Tarek Müller

“Moda to jedyna rzecz, której potrzebują wszyscy.” Wywiad z Tarkiem Müllerem z ABOUT YOU

ABOUT YOU to firma założona w 2013 roku, która w centrum stawia klienta i jego potrzeby. Innowacyjne podejście w połączeniu z unikalną technologią zaowocowała wyjątkowo szybkim rozwojem platformy. Niedawno ABOUT YOU miało swoją premierę na polskim rynku. Z tej okazji udało nam się porozmawiać ze współzałożycielem, Tarkiem Müllerem.

mat. ABOUT YOU

Jakie jest DNA ABOUT YOU?

Jak wskazuje nazwa, ABOUT YOU skupia się na kliencie. Zależy nam, aby zrozumieć jego preferencje. Chcemy się dowiedzieć, jakie marki, kolory, kroje czy ceny interesują klienta, a następnie stworzyć spersonalizowaną rekomendację. ABOUT YOU wierzy, że każdy może nosić to, co wyraża jego osobowość. Musimy być pewni, że rozumiemy, co chcą wyrazić konsumenci, a następnie pomóc im w znalezieniu odpowiednich produktów.

Jak firma zmieniała się od czasu jej założenia, czyli od roku 2013? Jaki udział w jej rozwoju mają rozwiązania technologiczne?

W 2013 roku w biurze pracowały trzy osoby, teraz jest nas prawie 600. Kiedy startowaliśmy z firmą, wiedzieliśmy już, że smartfon będzie najważniejszym narzędziem i musimy się na nim skupić. Co się zmieniło? Nasze założenie właśnie się spełnia. W większości europejskich krajów przy użyciu smartfonów kupuje aż 60-70% osób. W Polsce około 40-50%, ale ta liczba ewoluuje – smartfony rosną w siłę. Chcemy ten fakt wykorzystać.

Twoja działalność od początku była związana z e-commerce, ale zajmowałeś się jego różnymi aspektami. Dlaczego ostatecznie wybór padł na modę?

Pierwszą firmę założyłem w wieku 16 lat. Teraz mam 29, a więc było to 13 lat temu. Zajmowałem się różnymi produktami z niszowych rynków, ale zawsze chciałem znaleźć coś, czego wszyscy potrzebują, a jednocześnie zarządzać dużą firmą. Moda to jedyna rzecz, której potrzebują wszyscy. Każda osoba na ulicy to nasz potencjalny klient. Po prostu mi się to podobało, nic więcej.

Dlaczego platforma zdecydowała się wejść akurat na polski rynek?

Przede wszystkim, w porównaniu do innych europejskich państw, Polska jest po prostu duża. Jest chociażby cztery razy większa od Holandii pod względem populacji. To ważny, ale nie jedyny powód, bo kraje takie jak Francja również są duże. Jednak w Polsce rynek modowy w tym momencie rozwija się bardzo szybko. Poza tym wiele osób tutaj przechodzi z offline na online. Chcemy być częścią tej zmiany, zachęcając do zakupów online na ABOUT YOU.

Całkowicie się z tobą zgadzam, ale myślę też, że mamy tu dużą konkurencję w postaci Zalando czy Amazon. Co odróżnia ABOUT YOU od tych platform?

Po pierwsze nasza postępowa aplikacja mobilna. Po drugie: chcemy inspirować. Zalando czy Amazon widzę jako rodzaj centrum handlowego online. Platformy te mają ogromny asortyment, ale musisz wiedzieć, czego potrzebujesz – nie wchodzisz na Zalando, żeby się rozejrzeć. Nikt nie robi tu zakupów jak w świecie offline, w którym ludzie idą do centrum, nie wiedzą, co tak naprawdę chcą kupić, ale chcą się zainspirować. Nie jest to możliwe na Zalando czy Amazonie, a mam nadzieję, że jest na ABOUT YOU. Myślę, że to właśnie zasadnicza różnica, która pozwoliła nam na tak szybki i dynamiczny rozwój.

Czym ABOUT YOU zamierza zainteresować polskiego klienta?

Widziałaś naszą reklamę w telewizji?

Pewnie.

A billboardy?

Jasne, w centrum.

Zapytałaś, w jaki sposób zamierzamy zainteresować klientów. Staramy się stworzyć aurę tajemniczości wokół kampanii. Wszyscy, z którymi dziś rozmawiałem, mówili: “Widziałem was w telewizji, na YouTubie, Instagramie, Facebooku, dosłownie wszędzie”. Ciekawość staramy się również podsycać dzięki ujęciom osób z tyłu, by nie ujawniać ich tożsamości. Myślę, że wiele osób czekało, aby dowiedzieć się, czym właściwie jest ABOUT YOU. Może serial telewizyjny? Pewnie domyślano się związku z lifestylem, modą.

Na naszej stronie internetowej prezentujemy filozofie marek. Podczas pierwszych tygodni oferujemy klientom wyjątkową zniżkę. Poza tym mamy darmową wysyłkę i zwrot, więc klient nic nie ryzykuje – może zamówić, a jeśli mu się nie spodoba, odesłać z powrotem, nic nie płacąc. Mam nadzieję, że to zachęci wielu Polaków do przetestowania ABOUT YOU.

Na jakie inne rynki platforma zamierza wejść w najbliższej przyszłości?

Następne będą Czechy. Tam również rynek rozwija się bardzo szybko.

Na jaką formę promocji stawia firma: PR, influencerzy, remarketing czy może połączenie wszystkich?

Raczej połączenie wszystkich, bo każdy kanał pozwala na dotarcie do innej grupy docelowej. Na przykład promocja w mediach społecznościowych najczęściej dociera do ludzi poniżej 30 roku życia, ale nie do tych, którzy mają więcej niż 40-45, bo powyżej 30 zwykle nie korzysta się z Instagrama. Z kolei młodsze osoby rzadziej oglądają telewizję, ale używają więcej Instagrama. Staramy promotować się dosłownie wszędzie – Google, Facebook, Instagram, radio, telewizja, influencerzy, portale internetowe.

W jaki sposób ABOUT YOU pozyskuje i selekcjonuje marki?

Szczerze mówiąc interesuje nas współpraca z każdą marką. W tym momencie w Polsce nie są dostępne wszystkie. W Polsce mamy 500-600 z nich, międzynarodowo – 1200, ale będziemy nad tym pracować.

To znaczy, że ABOUT YOU bierze pod uwagę nawiązanie współpracy z większą liczbą polskich projektantów?

Jak wspomniałem, jesteśmy zainteresowani każdą marką. Oczywiście muszą one odpowiadać kryteriom. Nie moglibyśmy współpracować z początkującymi projektantami, bo musimy trzymać się pewnych założeń, na przykład tych dotyczących ilości asortymentu. Innymi słowy, chcemy współpracować z każdym, kto spełnia określone warunki.

>>> Przeczytaj również: Q&A: Jak mam się wybić w branży mody?

Newsletter

FASHION BIZNES