Dział public relations jest niezwykle istotny dla każdego przedsiębiorstwa. Zdaje się, że pracodawcy coraz bardziej to zauważają i doceniają pracowników zajmujących się tym obszarem. Skąd taki wniosek? Otóż okazuje się, że osoby pracujące na stanowiskach specjalistów zarabiają do 15 proc. więcej w porównaniu z danymi z roku 2021. Z kolei stawki cennikowe agencji PR wzrosły przeciętnie o 9 proc.
Public relations ma często kluczowe znaczenie dla utrzymania pozycji firmy na rynku oraz dla jej rozwoju. Coraz więcej osób interesuje się także podjęciem pracy w tym obszarze. Z tego powodu Związek Firm Public Relations przeprowadził badania w 28 zrzeszonych agencjach i przyjrzał się zarobkom pracowników, a także wsparciu osób powracających z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich i wychowawczych. Finalnie zebrano kwestionariusze z danymi od ponad 690 osób. Jaką zatem wysokość mają zarobki w public relations?
Pensje pracowników agencji PR
Okazało się, że najwięcej może miesięcznie zarobić osoba kierująca agencją. Jej średnia pensja – według wyliczeń ZFPR – wynosi 23 567 zł brutto. Managing director zarabia 21 656 zł, natomiast osoba zarządzająca działem lub departamentem – około 15 648 na miesiąc. A jak plasują się pozostałe stanowiska? Otóż osoby pracujące, jako group account manager czy account director (czyli średni szczebel menadżerski) mogą liczyć na zarobki oscylujące w granicach od 12 300 zł. Starsza konsultantka zarobi 10 454 zł miesięcznie, a konsultanci przed awansem dostaną nawet do 8,5 tys. zł. Już początkujący w branży (asystenci i konsultanci w randze junior) mogą zarabiać od 3300 zł do nieco ponad 7 tys. złotych miesięcznie.
– W porównaniu do badania z połowy 2021 wzrost wysokości wynagrodzeń pracowników sektora wynosi średnio 11 proc. dla płacy całkowitej. Branża pozostaje więc atrakcyjna także dla osób rozpoczynających swoją karierę, które mogą liczyć na duże wsparcie w rozwoju zawodowym. Stałe programy szkoleniowe oferują już praktycznie wszystkie agencje PR w porównaniu z 76 proc. w poprzednim badaniu. O rozwoju branży świadczą również deklaracje 80 proc. agencji o zwiększeniu zatrudnienia w tym roku. Średni staż pracy w agencjach wynosi 5 lat – mówiła Agnieszka Bacińska, wiceprezeska ZFPR.
Zobacz także: Ile jest wart rynek dóbr luksusowych w Polsce?
Zarobki w public relations
Badanie Związku Firm Public Relations udowodniło, że w tej branży ponad 40 proc. firm wyrównuje wynagrodzenie zasadnicze osobom powracającym z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich czy wychowawczych, a 36 proc. stosuje dla nich zredukowany czas pracy.
Kwestionariusze wykazały również wartości stawek cennikowych, które są prezentowane klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Okazało się, że wzrosły one w przypadku 75 proc. stanowisk. Tym samym godzina pracy CEO to w 2022 roku koszt 750 zł, członków zarządów – 600 zł, a group account managera – 400 zł. Stawki za godzinę pracy osób na niższych szczeblach w agencjach PR wyceniono na około 120-150 zł.
Przeczytaj również: 20 pytań, które warto zadać pracodawcy na rozmowie o pracę