Pandemia wymusiła na nas zmianę stylu życia – więcej czasu spędzamy w domach, unikamy spotkań w szerszym gronie, nie musimy się stroić. W jakim jednak stopniu COVID-19 zmienił zakupy Polaków? Czy kupujemy mniej, a może wręcz przeciwnie? Jakie platformy wybieramy? Na co zwracamy uwagę? Przedstawiamy kluczowe informacje z raportu opublikowanego przez ARC Rynek i Opinia.
Odzież
73% badanych kupowało w trakcie pandemii odzież online
Zakupy online nieco częściej robiły kobiety (79%) niż mężczyźni (68%). Z raportu wynika również, że odsetek kupujących wśród grupy wiekowej 45-65 był stosunkowo wysoki (66%) i tylko o 16 pp. niższy od wyniku w najmłodszej grupie. Takie wyniki pokazują, że osoby, które do tej pory rzadko wybierały zakupy online, przekonały się do nich.
Za co Polacy cenią zakupy online? Przede wszystkim za możliwość porównywania ofert (89%), nieograniczony czas na wybór (88%) oraz prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny (82%).
27% badanych NIE kupuje odzieży online. Dlaczego?
Nadrzędnym powodem, przez którego aż 68% badanych nie decyduje się na zakup online jest brak możliwości przymierzenia rzeczy. Tę przyczynę jako pierwszą podali respondenci z każdej grupy wiekowej. Obawa, jak dany produkt wygląda na osobie był drugim wskazywanym czynnikiem rezygnacji z zakupu online (47%).
40% przyznało, że częstotliwość zakupu odzieży online nie zmieniła się przez ostatni rok
Ale 32% badanych twierdzi, że przed pandemią kupowało mniej ubrań online.
U blisko połowy badanych wydatki na odzież w trakcie pandemii nie uległy zmianie
Wyższy odesetek osób wydających tyle samo jest wśród grupy wiekowej 35-44 lata (50%). 30% badanych wydawało mniej na odzież przez ostatni rok. Tu z kolei prym wiodła grupa wiekowa 45-65 lat (33%), jak również mieszkańcy dużych miast (37%). Większe wydatki na odzież deklarowały dwie najmłodsze grupy badanych: 18-24 (21%) i 25-34 (23%).
Gdzie Polacy kupowali odzież online?
Respondenci wskazywali przede wszystkim Allegro (30%), a zaraz potem Zalando (14%). Na kolejnych miejscach znalazły się marki sieciowe, kojarzone z galerii handlowych: H&M, Reserved, Sinsay. Warto podkreślić, że różnica między Allegro i Zalando zmienia się w zależności od grupy wiekowej, wykształcenia czy miejsca zamieszkania.
W przypadku grupy 18-24 lata widoczne jest największe zróżnicowanie wymienianych platform. Częściej niż pozostali wskazują SHEIN (7%) oraz Vinted (6%). Symaryczne wyniki znajomości platform z odzieżą wskazują, że najbardziej znane to te oferujące różne rodzaje produktów (Allegro, Amazon). Warto zwrócić uwagę na rosnącą popularność platform z odzieżą używaną – już niemal połowa badanych zna takie miejsca.
>>> Czytaj również: Vinted – fenomen wśród start-upów i żyła złota dla użytkowników. Jak zarobić na Vinted?
Co jest ważne dla klientów przy wyborze sklepu online, w którym dokonują zakupu?
Kluczowymi czynnikami są: cena produktu (43%) oraz cena przesyłki (39%). Badani wskazali też sposób wysyłki (25%), szeroki asortyment (24%), możliwość płatności kartą/BLIK (23%) i promocje (23%).
Obuwie
56% badanych kupowało obuwie online przez ostani rok
Oznacza to jednak o 19 pp. niższy odsetek aniżeli w przypadku odzieży. Ponownie warto zwrócić uwagę na odsetek kupujących obuwie online wśród najstarszej grupy wiekowej (53%). Różnica między nimi, a grupami najczęściej kupującymi online, czyli 18-24 i 25-34 wynosi zaledwie 7 pp.
Aż 74% respondentów nie kupuje obuwia online z braku możliwości jego przymierzenia
Wydatki na obuwie przez ostatni rok
Ponad połowa badanych (53%) przyznała, że ich wydatki na obuwie nie zmieniły się w trakcie pandemii. Najniższy odsetek osób wydających tyle samo w trakcie i przed pandemią jest w najmłodszej grupie wiekowej 18-24 lata (47%), najwyższy (59%) – wśród mieszkańców mniejszych miast do 50 tysięcy. W trakcie pandemii większe niż wcześniej wydatki na obuwie deklarowały dwie najmłodsze grupy badanych: 18-24 lata (16%) oraz 25-34 lat (14%).
Gdzie Polacy kupują buty?
Widoczne są również różnice w poszczególnych grupach wiekowych. Na przykład w najmłodszej grupie badanych (18-24) odsetek osób wskazujących spontanicznie Zalando wynosi 16%, czyli niemal dwukrotnie więcej niż w przypadku ogółu badanych.
Liderzy wskazań spontanicznych w poszczególnych grupach wiekowych:
18-24 lat: e-obuwie (24%)
25-34 lat: CCC (24%)
35-44 lat: Allegro (32%)
45-65 lat: e-obuwie.pl (24%) oraz CCC (23%)
Opinie na temat kupna obuwia
>>> Pełen raport dostępny do pobrania na stronie ARC Rynek i Opinia
>>> Czytaj również: RAPORT: Najmłodsi konsumenci chcą powrotu do życia w realu