Ostatnie pół roku było okresem pełnym wydarzeń wspierających byki. Razem z ekspertem XTB postanowiliśmy przeanalizować sytuację indeksu WIG-Odzież oraz oszacować, co może się z nim stać w nadchodzących miesiącach. Szczególnie mając na uwadze perspektywy gospodarcze największych światowych rynków.
WIG-Odzież – ostatnie miesiące
W tym miejscu należy podkreślić, że za lwią część indeksu odpowiadają dwie firmy: CCC i LPP. Spółki o ugruntowanej pozycji na rynku polskim i zagranicznym. Choć obie pod względem wyceny wydają się odbiegać od mniejszej konkurencji, takiej jak Wojas, Wittchen czy Monnari, przyciągnęły uwagę dużego kapitału.
– Ostatnie pół roku było w zasadzie udane nie tylko dla segmentu WIG-Odzież, ale generalnie dla polskiej giełdy oraz polskiej złotówki. Wyprzedawany dolar i euro pozwoliły umocnić się złotówce, a wzrost apetytu na ryzyko wspierał indeksy z rynków wschodzących. W ostatnim czasie widzimy częściowe zniesienie tego trendu, a złoty osłabił się wraz z rosnącą siłą dolara i słabszym sentymentem do ryzykownych aktywów – zauważa Eryk Szmyd, analityk XTB.
Tak więc, los WIG-Odzież nie jest przesądzony. Z pewnością jednak rentowność firm z branży odzieżowej wsparła i wciąż ma szansę wspierać mocniejszy złoty. Kurs USD/PLN, pomimo ostatniej słabości, wynosi dziś około 4,2, wobec 5 PLN jesienią. Jest to spora ulgą dla całej branży odzieżowej.
Przeczytaj również: RPP drastycznie tnie stopy! „Trudno uzasadnić taką decyzję”
Nadchodzące miesiące
Perspektywy na pozostałą część bieżącego roku dla WIG-Odzież wydają się dość pozytywne. Należy jednak pamiętać, że indeks ten nie będzie poruszał się w oderwaniu od ogólnego sentymentu na giełdach. – Wrzesień statystycznie był na Wall Street, jak i w Polsce, miesiącem dość słabym. Często okazją do “akumulacji” przecenionych akcji na ostatni, świąteczny kwartał roku, gdzie zwykle ma miejsce “zakupowe szaleństwo”. Przede wszystkim, sezonowość sektora odzieżowego wspiera marże i przychody w okresie jesienno-zimowym. Możemy liczyć na pozytywne zaskoczenie w ujęciu kwartał do kwartału – mówi Szmyd. Firmy notują znacznie wyższe zyski i wolumenową sprzedaż z kolekcji jesień-zima i tym razem prawdopodobnie nie będzie inaczej.
Dodatkowo, konsument w Polsce jest wciąż dość mocny, przy rekordowo wręcz niskim bezrobociu. Zatem perspektywa załamania sprzedaży tej jesieni wydaje się mało prawdopodobnym scenariuszem. Spółki z WIG-Odzież wciąż większą część zysków generują w Polsce. Dla inwestorów długoterminowych może być to pozytywnym czynnikiem, ponieważ ekspansja zagraniczna jest wciąż “w powijakach”, co implikuje możliwość rozszerzenia popularności polskich marek w skali globalnej, w dłuższym horyzoncie czasowym.
– Wobec pierwszej obniżki stóp RPP tej jesieni, niskiego bezrobocia i wciąż dość silnego konsumenta w Polsce, perspektywy wynikające z sezonowości powinny wspierać spółki z WIG-Odzież i sugerują wyższą premię za ryzyko przed sezonem zimowym – uważa analityk z XTB. Jego zdaniem „pierwsze skrzypce zagra tu jednak zainteresowanie dużego kapitału oraz percepcja poziomu ryzyka na światowych rynkach”. Szmyd podkreśla, że „w segmencie odzieżowym jest spora liczba wysoko jakościowych biznesów”, generujących pozytywne przepływy pieniężne i marże, jak Wittchen, Wojas czy Monnari. One ostatnio zainteresowały inwestorów potencjalnym przejęciem Top Secret.
Przeczytaj również: Czy ChatGPT zrewolucjonizuje rynek tworzenia opisów do e-commerce?
Zdjęcie główne: Pexels