noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Zara historia. Szyld sklepu Zara – hiszpańskiej sieciówki.

Zara świętuje 50. urodziny. Historia jednej z najpopularniejszych sieciówek na świecie

REKLAMA
noSlotData

Zara świętuje swoje 50-lecie. Podczas gdy sieciówka przygotowała dla swoich klientów niespodziankę, którą pochwali się 9 maja, nasza redakcja postanowiła sprawdzić, jak przez lata marka zdobywała swoją popularność. Oto historia Zary – sklepu, który jako jeden z pierwszych zdominował globalny rynek fast fashion.

Od lokalnego rynku do międzynarodowego giganta, który ma na koncie współprace z Karlem Lagerfeldem, Narciso Rodriguez czy Kate Moss. Historia Zary trwa już 50 lat i pokazuje, jak ważne jest błyskawiczne reagowanie na trendy w branży fashion. To właśnie dzięki temu jej właściciel może pochwalić się majątkiem rzędu 121,5 mld dolarów i 9. miejscem na liście najbogatszych ludzi świata 2025 stworzonej przez magazyn „Forbes”. Z jakiego kraju pochodzi Zara, kto jest jej właścicielem i jak trafiła do ponad 90 rynków na całym świecie? 

Zara – co to za firma? Z jakiego kraju pochodzi?

Z jakiego kraju pochodzi firma Zara? Historia marki rozpoczęła się w Hiszpanii, a dokładniej w La Coruñi, gdzie powstał pierwszy sklep sieciówki. Do dziś w mieście znajduje się główna siedziba spółki. Co ciekawe, początkowo marka miała nazywać się Zorba, jednak jej założyciel zmienił zdanie, gdy okazało się, że niedaleko otwieranego salonu funkcjonuje już bar o tej samej nazwie. Tak właśnie firma Zara rozpoczęła w 1975 r. roku swoją historię.

Twórcami Zary jest małżeństwo: Amancio Ortega i Rosalia Mera. Biznesmen założył markę po to, aby maksymalnie skrócić czas dostaw i zwiększyć dostępność produktów. Dzięki temu asortyment nie musiał ograniczać się do standardowych dwóch kolekcji rocznie. Zamiast tego sklep Zara dostarczał towary w ciągu 14 dni. Tym samym rozpoczął rewolucję w branży tekstylnej i odzieżowej oraz stał się pionierem tzw. szybkiej mody.

Przeczytaj też: Zara szykuje się do otwarcia swojego największego sklepu na świecie

Początki historii Zary i ekspansja za granicę

Początkowo Zara miała sklepy wyłącznie na terenie Hiszpanii, gdzie od 1980 r. działała też je fabryka. W 1983 r. marka była obecna już w 9 lokalizacjach, a w 1988 r. rozpoczęła ekspansję na sąsiedzki rynek. Tak właśnie sieciówka zadebiutowała w Portugalii, otwierając swój pierwszy międzynarodowy salon w Porto.

To był dopiero początek, bo wkrótce Zara miała sklepy w wielu innych krajach. Do Hiszpanii i Portugalii dołączyły lokalizacje w Stanach Zjednoczonych (1989 r.) i Francji (1990 r.), a potem inne – Meksyk (1992 r.), Grecja, Szwecja i Belgia (1993 r.), Izrael (1997 r.), Brazylia (2000 r.), Irlandia (2003 r.), Chiny (2004 r.), Kolumbia (2007 r.), Peru (2012 r.) i wiele innych. Zara Polska oficjalnie wystartowała w 2002 r. Pierwszy sklep otworzył się we wrocławskim Centrum Handlowym Renoma. Dziś można znaleźć je w Poznaniu, Warszawie, Katowicach, Opolu, Łodzi i nie tylko.

Zara jest jedną z największych międzynarodowych firm odzieżowych. Jej sklepy są obecne w ponad 90 krajach na całym świecie. Oprócz tego klienci mają do dyspozycji sklep internetowy: Zara Online. Znajdą w nim nie tylko standardową ofertę, ale także kolekcje tworzone we współpracy z najsłynniejszymi markami i projektantami: Nanushka, Karlem Lagerfeldem czy Stefano Pilatim.

Przeczytaj także: Zara zamyka flagowy sklep w Warszawie

Zara – kto jest właścicielem?

10 lat po otwarciu pierwszego sklepu, czyli w 1985 r., Zara stała się częścią koncernu Inditex. Hiszpański holding odzieżowy, uznawany za jednego z największych dystrybutorów ubrań na świecie, ma w swoim portfolio nie tylko hiszpańską markę. Oprócz tego jest właścicielem Pull&Bear, Stradivariusa, Massimo Dutti, Bershki i Oysho. Podobnie jak Zara, tak i Inditex został założony przez Amancio Ortegę i jego żonę. Obecnie prezesem zarządu koncernu jest Óscar García Maceiras.

Amancio Ortega – „człowiek, który stworzył Zarę”

Sukces, jaki osiągnął Amancio Ortega, sprawił, że biznesmen doczekał się książki opowiadającej jego historię, zatytułowanej „Człowiek, który stworzył Zarę”. Nie bez powodu autorka Covadonga O’Shea zdecydowała się opisać właśnie Amancio Ortegę. 86-letni przedsiębiorca jest jednym z najbogatszych ludzi na świecie. W 2025 r. jego majątek wynosi zawrotne 121,5 mld dolarów, czyniąc go bogatszym od Billa Gatesa.

Zapytany kiedyś przez dziennikarza Covadonga O’Shea, czym jest dla niego Zara, Amancio Ortega odpowiedział:

„Dla mnie to jest spokój, a nie pokaz. To marka, która narodziła się z firmy, która chciała, aby kobiety na całym świecie ubierały się bardzo dobrze, ale bez ostentacji. Nie tworzymy różnych projektów dla każdego z 80 krajów, w których jesteśmy obecni — sami tworzymy projekty, które pasują do wszystkich 80 krajów. To nie jest takie trudne. Najważniejsze jest, aby pozostać wiernym istocie Zary”.

Czarno-białe zdjęcie Amancio Ortega – twórcy sklepu Zara i koncernu Inditex.
fot. Forum

Może Cię zainteresować: Jak wygląda codzienność miliarderów?

Przegląd asortymentu, czyli co oferuje marka Zara?

Przede wszystkim odzież, obuwie, dodatki i akcesoria dla kobiet, mężczyzn i dzieci (Zara Kids), zgodne z aktualnymi trendami. Zara jest pionierem w branży fast fashion, dzięki któremu moda rodem z wybiegów najbardziej luksusowych domów mody na świecie stała się dostępna dla każdego – szybko i tanio. Za sprawą założyciela hiszpańska sieciówka jest w stanie ekspresowo reagować na nowinki ze świata fashion i masowo wprowadzać je na rynek. Cały proces zajmuje zaledwie 10-15 dni, dzięki czemu oferta w sklepach Zara – online i stacjonarnych – nieustannie się zmienia. Rocznie sieciówka produkuje ponad 450 mln artykułów!

Oprócz standardowej oferty odzieżowej hiszpańska sieciówka ma również linię Zara Beauty, obejmującą perfumy i kosmetyki. Pierwsza kolekcja trafiła do sprzedaży w maju 2021 r. Z kolei miłośnicy aranżacji i dekoracji wnętrz mogą od 2003 r. korzystać z oferty marki Zara Home. Jej pierwszy sklep w Polsce otworzył się w 2009 r.

Gwiazdy ubierają się w hiszpańskiej sieciówce

Jedną z fanek projektów Zary jest Kate Middleton, która wielokrotnie przemycała do swoich stylizacji ubrania z popularnej sieciówki. Niektóre z rzeczy z szafy księżnej mają wiele lat. Świetnym przykładem jest sukienka w kratę, którą Kate Middleton wybrała na wizytę w dziecięcym hospicjum w Południowej Walii na początku tego roku.

Na liście fanek sklepu Zara znalazła się także hiszpańska królowa Letycja, Emily Ratajkowski, Bella Hadid, Alexa Chung, Selena Gomez, Kaia Gerber czy Cindy Crawford. W kampaniach Zary pojawiały się również supermodelki: Anja Rubik, Kate Moss, Małgosia Bela czy Paloma Elsesser.

Gdzie szyje Zara?

Większość rzeczy z metką Zary powstaje w Hiszpanii. Gdzie jeszcze produkuje sieciówka? Flagowa marka Inditexu szyje również w Portugalii, Bangladeszu, Turcji, Chinach, Maroku czy Armenii. Co istotne, najmodniejsze projekty, stanowiące około połowy kolekcji, powstają w europejskich fabrykach. Z kolei basici i inne rzeczy z wydłużonym shelf-life są wytwarzane głównie w Azji, przede wszystkim ze względu na niskie koszty produkcji.

Zara Pre-Owned: fast fashion dla środowiska

Całkiem niedawno wystartował autorski marketplace hiszpańskiej marki: Zara Pre-Owned. Początkowo platforma z używanymi rzeczami była dostępna wyłącznie dla klientów z Wielkiej Brytanii. W 2023 r. internetowy second-hand Inditexu pojawił się w innych krajach – Hiszpanii, Grecji, Włoszech, Luksemburgu, Austrii czy Portugalii. W ramach Zara Pre-Owned użytkownicy nie tylko sprzedają i kupują ubrania z drugiej ręki (jednak wyłącznie te pochodzące w oferty sieciówki). Oprócz tego mogą także oddawać rzeczy z metką Zary do naprawy.

Chociaż powszechnie wiadomo o szkodliwym wpływie fast fashion na ekologię, to Inditex przekazał w 2023 r. 15 mln euro na rzecz zrównoważonego rozwoju w branży odzieżowej. Oprócz tego Zara zobowiązała się, że do końca 2025 r. będzie produkować wszystkie swoje ubrania z materiałów przyjaznych dla środowiska. Mowa przede wszystkim o poliestrze pochodzącym z recyklingu, organicznej bawełnie i lnie.

Polecamy też: Coraz więcej odpadów tekstylnych w UE

Ciekawostki, o których nie miałeś pojęcia

Istnieją duże szanse, że gdyby nie wizja Amancio Ortegi i sukces Zary, branża fast fashion wyglądałaby dzisiaj zupełnie inaczej. Co jeszcze warto wiedzieć o hiszpańskiej sieciówce?

  • Koszulka gotowa w 38 minut – właśnie tyle zajmuje uszycie jednej koszulki damskiej z metką Zary. Jeśli trwa to dłużej – firma traci pieniądze.
  • Klient w centrum – model biznesowy Zary stawia w centrum konsumenta. Strategia marki opiera się na badaniach rynku, dzięki czemu oferta nie tylko w pełni odzwierciedla najświeższe trendy, ale także uwzględnia preferencje klientów.
  • Minimum reklamy – polityka reklamowa Zary jest prosta. Marka woli przyciągać klientów sklepami w najlepszych lokalizacjach i atrakcyjnymi ekspozycjami niż tradycyjną reklamą.
  • Tydzień na próbę – jeśli projekt nie sprzeda się dobrze w ciągu zaledwie 7 dni, firma wycofuje go ze sklepów i zastępuje nową propozycją. 
  • Produkcja Just-in-Time – zamiast masowej produkcji rzeczy, hiszpańska marka zleca ją dopiero wtedy, gdy trzeba uzupełnić zapasy.

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES