Zapach
Niebagatelną rolę w aranżacji przestrzeni sklepowej odgrywa także zapach. Jest to element, z którego obecności nie zawsze zdajemy sobie sprawę, ale praktyka pokazuje, że odpowiednio dobrany, może być czynnikiem, który zachęci klientów do podjęcia decyzji zakupowych. W porównaniu do obrazów i dźwięków, to zapachy są najdłużej przechowywane w pamięci. To, jaki aromat unosi się w pomieszczeniu, wpływa na nasze emocje, a w konsekwencji na odbiór danej przestrzeni. Zapach może nawet sprawić, że sklep wyda nam się cieplejszy lub zimniejszy. To on wpływa na naszą ocenę atmosfery w sklepie i sprawia, że spędzamy tam więcej czasu. Jednak zbyt intensywne zapachy skracają czas pobytu w punkcie sprzedaży.
To, co jest istotne w odbieraniu bodźców węchowych, to wywołanie ich w taki sposób, żeby klient mógł je przypisać do danego elementu otoczenia, w którym się aktualnie znajduje. Jeśli poczuje intensywny zapach pomarańczy, powinien móc zlokalizować wokół siebie przedmiot, z którym utożsamia ten zapach (świeże lub sztuczne pomarańcze). Podobnie w przypadku materiałów wykorzystywanych do wyrobu poszczególnych elementów garderoby – w sklepie obuwniczym zapach skóry będzie pozytywnie odbierany, natomiast ten sam aromat np. w sklepie z bielizną wywoła wrażenie nieadekwatnego do miejsca.
Często w sklepach odzieżowych da się wyczuć zapach morza lub mieszanki róż i fiołków, choć nie są to jedyne kompozycje stosowane w miejscach sprzedaży. Klienci najlepiej odbierają perfumy herbaciane, waniliowe, różane, a także te o zapachu drzewa sandałowego (pod warunkiem, że są bardzo delikatne). Co ciekawe, są zapachy, które w pewnym stopniu mogą wpływać na nasze zachowania w sklepie. Na przykład aromat cytryny sprawia, że chętniej kupujemy produkty do sprzątania.
Obecność perfum w sklepie jest dobrym sposobem na budowanie wartości dodanej marki – zwiększa też rozpoznawalność miejsca. Istnieje na rynku wiele firm, które zajmują się tworzeniem zapachów na zlecenie konkretnych marek. Szczególnie w przypadku branży modowej ważne jest odpowiednie przemyślenie kompozycji zapachowej, która powinna być wybrana raz na całe życie firmy.