Regulacje klimatyczne wymagają od sprzedawców dostosowania się do nowego modelu biznesowego. Struktura firm odzieżowych powinna uwzględniać wsparcie konsumentów w naprawie ubrań, odsprzedaży oraz recyklingu materiałów. Tym zajmują się już firmy zewnętrzne, których oferta opiera się na zarządzaniu naprodukowanymi tekstyliami oraz usługami re-commerce. Doskonałym przykładem jest Parker Lane Group, które od 13 lat tworzy platformę resale’ową dla sprzedawców odzieży.
Do 2024 roku rynek recommerce ma szansę osiągnąć wartość 64 miliardów dolarów (dane pochodzące z raportu GlobalData). Według badania przeprowadzonego przez ThredUP, re-commerce w USA wzrósł w 2019 roku o 21%, osiągając wartość 24 miliardów dolarów. Wzrost popularności rynku odsprzedaży wiąże się z rosnącą świadomością ekologiczną, szczególnie wśród młodych ludzi. Coraz częściej to, czy dana marka działa odpowiedzialnie względem środowiska, determinuje nasze decyzje zakupowe.
Usługi i platformy odsprzedaży z alternatywnych form zakupów stały się biznesami wiodącymi prym w branży mody. Marki chcą wdrażać technologie biznesów re-commerce do swojej oferty, bo korzystnie wpływa to na ich wizerunek i gruntuje pozycje na przyszłość, która nałoży na firmy nowe wymagania. Sama Komisja Europejska wskazuje obszar odsprzedaży jako jeden z najważniejszych filarów współczesnego biznesu.
By marki mogły osiągnąć status „zrównoważonych”, muszą korzystać z pomocy przedsiębiorstw specjalizujących się w usługach re-commerce. Jednym z przykładów jest Parker Lane Group, która zarządza nadprodowaną odzieżą i buduję strukturę re-commerce.
Zobacz też: Good On You, czyli encyklopedia zrównoważonej mody w jednej aplikacji
Czym jest Parker Lane Group?
Parker Lane Group to pionierska firma w branży re-commerce, założona przez Raffy’ego Kassardjiana w 2010 roku w Londynie. Od tamtego czasu przedsiębiorstwo promuje rozwiązania wspomagające zarządzanie zwrotami i produktami, które przez zbyt duży nakład nie trafiły do sprzedaży. Obecnie PLG funkcjonuje na ponad 60 rynkach na całym świecie i skupuje ponad 2 miliony sztuk odzieży miesięcznie.
Parker Lane Group na przestrzeni lat rozszerzyło swoją ofertę o usługi recyklingu ubrań, doradztwo branżowe na zamówienie, a od 2021 roku także rlvd.com. To marketplace D2C, czyli model biznesowy skierowany bezpośrednio do konsumenta.
RLVD – na czym polega?
Platforma RLVD oferuje opcje wynajmu i zakupu produktów, które pochodzą z nadmiaru zapasów danej marki lub zwrotów dokonanych przez klientów. Moda to tylko jedna z dostępnych kategorii – oprócz tego, witryna oferuje także zakup kosmetyków czy sprzętów elektronicznych. Można porównać to do internetowego outletu, którego asortyment jest wcześniej poddawany dokładnej kontroli jakości. Dzięki temu mamy pewność, że zamawiana rzecz, niezależnie od jej pochodzenia, trafi do nas w dobrym stanie.
Zasadnicza różnica między platformą RLVD, a np. Vinted, polega na tym, że we współpracę wchodzi nie tylko konsument, ale również sprzedawca detaliczny. Stąd rozróżnienie produktów na reloved (nowe rzeczy, pochodzące z nadwyżki zapasów) albo preloved (używane rzeczy, pochodzące z reklamacji lub prywatnych szaf sprzedawców). Obie formy umożliwiają konsumentom zrównoważoną sprzedaż, zakup lub wynajem luksusowych ubrań w przystępnej cenie. PLG współpracuje z największymi luksusowymi markami i detalistami, tym samym oferując katalog pełen jakościowych ubrań kategorii premium. Metaliczna torebka Prady, buty od Toma Forda i wełniany płaszcz Dolce&Gabbana – to tylko kilka produktów, które wyślietliły mi się przy pierwszym otworzeniu strony głównej RLVD.com.
Sama opcja wypożyczenia nie jest często spotykana wśród platform re-commerce. To dobre rozwiązanie zarówno pod względem ekonomicznym, jak i równoważącym impulsywne zakupy i jednorazowe potrzeby z założeniami mody ekologicznej. Dzięki możliwości wynajmu klienci mogą korzystać z modnych projektów, a następnie, po ustąpieniu trendu, wymieniać elementy swojej garderoby bez zobowiązań.
Doradztwo ws. zrównoważonej mody
To, co jest najbardziej istotne dla sprzedawców detalicznych, jest wdrażanie przez Parker Lane Group rozwiązania RaaS. Skrót oznacza nic innego, jak B2B Resale as a Service. Przedsiębiorstwo przejmuje towar, który z jakiegoś powodu musiał opuścić łańcuch dostaw, a następnie znajduje zainteresowanych klientów na rynku wtórnym. To działanie jest bardziej opłacalne, niż całkowite porzucenie nadprogramowych produktów – firma wytwarzająca towar czerpie z tego korzyści finansowe, a tym samym ogranicza swój wpływ na środowisko. W ofertę PLG wchodzą usługi z zakresu monitorowa postępów w realizacji zrównoważonego modelu biznesowego, raportowaniu wyników w celu zapewnienia przejrzystości i wiarygodności informacji dla zainteresowanych stron oraz weryfikacji potencjalnych obszarów, w których dana firma może wprowadzić zrównoważone praktyki biznesowe.
W działaniach na rzecz zrównoważonej mody chodzi o zaprzestanie kojarzenia jej z marnotrawieniem. Firmy działające w tym zakresie budują wielki system, który małymi krokami wdrapuje się na piedestał przemysłu tekstylnego. Właściciel Parker Lane Group zrozumiał to zapotrzebowanie już ponad dekadę temu. Stworzył model biznesowy, który zachowuje wzorową równowagę między doradztwem, a ofertą re-commerce. W całej strukturze ważne jest nie tylko udostępnienie samej platformy zbytu, ale także kompleksowa opieka nad funkcjonowaniem firmy klienta.
Przeczytaj też: Pierwsze spotkanie Okrągłego Stołu dla Zrównoważonej Mody już za nami [RAPORT]
Zdjęcie główne: Unsplash