REKLAMA
Pierwsza praca w modzie. fot. Unsplash

Pierwsza praca w modzie. Poradnik tworzenia CV i listu motywacyjnego dla osób bez doświadczenia zawodowego

REKLAMA

Jeśli swoją przyszłość wiążesz z sektorem fashion, warto, byś podjął pracę w tym obszarze jak najszybciej. Tylko w ten sposób posiądziesz wiedzę praktyczną, która da Ci narzędzia do swobodnego poruszania się na rynku modowym.

Rozpoczęcie kariery w branży modowej z perspektywy osób bez doświadczenia może wydawać się nieosiągalnym celem. Pamiętaj jednak, że każdy musiał zacząć od zera – droga do sukcesu najbardziej wpływowych osób była często długa i wyboista. Wszelkie agencje, redakcje czy marki modowe otwierają się na młode i świeże twarze, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, by spróbować. O czym warto pamiętać przy pierwszych aplikacjach?

Zobacz też: Pojawiły się nowe oferty pracy w modzie. Sprawdź, które marki rekrutują

Nie zamykaj się na aktualne oferty pracy

Szukając stażu lub pracy na niepełny etat (bo od tych dwóch rodzajów umowy najczęściej zaczyna się karierę) nie musisz ograniczać się do ofert, które pojawiły się na platformach branżowych. Oczywiście stałe obserwowanie ogłoszeń o pracę i ogólne zorientowanie na rynku jest wskazane, jednak widzi je masa innych osób – wówczas wyróżnienie się na tle innych kandydatów jest znacznie trudniejsze.

Przed wkroczeniem w branżę mody warto sporządzić listę najbardziej atrakcyjnych firm, do których możesz odezwać się poza rekrutacją. Zdarza się, że choć poszczególne marki nie nie planowały przyjęcia nowego pracownika, Twoje kompetencje i zainteresowania okażą się cenne dla zespołu, a budżet pozwoli na opłacenie stażu. W ten sam sposób możesz ubiegać się o praktyki, które również wpisują się w ramy pierwszego doświadczenia w branży

CV na stanowiska modowe bez doświadczenia – historia zatrudnień

Najważniejszą rubryką w CV, tuz obok umiejętności, jest historia zatrudnienia. Jeśli jej nie masz, musisz postawić szczególny nacisk na swoje kompetencje oraz motywacje do pracy. Historie zatrudnień zamień na ścieżkę edukacyjną oraz spis wszelkich projektów, w których miałaś lub miałeś okazję brać udział (nawet, jeśli wydają Ci się niewielkie, warto się nimi pochwalić). Każde doświadczenie może przyciągnąć uwagę potencjalnego pracodawcy i pokazać, że jesteś osobą aktywną i zaangażowaną.

Czytaj też: K(B)ariery: Bart Pacult “Ekstremalny początek zawodowej drogi nauczył mnie samodyscypliny, organizacji, pokory i determinacji”

Jakie umiejętności są wymagane na stanowiskach w branży modowej?

Wszystkie stanowiska wymagają określonych umiejętności miękkich oraz twardych. Do pierwszych zaliczają się m.in. umiejętność pracy w zespole, elastyczność, zdolność do radzenia sobie ze stresem czy umiejętność budowania relacji. Niezbędne są także umiejętności twarde, m.in. z zakresu technologii, takie jak obsługa programów graficznych dla stanowisk kreatywnych czy umiejętność korzystania z systemów CRM dla stanowisk sprzedażowych.

W przypadku stanowisk kreatywnych (np. projektant mody, fotograf czy twórca contentu), najważniejsze są umiejętności twórcze, wrażliwość estetyczna, zmysł artystyczny oraz biegłość w narzędziach projektowych czy fotograficznych. Dla stanowisk związanych ze sprzedażą i marketingiem, takich jak manager sklepu czy specjalista do spraw PR, kluczowe są umiejętności sprzedażowe, komunikacyjne, organizacyjne oraz strategiczne.

Co najważniejsze: jako początkujący pracownik nie masz obowiązku być wszechwiedzący. Pierwsze kroki w pracy są po to, by nauczyć się pewnych umiejętności w praktyce. W CV nie dodawaj więc rzeczy, których nie umiesz, tylko po to, by zaimponować pracodawcy (bo zaimponować możesz chociażby ciekawym portfolio czy listem motywacyjnym, o którym przeczytasz poniżej). Skup się na swoich realnych zaletach oraz umiejętnościach twardych – pochwal się umiejętnością korzystania np. z pakietu Adobe, Canvy lub Excela. Jednocześnie każdego dnia staraj się poszerzać wiedzę własną, by coraz bardziej zaznajamiać się ze sferą, w którą chcesz wkroczyć (np. sprzedażową).

W CV wspomnij o wszelkich umiejętnościach, które pasują do profilu danego stanowiska lub firmy – nie zapomnij o poziomie językowych, wcześniej wspomnianych programach i Twoich najmocniejszych cechach. Pod imieniem i nazwiskiem po krótce określ swoje zainteresowania, o których dokładniej opowiesz w liście motywacyjnym.

Podpowiedź: dostosuj swoje umiejętności pod konkretne stanowisko. W tym celu przejrzyj aktualne lub przeszłe ogłoszenia o prace z wybranej przez Ciebie firmy i wypisz te umiejętności, które masz, i które dana firma bierze pod uwagę.

Zobacz również: Już jako stażystka miała plan na dalszą karierę. Dzisiaj odpowiada za efekt marketingowych działań marki Tatuum

Praca w modzie: Jak napisać list motywacyjny bez doświadczenia zawodowego?

Dobrze napisany list motywacyjny może stać się najważniejszym elementem Twojej aplikacji.  Dlaczego? To właśnie w nim możesz rozwinąć swoje myśli i pokazać pracodawcy, dlaczego tak bardzo zależy Ci akurat na TEJ pracy. Odpowiedz na pytania: dlaczego chcesz wejść do branży modowej? Dlaczego uważasz, że pasujesz na dane stanowisko? Jak firma może skorzystać na Twoim zatrudnieniu? Jakie masz plany na przyszłość i dlaczego upatrujesz swój rozwój właśnie w tej marce?

Nie bój się pisać od serca – jeśli aplikujesz do swojego wymarzonego miejsca pracy napisz, że od dawna obserwujesz poczynania firmy i marzysz o tym, by spróbować tam swoich sił. Całą pasję możesz poprzeć również w swoim portfolio, podlinkowanym w CV lub liście motywacyjnym. Więcej o tworzeniu teczki osób zaczynających swoją karierę pisaliśmy tu: Pierwsze kroki w branży modowej. Jak stworzyć portfolio, które wyróżni Cię na tle innych rekrutujących?

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES