gdy w przypadku Pokolenia X (12 proc.) oraz Baby Boomers (4 proc.) te platformy nie są aż tak istotne. Na popularności zyskują specjalistyczne blogi oraz książki poświęcone tematyce finansów. Korzystanie z nich zadeklarowało 33 proc. wszystkich uczestników badania. Co interesujące, to młodzi ludzie między 18. a 26. rokiem życia najczęściej sięgają po tę formę dokształcania się (45 proc.). Mniejsze zainteresowanie widać wśród osób mających 27 – 42 lata (39 proc.), a także pokolenia Baby Boomers (20 proc.).

Przeczytaj również: Armani i Reebok – wspominamy fuzję sportu i mody

Aplikacje pomagają w monitorowaniu budżetu

Monitorowanie budżetu z wykorzystaniem aplikacji jest praktykowane przez znaczną część Polaków. Według danych Klarny, 84 proc. badanych regularnie monitoruje swój budżet, sprawdzając go co najmniej raz w tygodniu. Co więcej, 81 proc. z nich deklaruje, że planuje swoje wydatki oraz decyduje na co przeznaczy dochody, tuż po otrzymaniu wynagrodzenia.

W kontekście zarządzania finansami, aplikacje do monitorowania wydatków odgrywają kluczową rolę, ułatwiając wiele aspektów tego procesu. Klarna pomaga swoim użytkownikom zarządzać budżetem. Zestawiając w jednym miejscu wydatki i nadchodzące płatności, czy pozwalając na śledzenie przesyłek oraz zwrotów. Widać jednak znaczną różnicę pokoleniową, jeżeli chodzi o wykorzystanie tego rodzaju narzędzi w praktyce. Zaledwie 19 proc. przedstawicieli pokolenia Baby Boomers deklaruje, że korzysta z wsparcia aplikacji mobilnych. W najmłodszej grupie jest to już aż 45 proc. respondentów.

Przeczytaj również: Mięso w modzie – jak to ugryźć?

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES