noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Polska spółka odzieżowa LPP, posiadająca w swoim portfelu marki Reserved, Cropp, House, MOHITO i Sinsay, wprowadza możliwość przekazywania używanej odzieży w salonach swoich brandów na rynkach zagranicznych. Akcja rusza na Słowacji, w Czechach oraz Wielkiej Brytanii i stopniowo obejmie kolejne kraje, gdzie działają salony LPP. Dotychczas inicjatywa funkcjonowała w sieci sprzedaży stacjonarnej spółki w Polsce. Podjęte przez firmę działania wpisują się w dyrektywę Unii Europejskiej wprowadzającą obowiązkową selektywną zbiórkę tekstyliów, która będzie wymagana od 2025 roku.

Właściciel Reserved rozszerza zbiórkę używanej odzieży

REKLAMA
noSlotData

Polska spółka odzieżowa LPP, posiadająca w swoim portfelu marki Reserved, Cropp, House, MOHITO i Sinsay, wprowadza możliwość przekazywania używanej odzieży w salonach swoich brandów na rynkach zagranicznych. Akcja rusza na Słowacji, w Czechach oraz Wielkiej Brytanii i stopniowo obejmie kolejne kraje, gdzie działają salony LPP. Dotychczas inicjatywa funkcjonowała w sieci sprzedaży stacjonarnej spółki w Polsce.

Przeczytaj również: Dua Lipa nową globalną ambasadorką makijażu YSL Beauté

Spółka LPP realizuje zbiórkę używanej odzieży dowolnych marek już od 2018 roku. Początkowo prowadziła ją w wybranych salonach Reserved stopniowo rozszerzając o kolejne marki i lokalizacje w kraju. W ub.r. inicjatywa objęła całą sieć sprzedaży stacjonarnej w Polsce, gdzie dzięki współpracy z Towarzystwem Pomocy im. Św. Brata Alberta, odzież w dobrym stanie jest przekazywana osobom w kryzysie bezdomności. Pozostałe ubrania, segregowane są w celu finalnego przetworzenia. Obecnie LPP rozwija zbiórkę również na rynkach zagranicznych. Od lutego prowadząc ją w swoich sklepach na terenie Słowacji, Czech i Wielkiej Brytanii. W kolejnych etapach obejmie nią kolejne kraje, gdzie działają salony marek należących do Grupy.

LPP – zbiórka odzieży używanej na rynkach zagranicznych

Inicjatywa LPP wpisuje się w dyrektywę Unii Europejskiej, ogłoszoną w lipcu ub.r. Zobowiązuje ona państwa członkowskie do ustanowienia rozszerzonej odpowiedzialności producenta, w tym przepisów dotyczących selektywnej zbiórki i odpowiedniej segregacji odpadów tekstylnych. Obecnie w Unii Europejskiej zbiera się niewiele ponad 2 mln ton odzieży i wyrobów włókienniczych, to ok. 38 proc. ubrań wprowadzanych na rynek. Zmiany wynikające z dyrektywy mają sukcesywnie zwiększać realizację selektywnej zbiórki tekstyliów. Ponadto ich celem jest wprowadzenie przejęcia przez producentów odpowiedzialności w sferze zarządzania odpadami odzieżowymi.

Obejmować to będzie konieczność ponoszenia kosztów związanych ze zbiórkami i sortowaniem odzieży. Również jej transportem, przygotowaniem do ponownego użycia, recyklingiem lub właściwą utylizacją produktów. Przepisy zakłądają także raportowania, edukację klientów oraz wspierania innowacji, szczególnie w zakresie zwiększenia skali recyklingu tkanin. Selektywna zbiórka odpadów tekstylnych będzie obowiązywać w całej Unii Europejskiej od 1 stycznia 2025 r. Jednym z rynków, gdzie już wdrożono rozwiązania w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta i selektywnej zbiórki tekstyliów jest Francja. Podkreślmy jednak, że wiele krajów wciąż jeszcze pracuje nad własnymi regulacjami.

Biorąc pod uwagę toczący się proces wdrażania dyrektywy na rynkach, gdzie prowadzimy działalność, chcieliśmy dostosować zasady działania naszych zbiórek do lokalnych przepisów. Dlatego, pomimo wcześniejszych zapowiedzi o uruchomieniu ich w naszej sieci zagranicznej… Jeszcze w 2023 r., zdecydowaliśmy się poczekać na to, jak poszczególne kraje odniosą się do przyszłych regulacji. Widzimy jednak, że również na szczeblu państwowym jest to proces wymagający i wciąż potrzebna jest oddolna inicjatywa ze strony biznesu. Jako odpowiedzialny producent wystartowaliśmy zatem z własnymi zbiórkami za granicą. Na początek w trzech krajach. Stopniowo będziemy rozszerzać zasięg akcji na kolejne rynki – wyjaśnia Dorota Jankowska-Tomków, dyrektor działu zakupów i ESG w LPP.

Przeczytaj również: Moda na franczyzę, czy franczyza w modzie. Czy franczyzowy sklep fashion ma rację bytu?

Wyzwania związane ze zbiórką odzieży używanej poza Polską

Wraz z rozszerzeniem zbiórek za granicę naszego kraju, wyzwaniem dla LPP stały się aspekty prawne związane ze specyfiką rynków lokalnych i sprawną organizacją zbiórek. Uruchomiło to pole do współpracy spółki z uznanymi organizacjami działającymi w obszarze drugiego obiegu odzieży. Między innymi takimi jak Ubrania Do Oddania w Czechach czy Ekocharita na Słowacji. Prowadząc działalność również poza Unią Europejską, spółka zdecydowała o uruchomieniu zbiórek także na rynku brytyjskim. Jest tam wspierana przez Yellow Octopus Group.

Potrzebowaliśmy partnerów, którzy mają doświadczenie w kompleksowym zarządzaniu selektywną zbiórką tekstyliów. Pomogą nam rozwijać spektrum naszych działań w obszarze mody cyrkularnej. W całym procesie zbiórki chronimy odzież przed uszkodzeniami i zanieczyszczeniami, zapewniając odpowiednie warunki ich przechowywania. Również w transporcie oraz podczas segregacji ubrania nie mogą być narażone na wilgoć i inne szkodliwe warunki atmosferyczne. Nasi partnerzy gwarantują zachowanie jakości zebranych tekstyliów i ich profesjonalną segregację na poszczególne frakcje. W tym odpowiadają za grupowanie odzieży na tę nadającą się do ponownego użycia, ale też na ubrania wykonane z materiałów z bardzo konkretnym składem, który jest niezbędny do zastosowania odpowiedniej techniki recyklingu. Dzięki zaangażowaniu partnerów teraz również zagraniczna sieć sprzedaży będzie częścią procesu naszego rozwoju w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego – podkreśla Ewa Janczukowicz-Cichosz, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w LPP.

Szczegóły akcji wprowadzonej przez LPP

W ramach prowadzonej zbiórki w sklepach LPP można oddawać odzież, obuwie i akcesoria dowolnej marki. Towary są następnie sortowane i przekazywane dalej, zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami tekstylnymi. W zależności od stanu zebranych artykułów trafiają one na rynek wtórny, są poddawane upcyklingowi lub przekazywane do recyklingu. Rzeczy nadające się do dalszego użytkowania są odświeżane przez partnerów i wprowadzane do drugiego obiegu. Część zysku pochodzącego z każdego kilograma zebranej odzieży przeznaczana jest na cele charytatywne. Tak dzieje się m.in. w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Selektywna zbiórka, sortowanie i włączenie się w drugi obieg to nieodzowne elementy mody cyrkularnej. Od niej w biznesie odzieżowym nie ma już odwrotu. Nasza współpraca z LPP na Słowacji to dowód, że zmiany w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego zachodzą na rynku niezależnie czy w danym kraju obowiązują już takie przepisy, czy nie – podkreśla Tomáš Štefančík, Chief Sales Officer w Ekocharita.

Nowa legislacja dotycząca zagospodarowania odpadów tekstylnych obejmuje wyłącznie kraje członkowskie UE. Spółka mimo to zdecydowała się także na zaadaptowanie swojego programu w Wielkiej Brytanii. W ostatnim czasie wzmocniła tam swoją obecność, otwierając kolejne salony w prestiżowych lokalizacjach Londynu.

 Od lutego wspieramy LPP we wdrażaniu działań cyrkularnych  w salonach w Wielkiej Brytanii. Cieszy nas, że możemy wraz z polską spółką dawać ubraniom drugie życie. Poprzez uczestnictwo w procesie zbiórki i sortowania przygotowujemy także tekstylia, które mają być wykorzystane w odzysku surowców zgodnie z ideą mody cyrkularnej dodaje Jack Ostrowski, założyciel Yellow Octopus Group.

W zamyśle polskiego producenta zebrane ubrania wykonane z poliestru, mają trafić do ponownego przetworzenia w technologii textile-to-textile, co również jest spójne z założeniami dyrektywy Unii Europejskiej nt. odpadów, która wskazuje na konieczność finansowania przez branżę rozwoju nowych technologii recyklingu i sortowania.

Zdjęcie główne: mat. prasowy

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES