#1 PODSUMOWANIE: Wydarzenia w modzie. Czym zaskoczył nas 2018 rok?

Rok 2018 dobiega końca, czas więc na podsumowania. Na początek – wydarzenia modowe A.D. 2018, o których będziemy jeszcze długo pamiętać.

WYDARZENIE ROKU: & they lived happily ever after…

… czyli Royal Wedding. Zaręczyny w 2017 roku były wielką niespodzianką i zdecydowanie jedym z najczęściej dyskutowanych wydarzeń ubiegłego roku. Megan Markle i Książe Harry wiedzą jak wzbudzić zainteresowanie. Ich tegoroczny ślub był najpilniej śledzonym wydarzeniem, transmitowanym na cały świat. Skromna suknia projektu Claire Weight Keller wzbudziła sporo emocji, podobnie zresztą jak druga, imprezowa sukienka Stelli McCartney. Już w 2019 r. z kolei na świat przyjdzie pierwsze dziecko Harry’ego i Meghan.

REWOLUCJA ROKU: CELINE

Już nie Céline, ale CELINE. Ogłoszenie następcy Phoebe Philo wywołało w 2018 r. wiele emocji. Tuż po – dla wielu zdaje się rozczarowującej – informacji o objęciu posady dyrektora kreatywnego przez Hediego Slimane’a, świat mody znalazł się na granicy rozpaczy. Oliwy do ognia dodały ogłoszone zmiany, które zaordynował nowy projektant marki. Porzucenie akcentu w nazwie, zmiana wystroju sklepów, wycofanie z butików projektów Philo i jej teamu. Na pierwszą kolekcję Slimane’a czekano jak na szpilkach. Czy słusznie? Jak to mówią, o gustach się nie dyskutuje, ale Philomaniaczki nie były zadowolone.

AFERA ROKU: Dolce&Gabbana – pożegnanie z modą?

Duet Domenico Dolce i Stefano Gabbana ma na swoim koncie wiele afer i aferek. Tą z listopada śmiało można nazwać najpoważniejszym kryzysem w historii duetu. Przygotowujący się do wielkiego pokazu w Szanghaju projektanci, tak naprawdę chyba wcale nie mieli ochoty na podbój azjatyckiego rynku. Najpierw dwuznaczna reklama pokazu, potem potyczki słowne, w końcu wyzwiska i obraźliwe epitety skierowane przez Stefano Gabbanę do wściekłych i urażonych promocją eventu fanów. Jak to w erze Internetu bywa – w onlinie nic nie ginie. Nie pomogło ani usunięcie obraźliwych filmików, ani przeprosiny, ani nawet odwołanie „The Great Show” w Szanghaju. Wielkie sieci handlowe wycofały się z oferowania produktów z metką Dolce&Gabbana, także modelki i celebryci nie chcą współpracować z duetem. Czy to koniec włoskiego domu mody? Może jeszcze nie ostateczny, ale do niego już niedaleko. Zauważyła to zresztą sama Suzy Menkes, która kilka dni temu wybrała się do projektantów, by zrecenzować kolekcję. Wyszło.. słabo. Menkes próbowała ratować przyszłość duetu, koniec końców raczej zaszkodziła – i im, i sobie…

OSOBOWOŚĆ ROKU: Diet Prada – w modzie nic się nie ukryje

Tony Liu i Lindsey Schuyler, twórcy Diet Prada czyli “modowej policji” w 2018 r. mieli wyjątkowo dużo pracy. To im zawdzięczamy upublicznienie szanghajskiej afery Dolce&Gabbana (zresztą z tym duetem Diet Prada od dawna ma na pieńku), także wielu innych historii – Richard Queen kopiuje Balenciagę? Jest. Gucci inspiruje się Dapper Danem? Jest. Kim Kardashian „czerpie” z projektów Vetements? Jest. Tam gdzie afera, tam Diet Prada. Wyczuleni na kradzieże pomysłów, za daleko idące inspiracje, a także niesprawiedliwość w modzie prowadzący Diet Prada nie odpuszczą nikomu. Nieważne czy chodzi o małą czy dużą markę. Pierwsi i najlepiej poinformowani.

TREND ROKU: Różnorodność – trend na zawsze

Winnie Harlow (modelka z bielactwem) przetarła szlaki, a jej śladami podążają Chelsea Werner (paraolimpijka, modelka z zespołem Downa), Jillian Mercado (jeżdżąca na wózku) czy Geena Rocero (modelka transgenderowa). Modelki i modele odbiegający urodą od „typowego” kanonu piękna są coraz częściej spotykani na wybiegach i w kampaniach. FentyxPuma, Aerie oraz ThirdLove powiększają rozmiarówki, wprowadzają nowe odcienie koloru nude tak, by każdy mógł dobrać cieliste ubrania i bieliznę do swojej karnacji. Do kampanii zatrudniają kobiety z krwi i kości. To w końcu dla nich tworzą. Mimo że temat wciąż nie należy do łatwych (patrz: afera Victoria’s Secret), rok 2018 udowodnił, że coś w końcu zaczęło się zmieniać.

>>> Przeczytaj również: Na ratunek modzie. Podsumowanie konferencji #BoFVOICES

Newsletter

FASHION BIZNES