noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Większa sprzedaż, czyli po co sklepom visual merchandising – część II

REKLAMA
noSlotData
(źródło: najlakaddour.com)
(źródło: najlakaddour.com)

Zapach

Niebagatelną rolę w aranżacji przestrzeni sklepowej odgrywa także zapach. Jest to element, z którego obecności nie zawsze zdajemy sobie sprawę, ale praktyka pokazuje, że odpowiednio dobrany, może być czynnikiem, który zachęci klientów do podjęcia decyzji zakupowych. W porównaniu do obrazów i dźwięków, to zapachy są najdłużej przechowywane w pamięci. To, jaki aromat unosi się w pomieszczeniu, wpływa na nasze emocje, a w konsekwencji na odbiór danej przestrzeni. Zapach może nawet sprawić, że sklep wyda nam się cieplejszy lub zimniejszy. To on wpływa na naszą ocenę atmosfery w sklepie i sprawia, że spędzamy tam więcej czasu. Jednak zbyt intensywne zapachy skracają czas pobytu w punkcie sprzedaży.

To, co jest istotne w odbieraniu bodźców węchowych, to wywołanie ich w taki sposób, żeby klient mógł je przypisać do danego elementu otoczenia, w którym się aktualnie znajduje. Jeśli poczuje intensywny zapach pomarańczy, powinien móc zlokalizować wokół siebie przedmiot, z którym utożsamia ten zapach (świeże lub sztuczne pomarańcze). Podobnie w przypadku materiałów wykorzystywanych do wyrobu poszczególnych elementów garderoby – w sklepie obuwniczym zapach skóry będzie pozytywnie odbierany, natomiast ten sam aromat np. w sklepie z bielizną wywoła wrażenie nieadekwatnego do miejsca.

Często w sklepach odzieżowych da się wyczuć zapach morza lub mieszanki róż i fiołków, choć nie są to jedyne kompozycje stosowane w miejscach sprzedaży. Klienci najlepiej odbierają perfumy herbaciane, waniliowe, różane, a także te o zapachu drzewa sandałowego (pod warunkiem, że są bardzo delikatne). Co ciekawe, są zapachy, które w pewnym stopniu mogą wpływać na nasze zachowania w sklepie. Na przykład aromat cytryny sprawia, że chętniej kupujemy produkty do sprzątania.

Obecność perfum w sklepie jest dobrym sposobem na budowanie wartości dodanej marki – zwiększa też rozpoznawalność miejsca. Istnieje na rynku wiele firm, które zajmują się tworzeniem zapachów na zlecenie konkretnych marek. Szczególnie w przypadku branży modowej ważne jest odpowiednie przemyślenie kompozycji zapachowej, która powinna być wybrana raz na całe życie firmy.

CZYTAJ DALEJ…

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES