Vinted, internetowa platforma C2C mody używanej, spytała respondentów w Polsce o ich nawyki zakupowe dotyczące mody luksusowej z drugiej ręki. Wyniki badań wskazują, że Ci luksus identyfikują bardziej ze znaną marką niż wysoką ceną, a wraz ze wzrostem dochodów coraz częściej zaczynają poszukiwać konkretnych rzeczy o wartości ponad 500 euro. Przedstawiamy szczegóły badania.
Najczęstszą motywacją do zakupu produktów premium są kwestie finansowe (54 proc.). Wielu badanych (niemal 16 proc.) taki zakup postrzega, jako dobrą inwestycję. Najczęściej poszukujemy ubrań z wyższej półki, choć mężczyźni sięgają również po zegarki, a kobiety po biżuterię i torebki. Za najdroższe rzeczy z drugiego obiegu, zakupione na przestrzeni ostatniego roku, respondenci z Polski płacili od 500 – 1000 euro.
Dlaczego sięgamy po luksusowe rzeczy z drugiej ręki?
Wyniki badań przeprowadzonych przez agencję badawczą Stem Mark na zlecenie Vinted wskazują, że ponad 71 proc. Polaków sięgając po rzeczy luksusowe kieruje się aktualnymi trendami modowymi, a ponad 16 proc. czerpie inspirację od influencerów. Respondenci wskazują przede wszystkim na wyższą jakość. Oprócz tego, że sięgając po rzeczy luksusowe z drugiej ręki chcemy przede wszystkim zaoszczędzić (54 proc.) czy upolować dobrą okazję (37 proc.) to niemal 16 proc. z nas widzi w tym dobrą inwestycję, a co czwarty (25 proc.) sięga po rzeczy używane, jako lepszy wybór dla klimatu.
Przeczytaj również: Polki coraz bardziej świadome ekologicznie w wyborach kosmetycznych [raport]
Co kupujemy najczęściej z drugiej ręki? Ile jesteśmy skłonni wydać na Vinted?
Jak wskazują badania, 3 na 5 respondentów w Polsce rozważyłoby zakup luksusowych rzeczy z drugiej ręki, a co trzeci z nas dokonał już takiego zakupu w ciągu ostatniego roku. Kobiety chętnie nabywają luksusowe ciuchy, torebki i biżuterię z drugiej ręki, mężczyźni zaś preferują zegarki.
W ciągu ostatniego roku 68 proc. ankietowanych za najdroższą rzecz luksusową z drugiego obiegu wydało od 500 do 1000 euro, a 30 proc. kobiet (versus 25 proc. mężczyzn) na ten cel przeznaczyło od 1000 – 5 000 euro. Niespełna 5 proc. (4,5 proc.) respondentów za wybraną rzecz z drugiej ręki zapłaciła ponad 5 000 proc.
Autentyczność produktów nie mniej ważna
Wyniki badań przeprowadzonych dla Vinted wskazują, że najważniejszym czynnikiem przy zakupie luksusowych rzeczy z drugiej ręki są jakość. Zaraz po niej cena i styl. Choć nie zawsze! Osoby o zasobniejszym portfelu są znacznie mniej zorientowane na cenę i większą uwagę przywiązują do stylu. Dla wielu z nich istotny jest widoczny branding i logo marki. To czy dana rzecz jest autentyczna jest istotne dla ponad 55 proc. respondentów, którzy kupują luksusowe rzeczy z drugiej ręki. 64 proc. respondentów z Polski luksusowe przedmioty z drugiego obiegu kupuje w sieci. Niemal 50 proc. w tym celu korzysta z Vinted.
Do najbardziej pożądanych w Polsce należą torebki Celine Triomphe i Lady Dior. Ale nie tylko! Na Vinted w 2023 roku Balenciaga zajęła wyższą pozycję na liście najlepiej sprzedających się marek w Polsce niż na innych rynkach europejskich. W ubiegłym roku także Polska była rynkiem (w porównaniu z Francją, Wielką Brytanią, Włochami, Holandią, Niemcami i Belgią), gdzie Jacquemus znalazł się w pierwszej 10-tce najlepiej sprzedanych marek w 2023 r. Wśród 3 najdroższych brandów sprzedanych w 2023 r. w Polsce na platformie Vinted gościł Rolex, Chanel i Hermès. A jakie są najbardziej lubiane przedmioty luksusowe z drugiej ręki? Według analizy Vinted, ten rok jak na razie należy do torebki Yves Saint Laurent, która podbiła serca członkiń platformy.
Przeczytaj również: Te marki modowe spotkasz nad polskim morzem
Zdjęcie główne: mat. prasowy