REKLAMA
Raport na sezon SS22

Najnowszy raport Heuritech o przewidywaniach na sezon wiosna-lato 2022 roku

REKLAMA

Zespół Heuritech przygotował raport opisujący trendy na sezon wiosna-lato 2022. Projektanci zaserwowali pasjonatom modowym szeroki wachlarz propozycji na przyszły rok. Wszystko w nadziei, że życie będzie tętnić radością, spotkaniami, bankietami. A to, co utracone, wróci do nas z nawiązką.

Poza marzeniami, które projektanci chcieli ziścić na swoich wybiegach, widoczny jest wpływ ponad rocznego wykluczenia społecznego całego świata. Motywy post-apo natchnione były globalnym kryzysem, w jakim przyszło nam się odnaleźć. Czołowe domy mody chcą jednak odłożyć w zapomnienie czas przeszły, patrząc w przyszły wiosenno-letni sezon świeżym okiem. Jak co sezon, klasyki modowe również są obecne. 

Czego możemy się dowiedzieć z raportu?

Platforma analityczna Heuritech, bazując na analizie zdjęć zamieszczanych w mediach społecznościowych, tworzy raporty dotyczące danych trendów. Tym razem czerpiąc z zamieszczanych na Instagramie zdjęć z trwających w czerwcu międzysezonowych  pokazu kolekcji, stworzyli analizę trendów na rok 2022. Selekcja odbyła się podczas Fashion Weeku w Paryżu, Mediolanie i Londynie, ponieważ – jak mówią autorzy – Europejczycy swoim stylem reprezentują globalną modę zarówno żeńską, jak i męską. 

Czego możemy się dowiedzieć z raportu Heuritechu? Propozycje projektantów na nadchodzący sezon SS22 obfitują w ducha celebracji. Nic dziwnego, społeczeństwo łaknie zmiany, a co za tym idzie, zmiana outfitów będzie częstsza i bardziej różnorodna. Porzućmy pandemiczne dresy i wyjdźmy na świat, zdają się mówić z wybiegów projektanci. Króluje sensualność, odwaga, nutka ekstrawagancji, jak u Loewe, Diesel czy Waltera van Beirendoncka. 

Człowiek i klimat w modowym centrum raportu

Wśród kolekcji widoczny jest również gorpcore, czyli outdoorowa estetyka, która z subkultur czy trekkingowych potrzeb ewoluowała na wybiegi. Dyrektorzy kreatywni zdają sobie sprawę z miejsca, w którym znajdujemy się jako planeta. Klimatyczna równia pochyła na każdym kroku daje nam sygnały, że zmierzamy do momentu końca. Dlatego też branża mody odpowiada na bijący alarm i wprowadza zrównoważony rozwój w swoje progi. Ekologiczność staje się nie tylko corem dla ekologów, ale i dla fashionistów. Marki stawiają na produkcję w duchu Patagonii, czyli materiałów wytrzymałych, trwałych i wysoko jakościowych. Gorpcore widoczny jest we współpracy domu mody Gucci z outdoorową marką The North Face. Połączenie estetyki wysokiej mody łączy się z innowacyjnością i szacunkiem do produkcji linii ubraniowych. 

Sztywne, szyte na miarę garnitury wyparte przez lekki len czy jedwab to kolejny wpływ pandemii. Niechęć do obcisłych, nieergonomicznych materiałów sprawiła, że pochylimy się w przyszłym sezonie w stronę delikatności tkanin. Co ciekawe, trendować będzie fuzja damskiej i męskiej mody. Krótkie spodenki, głęboko wycięte formy czy crop topy były obecne na męskich wybiegach kolekcji Fendi czy Prady. Wykorzystując płynność genderową, luksusowe domy mody wniosą do mainstreamu dotychczas niszowe kategorie. 

Nowa moda współczesności

Nie każda marka działa jednak innowacyjnie. Niektóre wciąż trzymają się tradycyjnych schematów, które defacto wciąż stanowią bestsellery. Jednak coraz więcej brandów odchodzi od sezonowości. Co to znaczy? Nie uwzględnianie sezonu wiosenno-letniego czy jesienno-zimowego, przekraczanie granic pór roku, czy futro prezentowane na sezon letni w przypadku Louis Vuitton. Poza tym organizacja pokazów poza ramami Fashion Weeku, organizacja wybiegów na świeżym powietrzu, w nieznanych lokacjach. Płynność genderowa przejawia się również w prezentacji kolekcji damskiej w towarzystwie linii męskiej. Podział na Tydzień Mody męskiej i damskiej przestał obowiązywać. Reguły upadły. Witamy w nowej modzie lat 20. XXI wieku. 

Nie musimy się jednak przejmować, że nasze życia przeniosą się w całości do digitalu. Świat mody oponuje względem organizacji pokazów online. Pokazy Resort czy męskiej mody odbyły się w przestrzeni fizycznej, jednak bezpośrednie doświadczenie klimatu piękna jest kluczowe w docenieniu mody. 

Specjaliści Heuritechu przygotowali podział trendów względem tych najbardziej popularnych. Autorska technologia rozpoznawania obrazu, która rozpoznaje tysiące produktów i trendów w obrazach przyniosła klasyfikację przodujących tendencji w modzie sezonu SS22. 

Nostalgia obiera nowy kurs

Club Kid to nazwa jednego z przewidzianych trendów modowych na wiosenno-letni sezon 2022 roku. O co chodzi w klubowych dzieciakach? Projektanci wracają do nostalgii za imprezową częścią lat 90. i wczesnych lat 2000. Clou jest słowo rave, czyli huczne imprezowanie, zachwyt bezgranicznością muzyki elektronicznej stanowi inspirację dla wielu marek. Jak piszą autorzy raportu, po mrocznej zimie, jednak nie tej z “Gry o Tron”, przyjdzie czas na eksplozję kolorów, efektownych outfitów, a nawet znajdzie się miejsce dla cekinów! I choć wielu z was w tym momencie wyraziło dezaprobatę dla cekinów, nic nie sprawi, że będzie błyszczeć w towarzystwie bardziej. Pozwólcie sobie na jeden sezon szaleństwa, nawet i wydaniu cekinowym.

Raport na sezon SS22
źródło: Heuritech

Jak piszą autorzy raportu, po mrocznej zimie, jednak nie tej z Gry o Tron, przyjdzie czas na eksplozję kolorów, efektownych outfitów, a nawet znajdzie się miejsce dla cekinów!

Club Kid proponuje ostre, “gryzące się” zestawienia, o które byśmy się nigdy nie pokusili, a jednak szokujące połączenia będą na topie. Propozycje fantazyjnych wycięć czy patchworkowych setów widziane były w kolekcji od Loewe czy JW Andersona, dla obydwu płci. Nie dziwi zatem innowacyjność i graniczne podejście do mody w wydaniu Louis Vuitton czy Balenciagi, którzy proponują shell tracksuits. Kombinezony uszyte z cienkiego, elastycznego materiału, przypominające robocze uniformy, to pochylenie się nad kulturą lat 90. Kiedyś stanowiła doskonałą ochronę przed wiatrem, dziś stanowi część outfitu. Koniecznie w wyrazistych kolorach, najlepiej w wersji multikolorowej. 

Raport na sezon SS22
źródło: Heuritech

Dzianinowa, choć bardziej zrobiona na drutach, w starym stylu, z dużymi oczkami siatka, sheer, czyli przezroczyste materiały, zwierzęce printy, róż, krótkie sukienki, mini spódniczki czy crop topy w kolekcji damskiej – trendy dotychczas obecne w każdej kolekcji, choć w nadchodzącym sezonie wciąż widoczne, zaliczą spadek swojej popularności. Wypierają je cekiny oraz zieleń wszelakiej formy. Fenomenem jest skórzana kurtka, która nigdy nie wychodzi z mody. Może być dodatkiem lub stanowić centrum outfitu. W wersji klasycznej, czarnej lub kolorowej jak u Lanvin.

Raport na sezon SS22
źródło: Heuritech

Zaskakujące w przyszłym sezonie będą wszelkiej maści perełki, koraliki czy paciorki. Aplikowane będą do wszystkiego! Buty, torebki, topy, kurtki – wszędzie tam, gdzie znajdzie się dla nich miejsce. Ganni w swojej kolekcji dodaje koraliki do rąbka tkaniny, z kolei Bottega Venetta odważnie tworzy ubrania w pełni zrobione z koralików. 

Letnie propozycje

Vacation Mode to tryb, w którym każdy z nas chce być 24/h. Dzięki trendowi na przyszły sezon możemy czuć się jak na wakacjach przez cały czas. Plażowe nastroje uzupełnione w psychodeliczne elementy, zaskakująco, jednak w pełni zrozumiale. Co się dzieje na wakacjach, zostaje na wakacjach. I w tym przypadku króluje outdoor, jednak obok niego widoczny jest wpływ bohemy i jej lekkości. Co za tym idzie, obok materiałów trwałych, spodziewać się można lnu, bawełny czy dzierganych dodatków. Wieńczyć to będzie sznurek pod każdą postacią, najczęściej jako wykończenie akcesorium. Projektanci stawiają na pastelową kolorystykę z dodatkiem zieleni i fioletu. Kolorowe nadruki na męskich szortach, bluzki zapinane na guziki w duchu hawajskiej plażowej klasyki, wakacyjny look uzupełniać będą sandały z cienkimi paskami. Psychodeliczność wprowadzi obecny już trend – tie dye.

Autorzy raportu kwalifikują kwiaty jako bezpieczne założenie. Jednak jak mówiła Miranda Priestly, kwiaty, na wiosnę, odkrywcze.

Ogromny spadek popularności zaliczą produkty szydełkowe. Co zaskakujące, w kolekcjach męskich, aż 15% spadek w porównaniu z kolekcjami zeszłorocznymi odnotuje len. Będzie on widoczny jako fragment ubrania, jednak nie będzie stanowić materiału, z którego będzie w pełni wykonana odzież. Również kwiatowe propozycje nie znajdą gorącego przywitania w przyszłym wiosenno-letnim sezonie, choć wciąż pozostaną widoczne. Autorzy raportu kwalifikują kwiaty jako bezpieczne założenie. Jednak jak mówiła Miranda Priestly, kwiaty, na wiosnę, odkrywcze. Pozostaje nam poczekać i się przekonać. 

Co nowego?

Resort i Menswear SS22 proponują szeroką gamę możliwości modowych. Spodnie z szerokimi nogawkami są przewidywanym trendem. Koniecznie w wersji z wysokim stanem, jak u Lazoschmidl czy Alberty Ferretti. Jeśli nie słyszeliście o diffusion dyed, jest ono podobne do stylu tie dye, jednak tu chodzi o przesączanie kolorów, które subtelnie się rozmywają. Zarówno w modzie damskiej, jak i męskiej trend przeniósł się na materiał topów i spodni. Total look w wersji diffusion dyed proponuje MSGM bądź Nanushka. 

Przyszły sezon wiosenno-letni przyniesie modzie płynność. I tu mowa o tej płynności bez granic, wolnej, wyjętej z kultury rave’u . Postpandemiczna rzeczywistość w modzie jawi się jako przebudzenie z letargu i projektanci zdają sobie z tego sprawę. Równocześnie projektanci pochylają się nad imprezowym klimatem lat minionych. Nostalgia za tym, co utracone w połączeniu z innowacyjnością i genderową wolnością, to fenomenalne podsumowanie przyszłosezonowych trendów. Czy tego chcemy czy nie, pandemia jeszcze przez lata będzie mieć wpływ na każdą dziedzinę życia. Dlaczego by więc nie wykorzystać doświadczeń miejmy nadzieję przeszłości? Cekiny w ruch, płyńcie z prądem.

>>> Przeczytaj również: „Silny mężczyzna nie nosi szortów nawet w upały, a prawdziwa dama nie jada kanapek. O absurdach savoir vivre’u w XXI wieku”

Tagi

SS22

trendy

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES