REKLAMA

Krakowski Unsound zaprezentuje Ephemerę w Toronto

REKLAMA

Północnoamerykańskie  edycje  Unsoundu,  festiwalu  muzyki  elektronicznej  i  eksperymentalnej,  dotychczas odbywały się w Nowym Jorku. Po czterech ciepło przyjętych imprezach, tym razem
zawita do Toronto, gdzie w dniach 19-­20 czerwca 2015 zaprezentuje wydarzenie w ramach
festiwalu Luminato.

W trakcie Unsound Toronto odbędzie się światowa premiera nowej odsłony – łączącego zapach z
dźwiękiem – projektu Ephemera, a mianowicie koncert w postindustrialnej przestrzeni elektrowni, z muzyką ​Tima  Heckera ​na żywo, kompozycjami olfaktorycznymi konceptualnego perfumiarza ​Gezy Schoena ​i
autorskim oświetleniem ​Marcela “MFO” Webera​. Ten wyjątkowy pokaz zanurzy widzów w  jedynej swojego rodzaju mieszaninie dźwięku, zapachu, mgły i światła.

Unsound

Tim Hecker to jeden z trzech muzyków, obok Steva Goodmana aka Kode9 i Bena Frosta, ­ który
zaangażowany jest w projekt Ephemera od początku. W 2014 roku stworzyli oni surowy materiał
muzyczny, który następnie został przeniesiony na język zapachów przez Gezę. W ten sposób powstały
trzy niezwykłe kompozycje zapachowe noszące nazwy po gatunkach muzycznych będących ich
źródłem: ­Bass, Noise i Drone.

Premiera w Toronto to jednak nie jedyna nowość w świecie Ephemery. W kwietniu zaprezentowana została instalacja Ephemera w Malmo, na Uniwersytecie w Lund, gdzie obok zapachów i muzyki można  było podziwiać również graficzne interpretacje  Bass’u, Noise’u  i Drone’u w wykonaniu  Optigrama.

ephemera

Oprócz instalacji i doświadczenia na żywo Ephemera jest również dostępna w formie butelkowanej.
Trzy zapachy zamknęte są we flakonach o pojemności 30 ml lub w zestawie 3 x 15 ml zapakowanych
w ręcznie wykonane pudełka. Umożliwiamy także pobranie cyfrowych wersji kompozycji muzycznych
Bass, Noise i Drone poprzez dodanie do niego specjalnego kodu.

Perfumy można nabyć w  sklepie internetowym ​www.ephemera.pl oraz w Mood Scent Bar w
Warszawie i Twisted Lilly w Nowym Jorku.


Wywiad z Timem Heckerem, Gezą Schoenem i Marcelem Weberem na temat Ephemery Live.

Dlaczego zdecydowałeś się wzbogacić swój występ o zapach? Jak zapach będzie współgrać z 
innymi elementami ­ dźwiękiem i światłem? 

Tim Hecker: Sala delikatnie wypełniona zapachem wydaje się być idealnym miejscem do wywołania
synestetycznych wrażeń. Czemu by nie zastąpić kredowego, zimnego zapachu przemysłowej dymiarki,
palonym drzewem cedrowym? Chciałbym zakwestionować koncertowy standard “dźwięku i obrazu” i
wzbudzić odrobinę zamieszania.

Publiczność ma się zanurzyć w dźwięku? Dać się przytłoczyć? 

Tim Hecker: ​Chciałbym wywołać zamieszanie, efekt pomiędzy szczęściem z przyjemności zanurzenia
w przestrzeni, a przytłaczającym wrażeniem spoza strefy komfortu.

 

Unsound Toronto
Unsound Toronto

W jaki sposób odnosi się to do twoich poprzednich dokonań? 

Tim Hecker: W ostatnich latach często korzystałem z dymu. Chciałbym żeby tego typu doświadczenia
były intensywniejsze, skierować się w stronę połączenia mgły i światła, w czym specjalizuje się
Marcel.

Marcel Weber: ​Pracując z elementami wizualnymi, lubię korzystać z muzycznego słownictwa w
odniesieniu do ruchomych obrazów, wprowadzając ich wyjątkowe właściwości do sfery wizualnej.
Daje to możliwość kształowania przestrzeni, jej pierwotnej energii oraz emocji, jakie wywołuje w
odbiorcy,  a jednocześnie pozwala eksperymentować z nowymi sposobami opowiadania historii.
Dodanie  kolejnego  elementu  wydaje  się być naturalnym  i  ekscytującym  krokiem.  Chciałbym
poszerzyć  ten  eksperyment  o  element  olfaktorycznych  wspomnień,  by  stworzyć pewien  typ
zmysłowego Gesamkunstwerku.

Geza, co myślisz o wykorzystaniu twoich zapachów w kontekście występu Tima Heckera w 
post­industrialnej przestrzeni? 

Nadszedł czas, w którym możemy cieszyć się z fuzji zmysłów, co było do tej pory niewyobrażalne.
Dźwięk i zapach są razem tak niewyobrażalnie potężne, że wrażenie jakie wspólnie wywierają jest
niemożliwe do osiągnięcia osobno, jak i do zapomnienia.

Więcej informacji na unsound.pl

mat. prasowe Unsound

REKLAMA
REKLAMA

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tagi
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES