bonprix to międzynarodowa marka modowa z siedzibą główną w Hamburgu, która swoją działalność opartą na sprzedaży wysyłkowej rozpoczęła już w 1996 roku. Dziś jest wiodącym graczem na rynku e-commerce, skupionym na sprzedaży internetowej poprzez sklep online oraz aplikację mobilną. Z jakimi wnioskami przedsiębiorstwo żegna 2023 rok?
mat. sponsorowany
Moda w ujęciu globalnym. Jak kobiety postrzegały przemysł odzieżowy w 2023 roku?
W dzisiejszych czasach moda ma zasięg globalny, a trendy docierające do różnych zakątków świata zdają się być podobne. Okazuje się jednak, że styl kobiet różni się, w zależności od kraju, co ujawnia badanie „Fashion Report 2023 – International Edition”. Marka we współpracy z instytutem badań rynkowych Ipsos, przeanalizowała informacje dotyczące preferencji kobiet w siedmiu europejskich krajach, rzucając światło na najistotniejsze podobieństwa i różnice.
„Fashion Report 2023” można podzielić na cztery wymiary: „Feel” (znaczenie mody, trendów i stylów ubioru), „Act” (budżet na odzież, zachowania zakupowe i źródła inspiracji), „Change” (zrównoważony rozwój i innowacje) oraz „Empower” (samoakceptacja). Reprezentatywne badanie przeprowadzone zostało wśród 7175 kobiet w wieku od 18 do 70 lat z Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Francji, Holandii, Włoch i Polski, które w ramach ankiety online odpowiedziały na pytania dotyczące ww. kategorii.
— Oprócz opublikowanego w lipcu raportu na temat świadomości modowej kobiet w Niemczech, interesuje nas oczywiście również perspektywa międzynarodowa. W związku z tym przyjrzeliśmy się bliżej naszym głównym rynkom europejskim. Bez wątpienia opłacało się przeprowadzić to dodatkowe badanie, ponieważ z jego wyników wyłania się ciekawy obraz. Szczególnie cieszy mnie fakt, że moda daje 85 proc. ankietowanym kobietom pewność siebie, a 65 proc. podczas wyboru odzieży zwraca uwagę na kwestię zrównoważonego rozwoju. — powiedziała Carolin Klar, dyrektor zarządzająca ds. zakupów, zaopatrzenia i odpowiedzialności korporacyjnej w bonprix.
Samopoczucie ważniejsze niż trendy
Według badań przeprowadzonych przez bonprix, kobiety przywiązują dużą wagę do niezależności w wyborach modowych. Aż 90 proc. respondentek twierdzi, że kupuje to, co im się podoba, niezależnie od aktualnych trendów. Badanie pokazuje również, że moda dla wielu pań, jest źródłem pewności siebie – 85 proc. ankietowanych deklaruje, że czują się pewniej, gdy są dobrze ubrane. Co więcej, konsumentki wyrażają oczekiwania wobec branży modowej, przede wszystkim w kwestii autentyczności i realności prezentowanych obrazów, a także odejścia od nierealistycznych ideałów piękna. Mimo iż wiele kobiet jest zdania, że moda jest już wystarczająco różnorodna (w tym Włoszki i Polki, spośród których około 80 proc. podziela tę opinię), ponad połowa z nich wyraża potrzebę większej dostępności ubrań dla osób o różnych rozmiarach.
— Deklarowanie niezależności od trendów w modzie, a jednocześnie kierowanie się nimi, ujawnia tak zwaną „lukę między postawami a zachowaniami. W codziennym życiu ludzie często nie zachowują się w sposób zgodny z postawami, który deklarują w ankietach. Szczególnie widoczne jest to w przypadku postanowień, by postępować w sposób bardziej zrównoważony. Ludzie powzięli teraz podobne postanowienia również w odniesieniu do trendów. Zbyt szybko zmieniające się trendy w modzie są coraz częściej postrzegane krytycznie, a coraz większego znaczenia nabiera długa żywotność odzieży — wyjaśnia Carl Tillessen, analityk trendów w Niemieckim Instytucie Mody (Deutsches Mode-Institut – DMI) i autor bestsellerów, który na potrzeby raportu podsumował wyniki badania w wywiadzie.
Czy zrównoważony rozwój i różnorodność ma znaczenie dla konsumentów?
W 2023 roku bonprix skupiało swoją uwagę na aspektach zrównoważonego rozwoju, sprawiedliwości i różnorodności. Marka zdaje sobie sprawę, że konsumenci oczekują nie tylko najwyższej jakości produktów, ale również odpowiedzialnego podejścia do produkcji i dystrybucji – na to wskazują dane, które wyklarowały się w badaniu „Fashion Report 2023 – International Edition”.
— Badanie pokazuje bardzo wyraźnie, że zagadnienia takie jak zrównoważony rozwój, żywotność, Sprawiedliwy Handel i ciałopozytywność nie są już jedynie przedmiotem dyskusji w elitarnych gronach, ale dotarły do głównego nurtu i będą miały coraz większy wpływ na naszą konsumpcję mody w przyszłości, zarówno pod względem jakości, jak i ilości — mówi Carl Tillessen.
— Zadanie stojące przed nami i innymi dostawcami jest jasne: potrzeba większej przejrzystości i edukacji. Konsumenci i konsumentki nie powinni mieć poczucia, że zrównoważony rozwój jest skomplikowanym przedsięwzięciem. Musimy ułatwić im podejmowanie świadomych decyzji na rzecz zrównoważonej mody, dzięki której poczują się dobrze ubrani i jednocześnie pewni siebie — podsumowuje Carolin Klar.
Wyniki finansowe bonprix
bonprix zakończył rok obrotowy 2022/2023 z imponującym wynikiem – wypracował obroty na poziomie 1,76 miliarda euro. Te umocniły pozycję bonprix jako czwartego pod względem wielkości odzieżowego sklepu internetowego w Niemczech oraz jednego z najbardziej dochodowych przedsiębiorstw w ramach Otto Group.
Obecnie bonprix zatrudnia około 2900 osób i ma ponad 16 milionów aktywnych klientów w ponad 25 krajach.
Zdjęcie główne: mat. prasowy