W 2022 roku zysk wypracowany przez Zalando przewyższył szacunki analityków. Sukcesem spółki okazał się również 6-proc. wzrost liczby aktywnych klientów. Czego możemy spodziewać się w kolejnych miesiącach? Kontynuacji zeszłorocznej polityki i selektywnego inwestowania.
Autor: Paweł Makosz
Zalando ujawnia wyniki finansowe
W ubiegłym roku Zalando osiągnęło skorygowany zysk przed odsetkami i podatkami (skorygowany EBIT) na poziomie 184,6 mln EUR. Średnie szacunki podane przez ekspertów ankietowanych przez agencję Bloomberg zakładały, że kwota ta wyniesie 158,1 mln EUR. W tym samym czasie wskaźnik GMV (mówiący o wartości towarów sprzedanych na platformie) wzrósł o 3 proc. rdr do 14,8 mld EUR.
Niewątpliwym sukcesem wypracowanym przez Zalando w 2022 roku jest poszerzenie bazy klientów. W ubiegłym roku ich liczba wzrosła o 6 proc. do ponad 51 mln przy 2 mln udziale konsumentów zaangażowanych w program lojalnościowy Zalando Plus.
– Wzrost liczby klientów pokazuje, że Zalando robi postępy, aby stać się „The Starting Point For Fashion”, miejscem, które ludzie wybierają dla spełnienia swoich potrzeb związanych z modą i stylem życia
– powiedziała dyrektor finansowa spółki Zalando, Sandra Dembeck.
W 2022 roku użytkownicy platformy zrealizowali aż 261 mln zamówień. Średnia wielkość ich koszyka wyniosła 56,70 EUR. Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej wszystkie kluczowe dane finansowe za cały ubiegły rok zmieściły się w zaktualizowanych zakresach wytyczonych przez spółkę.
Przeczytaj również: Podsumowanie 2022 roku według Zalando. “Chcemy, by Zalando było europejskim Starting Point for Fashion”
Plany na nadchodzące miesiące
Zalando będzie inwestować w strategiczne projekty. Spółka chce wciąż skupiać klientów wokół asortymentu dostępnego na platformie. Dodatkowo planuje ona w większym stopniu pomagać swoim partnerom w trafianiu bezpośrednio do konsumenta.
Władze Zalando oczekują, że podjęte działania doprowadzą w bieżącym roku do wzrostu GMV między 1 proc. a 7 proc. W tym samym czasie przychody Zalando znaleźć mają się w przedziale od -1 proc. do 4 proc. w porównaniu z wynikami z roku ubiegłego.
– Nasze długoterminowe ambicje pozostają niezmienne. Jesteśmy przekonani, że w średnim okresie powrócimy do dwucyfrowego wzrostu GMV, dalej realizując naszą strategię. Ostatecznie chcemy obsłużyć 10 proc. europejskiego rynku mody o wartości 450 mld EUR
– powiedział współzarządzający platformą Zalando, Robert Gentz.
W realizacji tegorocznych założeń finansowych pomóc ma wdrożony w lutym plan upraszczający struktury Zalando. Zgodnie z jego założeniami likwidacji poddanych zostanie kilkaset stanowisk. Spółka oczekuje, że w 2023 roku jej skorygowany EBIT wyniesie od 280 mln EUR do 350 mln EUR. Czy jest ona na dobrej drodze do wypracowania tego wyniku? Częściową odpowiedź poznamy 4 maja podczas publikacji danych za pierwszy kwartał bieżącego roku.
Zdjęcie główne: mat. prasowe / corporate.zalando.com
Przeczytaj również: “Boimy się wysokich kar”. Problemy z dyrektywą Ominibus nadal nie zniknęły. UOKiK działa