REKLAMA
Parlament Europejski i państwa członkowskie UE ogłosiły we wtorek nowe przepisy mające na celu walkę z szybką modą i zmniejszenie ilości odpadów, w tym zakaz niszczenia niesprzedanych ubrań.

Nie udało Ci się sprzedać części kolekcji? Unijne przepisy regulują, czego nie możesz zrobić

REKLAMA
REKLAMA

Parlament Europejski i państwa członkowskie UE ogłosiły we wtorek nowe przepisy mające na celu walkę z szybką modą. Pojawił się zakaz niszczenia niesprzedanych ubrań.

Przeczytaj również: Niski popyt wrogiem innowacyjnych start-upów. Dlaczego tak niewiele marek korzysta z alternatywnych materiałów?

Unijne prawo dot. niszczenia niesprzedanej odzieży

Nowe przepisy, po raz pierwszy zaproponowane przez Komisję Europejską w zeszłym roku, nakładają surowsze zasady na produkty, aby zapewnić ich dłuższą żywotność oraz łatwiejszą naprawę i recykling.  Ustawa zakazuje niszczenia niesprzedanych tekstyliów i obuwia. Zacznie ona obowiązywać dwa lata po jej wejściu w życie. Średnie firmy będą miały sześcioletnie zwolnienie, podczas gdy mniejsze firmy są całkowicie zwolnione z zakazu.

Komisja, organ wykonawczy UE, będzie również uprawniony do rozszerzenia zakazu na inne niesprzedane produkty poza odzieżą i obuwiem. – Nadszedł czas, aby położyć kres modelowi „weź, wyprodukuj, wyrzuć”. Jest on tak szkodliwy dla naszej planety, naszego zdrowia i naszej gospodarki – powiedziała eurodeputowana Alessandra Moretti, która przewodziła pracom parlamentarnym nad tymi przepisami. Dodała ona, że „nowe produkty z pewnością będą projektowane w sposób korzystniejszy dla wszystkich, szanujący naszą planetę i chroniący środowisko”.

Przeczytaj również: Najgorętsze pary 2023 roku: te nazwiska musisz znać

Szczegóły zatwierdzonej ustawy

Ustawa określa szczegółowe wymagania dla kluczowych towarów konsumpcyjnych w celu zwiększenia trwałości produktów. Priorytetowo traktowane będą „produkty o dużym wpływie na środowisko”, w tym odzież, meble, materace, a także elektronika. Towary będą musiały być również sprzedawane z „cyfrowym paszportem produktu”. Może być to kod QR, mający pomóc konsumentom dokonywać świadomych wyborów dotyczących zakupów. Zgodnie z nowymi przepisami, duże firmy będą zobowiązane, by corocznie ogłaszać, jaki procent ich produkcji trafił do kosza.

Przeczytaj również: Czy sklepy odzieżowe będą otwarte w niedziele handlowe 2024?

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
Tagi

biznes

moda

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES