noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 2,3 proc. (wobec wzrostu o 0,2 proc. w grudniu 2022 r.). W porównaniu z listopadem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 11,0 proc. W okresie styczeń-grudzień 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 2,7 proc. (w 2022 r. wzrost o 5 proc.), informuje Główny Urząd Statystyczny.

Sprzedaż detaliczna w dół. Konsumenci czują niepewność?

REKLAMA
REKLAMA
noSlotData

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 2,3 proc. (wobec wzrostu o 0,2 proc. w grudniu 2022 r.). W porównaniu z listopadem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 11,0 proc. W okresie styczeń-grudzień 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 2,7 proc. (w 2022 r. wzrost o 5 proc.), informuje Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj również: K(B)ariery: Karolina Ochocka „Mamy styczeń 2024, a ja już wiem jak będą wyglądać kolekcje na jesień i zimę 2025”

Sprzedaż detaliczna wg rodzajów działalności przedsiębiorstwa

W grudniu 2023 r. znaczny spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. odnotowały podmioty z grup: meble, rtv, agd (o 11,0 proc.), prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 8,3 proc.). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 3,6 proc. Spośród prezentowanych grup wzrost raportowały natomiast jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 10,2 proc.) oraz farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 2,2 proc.).

W grudniu w porównaniu z listopadem 2023 r. notowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 11 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 11,7 proc. w listopadzie 2023 r. do 9,4 proc. w grudniu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 24,5 proc. przed miesiącem do 17,3 proc.), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 30,9 proc. do 26,2 proc.), „meble, rtv, agd” (z 20,8 proc. do 17,8 proc.).

Przeczytaj również: Snapchat krok po kroku rewolucjonizuje rynek beauty. Za co pokochali go marketingowcy?

Dynamika sprzedaży detalicznej (ceny stałe)

Wyszczególnienie 
12 202301-12 2023
11 2023=10012 2022=10001-12 2022=100
OGÓŁEM111,097,797,3
w tym:   
Pojazdy samochodowe, motocykle, części106,0110,2106,5
Paliwa stałe, ciekłe i gazowe99,293,692,7
Żywność, napoje i wyroby tytoniowe118,996,496,9
Pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach...
Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny116,6102,2100,7
Tekstylia, odzież, obuwie105,195,996,4
Meble, rtv, agd109,689,086,6
Prasa, książki, pozostała sprzedaż  w wyspecjalizowanych sklepach131,791,785,3
Pozostałe104,393,691,0
Dane GUS

Przeczytaj również: TOP 6 nowych produkcji z platform streamingowych

Autor: dane GUS Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES