Rebranding. Jak zmieniają się marki modowe?

2299
źródło: fashionista.com

Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana – zawyrokował w I w. p.n.e. Heraklit z Efezu, a jego słowa w punkt podsumowują to co dzieje się wokół nas. Pędzący świat wymusza zmiany, a my musimy stawić im czoła. To samo dotyczy marek modowych, które w niezwykle konkurencyjnej branży muszą wyróżnić się „z tłumu”.

Jak? Coraz częściej wykorzystując rebranding.

Zmiana identyfikacji wizualnej, wystroju butików, sposobu komunikacji z klientem, obsługi to dla marek „nowy początek”. Otwarcie na nowego klienta, podtrzymanie zainteresowania wśród dotychczasowych fanów, wyjście z marką poza ściśle określone ramy. Coraz więcej marek modowych decyduje się na drastyczną zmianę wizerunku. Dla jednych – jest to po prostu „odświeżenie”(patrz ostatnio ogłoszone zmiany w Balmain), dla innych coś o wiele bardziej znaczącego – odcięcie się od przeszłości, wymyślenie marki na nowo – tak jak zrobił to Hedi Slimane w Celine.

Oto jedne z najciekawszych historii rebrandingowych w modzie z ostatnich lat.

Gucci

Wśród marek luksusowych zdecydowany lider, jeżeli chodzi o zmiany. Wraz z nastaniem Alessandro Michele we włoskim domu mody zmianie uległo dosłownie wszystko, z estetyką na czele. Disruptor Michele, wcześniej w ogóle nieznany szerszej publiczności postanowił zacząć swoje rządy z przytupem. I wiedział co robi. Dzisiaj to Gucci wyznacza trendy – nie tylko w modzie, a Alessandro Michele stał się jednym z najważniejszych projektantów ostatnich lat. Z nachalnie krzyczącej luksusem marki, uczynił najbardziej pożądany brand na świecie. Nowatorskie kolekcje by Michele, wymagały jednak wyjątkowej oprawy. Projektant wystartował więc z projektem #Guccigram, zachęcając do tworzenia wariacji na temat klasycznych wzorów Gucci, unowocześnił słynny monogram „GG”, zmienił wystrój sklepów, stronę internetową, nie wspominając o kampaniach marki, które stanowią prawdziwą ucztę dla oka.

View this post on Instagram

“#GucciGram is a starting point to tell different stories, which are all united by great freedom. Today creativity is often born and finds its voice in digital media, a vital source of visual culture.” Alessandro Michele With its #GGBlooms and #GGCaleido prints, which layer a dazzling floral bouquet as well as an ever-shifting geometric pattern inspired by the eponymous kaleidoscope over classic double-G print fabric, Gucci underlines our new cultural reality. Namely, we’re all on the Internet, all the time. The way we consume visual art has changed. We don’t need to wait to go to a museum anymore. We just open Instagram on our smartphones and have immediate, intimate access to brilliant photographers and artists around the world who post their work as soon as they create it. Inspiration is drawn as easily from 19th-century Florence as it is from 21st-century technology. Everything is a remix. #GucciGram takes place in this cultural collision. The artists #AlessandroMichele has chosen all take different approaches to Instagram, but what they have in common is their ability to use the Internet to disseminate new forms of imagery. At the forefront of cultural innovation, these artists have chosen to create work on their own terms and present it directly to their audiences in a subversion of the old indirect relationship of artists, curators, and viewers. Gucci on Instagram shows us that we can seek out our own creative voices online and approach culture voraciously. Text by @kchayka

A post shared by Gucci (@gucci) on

Od momentu wprowadzenia koncepcji Alessandro Michele w życie, marka notuje nieustanne wzrosty i nie zapowiada się, żeby ta sytuacja miała się zmienić.

nowa strona Gucci, źródło:fashionista.com
nowy monogram GG, źródło: telegraph.co.uk