Marni ogłosiło, że po prawie dziesięciu latach wspólnej, wizjonerskiej współpracy kończy się era Francesca Risso na stanowisku dyrektora kreatywnego domu mody. Włoski projektant objął tę funkcję w 2016 r., zastępując założycielkę marki, Consuelo Castiglioni, i przeprowadził Marni przez okres intensywnych zmian twórczych oraz ekspansji produktowej.
Poniższy tekst wyjaśni:
- Co dalej z Marni po odejściu Francesco Risso?
- Dlaczego Francesco Risso opuszcza Marni po 9 latach?
- Jaki wpływ miał Francesco Risso na rozwój i estetykę Marni?
- Jakie są przyczyny „resetu kreatywnego” w OTB Group i innych markach koncernu?
- Kto może zostać nowym dyrektorem kreatywnym Marni?
Francesco Risso opuszcza stanowisko dyrektora kreatywnego
Informację o rozstaniu potwierdziła spółka matka marki, OTB Group, w oficjalnym oświadczeniu prasowym. Według komunikatu, następca projektanta nie został jeszcze wyłoniony, co wpisuje się w szerszy „reset kreatywny” trwający jednocześnie w pozostałych domach należących do koncernu (Diesel, Maison Margiela, Jil Sander).
Dziewięć lat twórczej transformacji marki
Risso nadał Marni nową kulturę, stawiając na teatralną narrację, kolektywne performanse oraz maksymalistyczne formy, co szybko zbudowało świeży, rozpoznawalny kod estetyczny brandu. W trakcie kadencji rozwinął męską linię ready-to-wear, zainicjował liczne współprace z artystami i zrewolucjonizował sposób prezentacji kolekcji poprzez immersyjne pokazy-spektakle.
„Marni było studiem, sceną, marzeniem… teraz ruszam w kolejne niezwykłe podróże”
– podkreślił Risso w pożegnalnym oświadczeniu.
Przeczytaj również: Jonathan Anderson nowym dyrektorem kreatywnym damskiej linii Dior
Finanse i roszady w OTB
Koncern OTB zakończył rok obrachunkowy 2024 z przychodami rzędu 1,8 mld €, notując spadek o 4,4 % r/r. W maju 2024 r. stery Marni jako CEO objął Stefano Rosso, syn Renzo Rosso, zastępując Barbarę Calò.
Co dalej z Marni?
Brak natychmiastowego następcy wzmacnia spekulacje o ewentualnym zaangażowaniu nowej fali projektantów lub powrocie do duetów współkreatywnych obserwowanych ostatnio w Jil Sander. Analitycy Business of Fashion zwracają uwagę, że marka, mimo spowolnienia rynku premium, zachowała wyraźną tożsamość i pozycjonowanie w segmencie „art-luxury”, co może być kluczowym atutem przy wyborze kolejnego dyrektora kreatywnego.