Zuza Krajewska jest jedną z najbardziej znanych fotografek mody – sesje jej autorstwa ukazują się nie tylko w polskich luksusowych magazynach, a zdjęcia reklamowe wyróżniają się oryginalnością. Publikowała m.in. w: “British Journal of Photography”, “Dazed & Confused”, “M Le Magazine du Monde”, “Vogue”, “I-D”, “Elle”, “Harper Bazaar” czy “Marie Claire”.
Swoje prace pokazywała na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w CSW Zamek Ujazdowski (Efekt czerwonych oczu, 2008), Polonisches Institut Berlin (What do you want me to do?, 2010), Muzeum Narodowym w Warszawie (Ars Homo Erotica, 2010; Wywyższeni. Od faraona do Lady Gagi, 2012), BWA Warszawa (Przesilenie, 2013), Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu (Imago, 2016), Griffin Art Space „Dom Słowa Polskiego” (Imago, 2016) czy Galerii Labirynt w Lublinie (Uporczywe upodobanie, 2017). Selekcja prac serii Imago realizowanej w Zakładzie Poprawczym w Studzieńcu, została zaprezentowana na Photo London (Future, Visions, 2016), Robert Capa Contemporary Photography Center (Golden Boundaries, 2017), Polnisches Institut Düsseldorf (Imago, 2018).
Premiera albumu Imago wydanego przez Kahl Editions, miała miejsce w maju 2017 r. w kultowej księgarnii Ofr Paris. Selekcja prac serii Graceful realizowana na bałtyckich plażach, została zaprezentowana na festiwalu fotografii w Sopocie (W ramach Sopotu, 2017), w galerii A/D/O w Nowym Jorku (Young Poland, 2017) oraz w BWA Warszawa (WGW 2018: Agnieszka Brzeżańska, Jan Dobkowski, Zuza Krajewska “Boginie”).
Jak zaczęła się Twoja miłość do fotografii?
Bardzo prozaicznie. Z okazji piętnastych urodzin dostałam od taty Zenita i zaczęłam fotografować. Do dziś zresztą lubię te pierwsze foty, nie denerwują mnie wcale, są całkiem urocze, niczym nieskrępowane i bardzo dziewczyńskie. Później, dopiero na studiach, fotografia stała się moim ulubionym środkiem wyrazu. Nie umiem tego wyjaśnić. Prawdopodobnie za słabo malowałam (śmiech).
Co najbardziej lubisz w swojej pracy?
Poznawanie ludzi, ich życia, światów z jakich pochodzą. Uczę się świata przy pomocy aparatu. Lubię też ten brak poczucia czasu, kiedy fotografuję. Bardzo przyjemne zawieszenie, taka mini ucieczka przed przemijaniem.
Co jest największym wyzwaniem w pracy fotografa?
Dla mnie największym wyzwaniem jest zatrzymanie się na chwilkę i decyzja o zmianie trajektorii. Te momenty, w których decydujesz, że zmieniasz dotychczasowe podejście i dążysz tam, gdzie nie wiesz nawet jak to zrobisz. Niepokojące i bardzo przyjemne doświadczenie.
Skąd czerpiesz inspiracje? Jak wygląda proces przejścia od idei do realizacji?
Inspiracje przychodzą zewsząd. Często przypadek sprawia, że łączy ci się w głowie kilka rzeczy, tworząc nowy ciekawy kontekst. Obserwuję dużo, podglądam ludzi. Zalążki pomysłów mam w głowie od zawsze, tak myślę. To takie punkty ze specjalną wrażliwością, które moim zdaniem powstają jak wgrywany jest system już w dzieciństwie. Podejście do nich się zmienia i idee ewoluują zgodnie z tym, w jakim momencie akurat jestem i co już o świecie wiem. A realizowanie? Bardzo różnie. Czasem zlecenia powodują, ze koncept ma szansę się zmaterializować. Zazwyczaj jednak ja muszę takie warunki stworzyć, sama zorganizować, wyprodukować projekt.
https://www.instagram.com/p/B_uOtl-nN3r/
Jak wyglądało zorganizowanie Twojej pierwszej wystawy?
Pierwszą wystawą, taką na serio, byli młodzi dokumentaliści w CSW, do której zaprosił mnie Adam Mazur, za co mu bardzo dziękuję do dziś. To był rok przełomowy w moim życiu. Moja mama miała dwie operacje głowy, a ja ze strachu chyba, zaczęłam fotografować uszkodzonych ludzi, również przyjaciół do projektu Traces/Urazy. Terapeutycznie, żeby oswoić to co się z nią działo. Oswoić się z kruchością naszych ciał.
Która sesja była dla Ciebie najważniejsza?
Ta, którą jeszcze zrobię, ta następna (śmiech).
Co powinny wiedzieć osoby, które marzą o pracy jako fotograf?
Powinny wiedzieć, że to ciężka praca, od której psuje się kręgosłup.
Czy miałaś mentorów?
Wirtualnych, tych w albumach, magazynach i biografiach.
Czym interesujesz się oprócz fotografii ?
Moją rodzinką, Adamem, Lulą, Juniorem, którego mam w środku jeszcze, i przyjaciółmi. A zawodowo? Trochę filmem, ale tylko trochę.
>>> Przeczytaj również: „Moda to jedyna rzecz, której potrzebują wszyscy.” Wywiad z Tarkiem Müllerem z ABOUT YOU
Zuza Krajewska – absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się fotografią modową, reklamową oraz artystyczną, swobodnie łącząc różne estetyki i konwencje.
Zuza Krajewska jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych fotografek specjalizującą się w fotografii portretowej. Funkcjonuje jednocześnie w świecie modowych oraz w świecie sztuki, podejmując kontrowersyjne tematy, takie jak fizyczne niedoskonałości, cielesność, stereotypy związane z postrzeganiem płci czy erotyzm. Zdjęcia Krajewskiej, minimalistyczne, pełne przepychu lub balansujące na granicy kiczu, charakteryzują się oryginalnością i niebanalnym podejściem do tematu. Artystka przełamuje estetyczne przyzwyczajenia widza, świadomie przekraczając granice zarówno fotografii komercyjnej, jak i artystycznej. Krajewska jest twórczynią zdjęć do bestsellerowego edukacyjnego projektu Anji Rubik SexedPL oraz autorką książki Będzie dobrze (It should be OK), wydanej w ramach Kolekcji Wrzesińskiej (edycja 2018), którą zadedykowała „tym, którzy są zmęczeni podziałem Polski na dwa kontrastujące kolory”.
Artystka swoje prace pokazywała na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w CSW Zamek Ujazdowski (Efekt czerwonych oczu, 2008), Polonisches Institut Berlin (What do you want me to do?, 2010), Muzeum Narodowym w Warszawie (Ars Homo Erotica, 2010; Wywyższeni. Of faraona do Lady Gagi, 2012), BWA Warszawa (Przesilenie, 2013), Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu (Imago, 2016), Griffin Art Space „Dom Słowa Polskiego” (Imago, 2016) czy Galerii Labirynt w Lublinie (Uporczywe upodobanie, 2017).
Selekcja prac serii Imago, zrealizowanej w Zakładzie Poprawczym w Studzieńcu, została zaprezentowana podczas Photo London (Future, Visions, 2016), a następnie w Robert Capa Contemporary Photography Center (Golden Boundaries, 2017), Polnisches Institut Düsseldorf (Imago, 2018), Cokkie Snoei Gallery (Imago, 2019) oraz w licznych magazynach branżowych, lifestylowych i modowych, m.in. British Journal of Photography, Dazed & Confused, M Le Magazine du Monde, Vogue Italia, I-D, EyesOpen!, Lodown, Hunger, Collection of Documentaries, The Steidz, Be Capricious, Fort Magazine, iGNANT oraz The Calvert Journal. Premiera albumu Imago, wydanego przez Kahl Editions, miała miejsce w maju 2017 r. w kultowej księgarni Ofr Paris.
Selekcja prac serii Graceful realizowana na bałtyckich plażach, została zaprezentowana na festiwalu fotografii w Sopocie (W ramach Sopotu, 2017) oraz galerii A/D/O w Nowy Jorku (Young Poland, 2017) oraz w BWA Warszawa (WGW 2018: Agnieszka Brzeżańska, Jan Dobkowski, Zuza Krajewska “Boginie”).
Za serię autorską Graceful (Boginie) została uhonorowana nagrodą KTR Best of Craft 2019