Sylwia Romaniuk to projektantka, która od wielu lat konsekwentnie rozwija autorską markę luksusową. Jej projekty noszą kobiety nie tylko w Polsce, ale i w krajach Bliskiego Wschodu, jak Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Katar. Jak niepewne czasy zweryfikowały jej podejście do twórczości i biznesu? W rozmowie z Fashion Biznes, projektantka opowiada o najważniejszych wnioskach 2022 roku.
2022 rok w jednym zdaniu to….
…dla mnie przede wszystkim lekcja – przewartościowałam swoje życie zarówno jako projektantka, kobieta, jak i businesswoman. To również przełom w moim działaniu i nowy początek, który mam nadzieję, w przyszłości zaowocuje niezwykłymi wydarzeniami.
Z jakich działań mijającego roku jesteś najbardziej dumna?
Cały rok 2022 napawa mnie dumą. Przygotowaliśmy się jako firma do nowych działań, zbudowaliśmy niezwykle silne, niezależne piony w firmie, a także strategię marki i silne podłoże na działania, które mają nastąpić w nadchodzącym roku. 2023 dla SR Couture będzie prawdziwym przełomem. Z czystym sercem mogę powiedzieć, że jestem wdzięczna i gotowa na to co przygotowaliśmy na najbliższy czas.
Jaki wpływ na funkcjonowanie Twojej marki w tym roku miały wydarzenia geopolityczne na świecie?
Jedynym, czego świat oczekiwał od branży modowej w czasie trwania agresji rosyjskiej na Ukrainę było zrozumienie i zmiana systemu wartości. To tak mało i tak wiele jednocześnie… Ten trudny czas utwierdził mnie w przekonaniu, że moda to coś więcej niż tylko odzież. To ekologia i pomoc, którą nieśliśmy zarówno w Polsce jak i poza nią. To każda kolejna kobieta z Ukrainy, która znalazła u nas pracę i schronienie i w końcu to również styl życia każdej z moich cudownych klientek oraz jej świadomy wybór. Myślę, że to czas, aby wprowadzić modę na wyższy stopień zrozumienia i na ucieczkę od fast fashion, wyzysku, braku poszanowania praw człowieka. Mówię temu nie – jako projektantka i businesswoman.
Przeczytaj również: Jej projekty podbijały świat, ale zdecydowała się wrócić do Polski. Sylwia Romaniuk o swoim nowym atelier
Najważniejsza lekcja, jaką wyniosłaś z 2022 roku?
Świat nigdy nie będzie już taki sam jak na początku 2022, czy w poprzednich latach. Stoimy przed prawdziwą rewolucją w postrzeganiu świata, dbania o środowisko i doceniania siebie nawzajem. Ubrania z sieciówek zamieniliśmy na modę slow fashion, a konsumpcjonizm na zrównoważony rozwój. Zauważyłam ogromną zmianę w Klientach, pytają o pochodzenie tkanin, chcą wiedzieć czy stoi za tym ekologia, czy ubrania posłużą im na więcej niż jeden sezon. Rok ’22 utwierdził mnie w przekonaniu, że wartościowanie “jakość, nie ilość” jest słuszne i coraz bardziej doceniane. Czuję, że dołożyliśmy swoją cegiełkę w budowaniu i propagowaniu nurtu slow fashion.
Na jaką strategię marketingową postawiłaś w mijającym roku?
Mijający rok był dla nas czasem na uporządkowanie wielu spraw. Skupiliśmy się na odbudowaniu i wniesieniu relacji z klientami na nowy poziom. Śmiało mogę powiedzieć, że każdy z klientów to przyjaciel mojej marki.
Jeśli chodzi o działania skierowane do większej liczby odbiorców, to w tym roku cechowała nas przede wszystkim konsekwencja. Chcemy pokazać innym biznesom, że nie warto bać się tworzyć markę luksusową. Prowadzę mój Dom Mody od ponad 10 lat, bywały lepsze i gorsze czasy, ale jakość, która przetrwa dekady zawsze się obroni, nawet pomimo wyższej ceny. Chcę zwrócić uwagę, że projektant jest nie tylko artystą, ale też właścicielem biznesu. Od jego wiedzy, podejścia i zaangażowania zależy, czy biznes przetrwa i jak będzie funkcjonował.
Przeczytaj również: Prawdziwy raj dla miłośników mody. Sylwia Romaniuk stworzyła miejsce, którego jeszcze w Polsce nie było
Jakie koncepty/wydarzenia w branży szczególnie przykuły Twoją uwagę?
Moją szczególną uwagę przykuła przestrzeń ślubów. Jestem niezwykle szczęśliwa, że organizacja wesel w Polsce jest na coraz wyższym poziomie, a klient nie jest postrzegany jako one-time project. Podczas wydarzenia Let’s be Pro poznałam niezwykłe osoby, najlepszych specjalistów z branży ślubnej, którzy oferują wyjątkową jakość opieki, a ich wartości są bliskie tym, którymi kierują się w naszej obsłudze klienta.
Planuję kontynuować spotkania z polskimi Wedding Plannerami. Zapraszam ich do Atelier, do mojej pracowni. Chcę aby wiedzieli, że za każdą suknią ślubną stoi sztab ludzi, czujących, kochających, pełnych pasji tworzenia. Chcę aby wiedzieli, że magia zaczyna się na dlugo przed ślubem.
Z tego miejsca chciałabym również podziękować za zaproszenia na piękne eventy Vogue oraz Podsumowanie Roku Forbes. Crossowanie kontaktów, współpraca pomiędzy projektantami oraz opinie osób postronnych, tak mocno zakorzenionych w świecie biznesu są dla mnie największą wartością.
Przeczytaj również: Czy warto zdecydować się na szycie na miarę? Oto 5 powodów, które przekonują, że tak!
Co planujesz w 2023 roku?
Prawdziwy przełom! W 2023 będę chciała pokazać nowy wymiar luksusu… Moim zdaniem luksus to przede wszystkim świadomość. Chcę narodzić ją w społeczeństwie i jeszcze mocniej rozpromować nurt slow fashion. Mam nadzieję, że w Polsce postawimy na współpracę projektantów, która przysłuży się osiągnięciu wyższego celu.