noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
kampania kolekcji Gucci x Harry Styles HA HA HA

Ulubione marki Gen Z. Na co zwracają uwagę konsumenci z tego pokolenia?

REKLAMA
noSlotData

Już chyba nikt nie ma wątpliwości, co do dużego wpływu Gen Z na rozmaite dziedziny życia i różne branże, w tym oczywiście modę. Właśnie z tego powodu marki i projektanci, chcąc zyskać fanów wśród młodych konsumentów z pokolenia Z, muszą ich zrozumieć i znaleźć sposób, by do nich dotrzeć. Komu się to udało?

Business of Fashion Insights i Juv Consulting przeprowadzili interesujące badanie. Wyniknęło z niego, że sympatię przedstawicieli Gen Z w tym roku najbardziej zaskarbiły sobie dwie, zupełnie różne marki – Nike i Gucci. Druga z nich była jedynym luksusowym domem mody wymienionym przez badanych. Co sprawiło, że to właśnie ich praca została doceniona przez młodych?

Na topie sport i luksus

W przypadku Gucci doskonałą decyzją, umożliwiającą poszerzenie grono klientów wśród pokolenia Z, okazała się współpraca z Roblox w ubiegłym roku. A czym jest Roblox? To internetowa platforma, dzięki której użytkownicy mogą tworzyć gry i grać w te stworzone przez innych. Jest popularna wśród młodych, ponieważ daje wyjątkową możliwość dania ujścia swojej kreatywności. Poza tym pozwala stworzyć coś własnego, co może zyskać popularność, a nie wymaga długoletniego doświadczenia w programowaniu czy pracy w korporacji. Gucci zauważył potencjał platformy i postanowił, dosłownie, wejść do gry.

W 2021 roku marka stworzyła surrealistyczny ogród, będący w rzeczywistości modową instalacją artystyczną, którą użytkownicy mogli “odwiedzać” przez 2 tygodnie. Z tej możliwości skorzystało ponad 20 milionów osób! Dobre przyjęcie tego przedsięwzięcia sprawiło, że dom mody postanowił jeszcze mocniej zaznaczyć swoją obecność na Roblox. W połowie 2022 roku powstało z kolei Gucci Town. To przestrzeń, w której znalazły się ogród, kawiarnia, mini-gry i wirtualny sklep. Można w nim nabyć digitalowe produkty marki, w które można ubrać swojego awatara. Brzmi to dość abstrakcyjnie, ale ewidentnie działa. Poza tym wiadomo również, że pokolenie Z docenia współprace luksusowej marki z modą streetwearową. Przykładem może być chociażby ostatnia linia Gucci x adidas.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez @gucci

Zobacz także: Alessandro Michele odchodzi z domu mody Gucci. Skąd taka decyzja?

Gen Z stawia nie tylko na design, ale i zaangażowanie

Gucci wyprzedziła tylko jedna marka i był to Nike. “Zetkom” spodobały się nie tylko ciekawe i praktyczne ubrania marki, ale również interesujące współprace. Tylko w 2022 firma działała m.in. z Supreme, Hello Kitty, Off-White czy Billie Eilish.

Zdjęcie z kampanii, promującej współpracę ulubionej marki Gen Z – Nike – z piosenkarką Billie Eilish

Na korzyść Nike działały też przystępne ceny, kreatywny marketing i zaangażowanie w istotne społecznie kwestie. Marka poruszała takie tematy, jak m.in. rasizm i przemoc policji w USA (po zabiciu George’a Floyda słynne hasło “just do it” zamieniono w “for once, don’t do it”) czy równość płciową w sporcie (fenomenalna kampania Dream Crazier, której głosu użyczyła Serena Williams). To świetny sygnał dla marek, które w obawie przed oceną często nie chcą angażować się w kwestie istotne społecznie czy politycznie. Okazuje się, że teraz ludzie właśnie tego pragną.

W 2018 roku – po wypuszczeniu kontroweryjnej kampanii z Colinem Kaepernickiem – Phil Knight, współzałożyciel Nike, powiedział w jednym z wywiadów, że “nie ma znaczenia, ile osób nienawidzi twojej marki dopóki wciąż wystarczająco dużo ją uwielbia”. Dodał również, że nie należy obawiać się urażenia kogoś i nie stosować półśrodków, a jasno wyrazić swoje stanowisko w sprawie. Jak widać takie podejście przynosi rezultaty.

Przeczytaj również: Oscar De La Renta przestaje sprzedawać futra! Billie Eilish wpłynęła na decyzję

To nie koniec szybkiej mody

Pokolenie Z nie odcina się od szybkiej mody. H&M, Levi’s czy Zara, zgodnie z raportem BoF Insights, również leżą w kręgu ich zainteresowań. Pocieszający jest fakt, że Shein jest jedyną marką segmentu tzw. ultraszybkiej mody, która pojawiła się w pierwszej dwudziestce wymienianych firm. Czynnikiem działającym na jej korzyść jest oczywiście cena – wielu młodych osób zwyczajnie nie stać na modę z wyższej półki. Osoby z gen Z deklarują jednak chęć zmiany przyzwyczajeń zakupowych i wspieranie zrównoważonych, gdy tylko sytuacja finansowa im na to pozwoli.

Sprawdź też: Jakie podejście do mody ma generacja Z? To pokolenie jest kluczowe dla firm odzieżowych

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData